Ongezond huwelijk

C. M. Chr. Rots - de Weger / Geen reacties

Vraag

Ik ben een getrouwde moeder. Alleen zit ik ergens mee. Mijn man en ik hebben al jaren geen gemeenschap meer. Mijn man zoekt geen toenadering, helemaal niets. In het verleden wel, wilde hij meestal oraal bevredigd worden en was er weinig gemeenschap. Was eigenlijk alleen uit op zijn eigen lusten. Nu slapen we sinds een tijd ook apart omdat hij erg snurkt. Dit vindt hij ook prima en doet weinig tot niets aan dit probleem. Ook is hij veel uithuizig. Gaat vaak weg om te klussen. Samen met ons gezin op pad komt weinig tot niet voor omdat hij het dan leuker vindt als er anderen bij zijn. Dan kan hij wel de joviale echtgenoot uithangen. Ik weet eigenlijk niet meer hoe ik hiermee moet omgaan. Dit is toch niet gezond?

Antwoord

Beste mevrouw,

Zoals u het schrijft, klinkt het niet heel gezond. Maar ja, wat heet ‘gezond’ binnen een relatie? Er kunnen leefpatronen ontstaan die door beide partners als prima ervaren worden. En wanneer een van beiden er anders over is gaan denken worden het bespreekpunten. U heeft -net als uw echtgenoot- ‘wensen’. Bijvoorbeeld: apart slapen wegens het snurken van uw man. Tja, dat bevordert het zoeken naar toenadering niet, als ik het zo mag uitdrukken. Het is een ‘gegroeid patroon’, zoals u het beschrijft. Van ‘vechten om de relatie goed te houden’ lees ik niets.  Helaas verandert er nóóit iets vanzelf, hoeveel verwachtingen we ook diep in ons hart koesteren! Als uw echtgenoot ‘er niets aan doet’ bent ú de aangewezen persoon. Of een en ander gaat lúkken, is een andere vraag.

Schrijft u eens op wat u van hem verwacht. Misschien heeft uw man helemaal niet in de gaten dat er onvrede is bij u. Dan hebt u meteen een opening voor een gesprek met hem. Want dat lijkt me nodig: met elkaar praten! Misschien zelfs wel met een coach erbij. Want het terugdraaien van patronen is minder eenvoudig dan het aanwennen van bepaalde manieren. Kijk daarbij heel kritisch naar uzelf en úw eigen houding! Tenslotte is het zo, dat u níét uw man kunt veranderen, maar slechts uw eigen houding tegenover hem.

Ik wens u veel tact, wijsheid en alle goeds toe!

Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

libidorelatieproblemen