Kind tot verstand gekomen

Ds. A.K. Wallet / Geen reacties

Vraag

In ons doopformulier staat “tot wanneer het tot zijn of haar verstand gekomen zijnde.” Dan ben je als ouder niet meer verantwoordelijk voor je kind en zal het zijn eigen verantwoordelijkheid hebben op het gebied van zijn doop. Maar wanneer is een kind tot zijn verstand gekomen? Laatst hoorde ik een predikant zeggen dat dit rond zijn/haar 20e zou zijn. Echter, als mijn kind een (licht) verstandelijke beperking heeft en qua sociaal/emotionele leeftijd en leerleeftijd een niveau van rond de 12 jaar kan bereiken, is mijn kind dan op zijn 30ste nog steeds niet tot zijn verstand gekomen?

Antwoord

Beste vrager,

Fijn dat deze vraag bij u leeft. Waar het om  gaat bij deze vraag uit het klassieke doopformulier is niet totdat het kind het nodige onderwijs ontvangen heeft, maar hier wordt gewezen op het feit dat het kind het onderwijs moet ontvangen als het daarvoor vatbaar is of, zoals het hier staat, tot zijn verstand zal gekomen zijn.

Kijk, als het kind in de wieg ligt gaan we het kind niet onderwijzen in de 12 artikelen, waarover vraag twee spreekt.  Maar toch begint het kennismaken met het christelijke geloof al wel. Ik las van een musicus dat muziek heel veel invloed heeft op het kind, zelfs in de wieg. Je kunt zelfs wel stellen dat het kind in de moederschoot al invloed ondergaat van muziek die gedraaid of gezongen wordt. Dat wordt later hun favoriete muziek.

We kunnen dus nooit te vroeg beginnen met ons kind bij Jezus te brengen. Jezus Zelf zegt toch dat de kinderen bij Hem mogen en moeten komen? Breng ze maar veel in het gebed bij de Heere en vraag om vervulling van de doopbelofte. Ik denk aan de tekst: “Ik zal u een nieuw hart geven.” Wij als ouders kunnen het ons kind niet geven, maar wel kunnen en moeten wij hen er op wijzen en de Heere aanprijzen.

Ik begrijp dat uw kind een lichte handicap heeft. Er zijn goede kinderbijbels met prachtige platen te koop. Deze kinderen hebben veel aan visueel onderwijs . Wat ze zien onthouden ze beter dan wat ze horen. Bij de platen kunt u ze al vertellend onderwijzen. De Heere is goed, juist ook voor deze kinderen.

Wanneer houdt het onderwijs op? Als ze volwassen worden gaan ze hoe langer hoe meer op eigen benen staan. Ook uw kind (lichte handicap) kan denk ik komen tot het doen van belijdenis. Ook al heeft ze qua sociaal /emotioneel en leerleeftijd het niveau van 12 jaar, dan kan ze toch wel komen tot het doen van belijdenis.

Ach, wat is verstand? Het is rijk als het mag weten de Heere lief te hebben, dan heeft ze eigenlijk verstand genoeg.  Dat zou heerlijk zijn. Deze kinderen zijn meer vatbaar voor de geestelijk zaken dan andere kinderen. Dat is tegelijk ook een vreugde voor ouders bij alle moeiten en zorgen, die wij met deze kinderen hebben. Maar nooit komen onze kinderen, ook de bollebozen niet, zover dat wij ze niets meer te vertellen hebben, denk  alleen maar aan het gebed waarin wij ze nooit mogen vergeten.

Hartelijke groeten en  Gods zegen toegewenst,
Ds. A. K. Wallet

Lees meer artikelen over:

doopformulierkinderdoop