Geweldige jonge vrouw met angsten

W.E. (Wilbert) Weerd / 2 reacties

Vraag

Aan Wilbert Weerd. Ik heb een geweldige jonge vrouw ontmoet en ik hoop dat ze de mijne wordt. Nu merk ik dat ze moeite heeft met lichamelijk contact. Indirect heeft ze mij verteld dat er vroeger iets naars met een man gebeurd is. Ze was daarover zo gesloten dat ik niet verder durfde te vragen, omdat ik haar niet wil kwetsen. Verder is ze een sterke vrouw die zich goed kan uiten en weerbaar is. Ik wil graag voordat ik eventueel een relatie aanga weten wat er speelt of speelde, maar wil me niet opdringen. Ik ben bang dat ze mij niet vertrouwt. Hoe kan ik hiermee omgaan?

Groeten van een twintiger.

Deze vraag werd ook besproken in het programma 'Pastorie online':

Antwoord

Beste twintiger,

Wat een mooie vraag. Wat mooi ook dat deze website er is om deze vragen te stellen. Gefeliciteerd met deze ontmoeting allereerst. Leuk om je bewondering en waardering voor haar te lezen. Je omschrijving is bondig en je zegt veel in relatief weinig zinnen. Vooral dat je nu een spanningsveld ervaart tussen wat je wilt weten maar niet durf te vragen. Je wilt doorvragen maar ook niet kwetsen. Je wilt weten wat er speelt maar je ook niet opdringen. Mijn complimenten voor je integere zorgvuldigheid, voorzichtigheid en afweging hierin.

Je hebt een reden waarom je eerst wilt weten wat er speelt of speelde voordat je een relatie aangaat. Dat kan zijn dat je eerst wilt werken aan vertrouwen en dan ook pas zeker weet dat je met haar verder wilt. Het kan ook zijn dat je er rekening mee houdt dat er zoveel schade is dat je met die nieuwe informatie de keuze voor een relatie wilt heroverwegen. Het kan ook zijn dat je wilt weten of het nu nog speelt en welke impact het heeft of heeft gehad op haar.

Het is lastig voor ons mensen wel iets te voelen maar niet te weten wat. Juist dan gaan we allerlei opties bedenken en de gaten proberen in te vullen. Wat je duidelijk voelt en voelde zijn twee dingen bij haar. De moeite met lichamelijk contact en dat ze gesloten en indirect praat over iets wat met een man is gebeurd. Je voelt intuïtief wel aan dat het mogelijk pijnlijk is voor haar om hierover te vertellen. Mogelijk door schaamte of de pijn die ze weer gaat voelen als ze gaat delen wat haar is aangedaan. Misschien wil ze je het juist pas vertellen als jullie een relatie hebben.

Je omschrijft drie (of vier) angsten in de toelichting op je vraag. De angst om door te vragen, om haar te kwetsen, de angst dat jij jezelf opdringt en dat ze je niet vertrouwt. De vraag die je stelt kan ik lezen als: hoe moet ik met de angsten omgaan? Maar ook: hoe moet ik met dit spanningsveld omgaan? Of: wat kan ik het beste doen? Ik vermoed het om een combinatie van deze vragen gaat.

De vraag is of doorvragen haar zal kwetsen. Dat hoeft niet, want mogelijk gaat het meer over het voelen van de kwetsuur die ze al heeft opgelopen in haar leven, dan dat het kwetsend is als je ernaar vraagt. Juist er niet naar vragen kan wél kwetsend zijn, omdat ze dan het gevoel kan krijgen dat het niet bespreekbaar is. Juist het toedekken, verstoppen en vermijden van verwondingen en nare ervaringen kan de pijn langer laten duren. Vertrouwen is dan zeker nodig, omdat vertrouwen haar de veiligheid geeft om te delen over onveiligheid. Vertrouwen wordt je gegeven, betrouwbaar ben je.

Ze zal het zeker moeilijk vinden om te delen. Misschien is ze bang voor jouw oordeel en afwijzing. Dat ze de schuld krijgt. Dat jij iemand zoekt die nog ongeschonden is. En klapt ze onwillekeurig dicht. Dan wil ze er misschien wel over praten maar lukt het haar niet. Jouw angst wordt ook door haar gevoeld en zal bij haar ook weer een angstreactie kunnen teweegbrengen.

Volgens mij is dit de uitweg. Benoem je dilemma. Eigenlijk exact wat je in de omschrijving van de vraag doet. Juist jij als man kan het eerste het lef tonen van zelfonthulling zodat zij kan volgen. Dat je voelt dat er iets is maar dat je het ook spannend vindt omdat je haar niet wilt kwetsen. Dat je graag wilt weten wat er gebeurd is maar dat je jezelf niet wilt opdringen. Dat jij aanvoelt dat het kwetsbaar is en je haar de ruimte wilt geven er op haar tijd over te delen maar dat je het ook niet onbenoemd wilt laten of negeren. Wees niet te bang voor de pijn die zij zou kunnen voelen, juist in de pijn van dit leven moeten we leren liefde toe te laten. Ook niet voor haar angst, haar onmacht, mogelijk haar verwarring of schaamte. Leef je in, leef mee, luister, stel vragen. Het is mooi dat je haar wilt kennen in en met haar pijn en verwonding en haar wilt liefhebben ook in haar gebrokenheid.

Bedankt voor je vraag en ik wens je veel zachte moed toe,

Wilbert Weerd

2 reacties
Gracious
Wat een topgozer ben jij!!
Ik heb zelf ook iets naars meegemaakt en als een jongen zó met mij om zou gaan, zou ik God met heel mijn hart danken.

Ik zou zeggen: ga ervoor! Wees kwetsbaar & toegankelijk!
Maar volgens mij ben je dat.
AHHK76
Lichamelijk contact voordat je verkering hebt, is misschien ook wel de verkeerde volgorde?! Eerst praten, dat is het belangrijkste... altijd!... en nu zeker! en ook vertrouwen winnen! Met het antwoord van Wilbert en gebed kun je op weg!
Zegen en wijsheid toegewenst!