Sterk de nadruk op zondebesef

Ds. C.G. Vreugdenhil / Geen reacties

Vraag

In de orthodox-christelijke kerken wordt altijd sterk de nadruk gelegd op het zonde- en schuldbesef voordat je in Jezus als je persoonlijke Verlosser kan of mag geloven. Maar dan zit ik wel met een aantal vragen. Hoe diep moet dat zondebesef gaan? Mag je alleen naar Hem als je dat zondebesef hebt? Als je dat nog niet hebt kun je eigenlijk niet bidden om bekering maar om zondebesef. En dat laatste lees ik nou nergens in de bijbel.

Antwoord

De nadruk op zondebesef is heel wezenlijk. God legt daar ook de nadruk op bij Israël en ook in de nieuwtestamentische brieven. Dat is het eerste: schuldbesef is een wezenlijk facet van het geloof. Natuurlijk niet het enige. Ellende, verlossing en dankbaarheid moeten met elkaar in evenwicht zijn.

Moet er zondebesef zijn voordat je in Christus als je persoonlijke Verlosser mag geloven? Waar zou je anders van verlost moeten worden dan van je zonde en schuld? Hoe diep je zondebesef moet zijn, staat niet in een grafiek. Ik zou willen antwoorden: zoveel, dat je het zonder de Heere Jezus niet meer kan uithouden. Zoveel, dat je erdoor wordt uitgedreven tot Christus om verlossing te ontvangen uit Zijn volbrachte werk.

En op de vraag of je alleen tot Christus mag gaan als je zondebesef hebt en dat anders gebed om bekering geen zin zou hebben, wil ik antwoorden: Christus is niet alleen profeet, maar ook priester en koning. Hij is een volkomen Zaligmaker. Dus om zalig te worden moet je jezelf vervoegen bij de Zaligmaker. Hij vraagt niet eerst iets van ons voordat we tot Hem mogen gaan. Je mag tot Hem gaan met je vraag om ontdekking aan je zonden, met vragen over vergeving en over de uitoefening van Zijn koningschap in je hart. Als je tijd hebt, moet je de preek van Spurgeon eens lezen, die ik als bijlage hecht aan dit antwoord.

Ds. C. G. Vreugdenhil

Klik HIER om de preek van Spurgeon te lezen , op te slaan of te printen

Op www.spurgeon.org (engelstalig) en www.tabernakel.nl (nederlandstalig) vind je meer preken.

Lees meer artikelen over:

zondekennis