Gaatje in het middenrif

drs. N. Wolswinkel / Geen reacties

Vraag

Welke klachten of kenmerken horen bij het hebben van een gaatje in het middenrif? Met andere woorden: hoe weet je wanneer je dit hebt en is er iets aan te doen?

Antwoord

Een gaatje in je middenrif betekent dat de opening waardoor de slokdarm naar de buikholte gaat wat verwijd is (ieder mens heeft dus een 'gaatje in het middenrif' ) waardoor maagzuur de slokdarm in kan lopen, vooral bij liggen, drukverhogende bezigheden; bv. tillen, overgewicht, etc. Het hoeft geen klachten te geven, maar kan bij vlagen wel klachten geven als brandend maagzuur, pijn achter het borstbeen, boeren, vervelende kucht , misselijkheid etc. Er bestaan medicijnen om de klachten te lijf te gaan. Wanneer dat niet helpt kan in uitzonderlijke gevallen een operatie worden toegepast. Behandeling hangt dus af van het feit of er klachten zijn.

Drs. N. Wolswinkel

Lees meer artikelen over:

medisch