Reiniging ontvangen buiten de tempel

Redactie Refoweb / Geen reacties

Vraag

Mogen wij als heidenen naar joodse begrippen ook de reiniging ontvangen buiten de tempel als die eenmaal is herbouwd, iets waar sommige van ons naar uitkijken?

Antwoord

Je hebt geen andere reiniging van node, dan die van Jezus Christus. Terug naar de (vernieuwde) tempel is terug naar de wet. Zoiets wilden de Galaten ook. Jezus was hen best, maar ze wilden zelf ook nog iets bijdragen aan de genade. Jezus wat en ik ook wat... Daarom noemt Paulus hen uitzinnig in Galaten 3. Wie terug wil naar de wet, waar de tempeldienst naar verwijst, blijft ook onder de vloek. Jezus alleen en anders geen.

Tags in dit artikel:

tempel