Instant Payments op zondag

Mr. P. M. (Pieter) Oskam / Geen reacties

Vraag

De grote Nederlandse banken gaan binnenkort allemaal over op Instant Payments, ook op zon- en feestdagen. Vanuit mijn interpretatie van de Bijbel probeer ik betalingen op zondag zoveel mogelijk te voorkomen (uitgezonderd de collecte). Zijn er banken die hun klanten de mogelijkheid bieden om hier niet aan mee te doen?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Een dergelijke bank is mij niet bekend, ik ken overigens ook geen energie- of telefoonmaatschappijen die hun diensten op zondag opschorten. Het is in alle gevallen aan de gebruiker of deze op zondag wel of geen gebruikt maakt van het product. Zo is het met Instant Payments ook.

Op dit moment is het betalingsverkeer als volgt geregeld. Als je vanaf jouw rekening een betaling doet naar een bankrekening bij een andere bank wordt dit bedrag direct van jouw rekening afgeschreven, maar is dat nog niet direct bijgeschreven op de andere bankrekening. Stel dat je dat op zaterdag of zondag doet, is dat ook zo. Jouw bank verzamelt met een bepaalde frequentie alle betalingen en stuurt dat naar een centrale verwerking voordat de overboekingen kunnen worden bijgeschreven op een bankrekening bij een andere bank. Dit gebeurt op Europees niveau. Het systeem van de Europese Centrale Bank werkt echter niet constant. Banken werken er momenteel hard aan om Instant Payment mogelijk te maken. Hierbij wordt de overboeking binnen een paar seconden bijgeschreven op de bankrekening waarnaar je geld overmaakt. Dit systeem is niet meer afhankelijk van de verwerking op werkdagen van het huidige systeem.

Je geeft aan dat je probeert betalingen op zondag zoveel mogelijk te voorkomen. Over de invulling van de zondag is op Refoweb al veel beschikbaar, dus dat laat ik voor nu even rusten. Er zit een zekere vooruitgang in de technische ontwikkelingen en mogelijkheden. Tegelijk vallen veel zekerheden weg. De vanzelfsprekendheid om als christen op een bepaalde manier te leven in een groep van mensen die hetzelfde denken en doen neemt af. In jouw vraag proef ik de zoektocht naar hoe jij je kan verhouden tot ontwikkelingen die een mogelijke impact hebben op de manier waarop je met de zondag omgaat. Als historische vergelijking zou je aan het telefoonnetwerk kunnen denken. In de eerste tijden van de telefonie liep dat via telefoniecentrales die bemand werden door medewerkers die je konden doorverbinden. Tegenwoordig is dat helemaal geautomatiseerd en is er bij het tot stand brengen van een telefoonverbinding geen menselijke handeling meer nodig. Je hebt daarmee ook de mogelijkheid om op elk moment iedereen te bellen. Het is aan jou de vraag in welke omstandigheden je daar gebruik van maakt. Ditzelfde geldt in mijn optiek voor het verrichten van betalingen. Dat je het principe van een wekelijkse rustdag daarbij van grote invloed laat zijn op de keuzes die je maakt, lijkt me heel verstandig.

Met vriendelijke groet,
Pieter Oskam

Tags in dit artikel:

bankenzondag