Vriendin vermaken

C. M. Chr. Rots - de Weger / 3 reacties

Vraag

Ik heb nog nooit een vriendin gehad. Wat ik me afvraag is, hoe moet ik haar vermaken als ze bij mij is of als we ergens anders samen zijn?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Ervan uitgaande dat je een jongeman bent... nog nooit een vriendin gehad? Nou, dan hoop ik dat je wel vrienden hebt. Of in ieder geval één vriend. Hoe ga je daar mee om? Wat zou er in eerste instantie veel anders aan kúnnen zijn dan kennismaking-in-het-algemeen met een jongen of een meisje als je vriendschap zoekt?

Je vertelt me niet hoe oud je bent, ik bedenk dus zelf maar dat je met “het hebben van een vriendin” bedoelt dat je verkéring zoekt, of wel een relatie wilt. Prima, daar is niks mis mee. God heeft de mens zo gemaakt dat hij niet alleen hoeft te leven.

Nu je rechtstreekse vraag: hoe moet ik haar vermaken? Ik vind het wel een leuke vraag, ik moet tenminste even nadenken over een reactie. Mijn eerste ingeving is: met jezelf. Maar dat zou je héél verkeerd kunnen opvatten. Ik verbeter dit dus in: met wie je bént. Als jij verkering zoekt, betekent dat immers uiteindelijk een partner voor het leven. Nou, die wil je leren kénnen, toch? Van haver tot gort, lijkt me. Letterlijk álles is interessant: hoe ze er uit ziet, wat haar opleiding, werk en interesse inhouden, welke dingen of sporten ze leuk vindt, wie haar familie is, enzovoort, enzovoort. Is kerk/ geloof voor jou belangrijk, dan is ook dat een -niet onbelangrijk- item. Dus zijn er heel veel leuke, boeiende en leerzame dingen om over te praten, om uit te zoeken en ook om samen te gaan ondernemen. Genoeg te vragen. Genoeg te ontdekken.

Dat is één kant. Maar een relatie bestaat uit twéé. Zíj zal dus ook jóú willen leren kennen: jouw studie, werkzaamheden, hobby’s, familie. Ze zal willen weten wat jouw smaak is in voedsel, kleding, muziekkeuze, welke boeken je leest (of juist helemaal niet), of je geïnteresseerd bent in de wereld om je heen. Enzovoort, enzovoort. Genoeg te vertellen. Genoeg om te laten zien. Hoe je haar vermaakt? Ik wens je succes bij alles wat je gaat ondernemen als je een leuke meid ontmoet!

Misschien bedoel je met je vraag hoe je met seksualiteit omgaat... dat is zeer zeker géén eerste belangrijkheid, want als je dát denkt ben je níét bezig met de ánder (met vriendschap, die mogelijk kan overgaan in verliefdheid en ware liefde), maar denk je slechts aan je zélf en aan bevrediging van eigen (lust)gevoelens! Seksualiteit is wel een item binnen een relatie, maar níét de eerste en niet het énige! Seksualiteit is een vervólg op kennismaking, vriendschap, verliefdheid, liefde!

Laat me nog maar eens horen hoe het met je gaat!
Marijke Rots

Tags in dit artikel:

verkering
3 reacties
Rosalyn97
Beste vraagsteller,

Ik denk dat je je dit niet moet afvragen. Je moet doen waar jij je goed bij voelt en dat je ziet dat de ander het ook leuk vind. Dat gaat op het vlak praten en seksualiteit.

Dus denk niet te veel na maar doe gewoon!

Rosalyn
juni
geniet maar van de mooie natuur met zijn prachtig vee.

de rest komt vanzelf,of gaat

ach,dat zie je dan wel weer,toch?
juni
leuke vraag,
en een leuk antw van mevr. Rots