Twijfels over geaardheid

Ds. C.J. Barth / Geen reacties

Vraag

Ik heb een vraag over mijn geaardheid. Ik ben een jongen van 26. Heb al een aantal jaren verkering gehad, maar ben nu alweer drie jaren single. In die tijd ben ik er min of meer achter gekomen dat ik ook interesse heb in jongens. Ik bewonder ze, zeker als ze zelfverzekerd zijn (zo voel ik me namelijk niet altijd). Ook ben ik al enkele keren te ver gegaan, waarvan ik weet dat ik er niet goed aan gedaan heb. Ik voel me dan zo schuldig tegenover God; Hij die me dag aan dag gadeslaat, omringt met zijn trouwe zorg, en mij ook in al mijn ongerechtigheid nog verdraagt, wat een groot wonder is. En dan bid ik weer om vergeving en bewaring voor de zonde als de verleiding er weer is. En toch dan nog keer op keer te vallen in die zonde, bezoek van pornosites, enz. Ik voel me zo wanhopig dan en denk: zie je wel, ik kan het vanuit mezelf gewoon niet. Ik probeer wel het rechte pad te bewandelen, maar toch het breekt me keer op keer bij de handen af.

En ook dan is daarnaast nog altijd het verlangen naar een meisje waar ik van kan houden. Ik wil ook zo graag als vele anderen een trouwdag, een gelukkig huwelijk en lieve kinderen, enz. Ik verlang ook te zijn zoals het hoort: een man die een vrouw lief heeft. Regelmatig ontmoet ik ook meisjes waarvan ik weet dat ze verliefd op me zijn en waar ik ook wel in zie dat ik denk: ja met haar zou ik best gelukkig willen worden, samen alles delen, enz.

Maar nu mijn vraag: mag ik wel verkering met een meisje na al die zonden die ik al bedreven heb in de achterliggende jaren? Verkeringstijd is toch ook bedoeld om er achter te komen: horen we bij elkaar, willen we samen verder? Ik bid God of hij het wil leiden naar Zijn raad en of Hij mij nog een vrouw wil geven waar ik geheel en al van kan houden. Ik weet dat bij Hem alles mogelijk is, ook dat ik van haar kan gaan houden. Geen wonder is te groot.

Soms denk ik: als het de bedoeling is dat ik niet trouw en alleen blijf, dan zal dat toch duidelijk worden? Maar als er keer op keer meisjes wat in mij zien en ik blijf denken van: Nee ik doe het maar niet, ik wil zeker weten of het wel wat wordt enz., doe ik dan niet tekort aan mezelf? De HEERE heeft toch ook met mijn leven een plan? En als Hij dan elke keer weer een vrouw aan mij voorstelt en ik blijf maar nee zeggen, is het dan niet zo dat ik denk: Heere U wilt het wel, maar ik hou maar vol dat ik er niet in geloof dat U het goede met mij voor hebt en mij nog wil zegenen op mijn gebed. Het lijkt dan wel of ik heel ondankbaar Gods aanbod afwijs. Vaak denk ik hier aan en blijf maar ronddraaien in een cirkel met al mijn vragen en gedachten.

Hoe denkt u hierover? Ik hoop dat mijn vraag/probleem een beetje duidelijk is zoals ik het hier heb beschreven. Hartelijk dank voor uw antwoord. Ik hoop dat het ook voor andere mensen van nut is: een soortgelijke vraag ben ik nog niet tegengekomen.

Antwoord

Bedankt voor je vraag. Je bent heel eerlijk en het zijn moeilijke dingen waar je mee worstelt. Het doortrekt je leven en persoonlijkheid. En je mag ook weten bij Wie je met zonde en vragen terecht kunt. Ik hoop dat je heel je leven zult blijven verwonderen over Gods geduld met zondaren.

1. Je vraagt: "Mag ik wel verkering met een meisje hebben na al die zonden die ik bedreven heb?" Je denkt aan zonden op seksueel gebied. Ik denk dat veel christelijke jongens met deze vraag worstelen. Ik hoef maar in mijn eigen leven terug te kijken. Zelf ben ik door Gods genade bewaard gebleven voor het bekijken van pornosites, maar hoe vaak heb ik me niet schuldig gevoeld. Homofiele gevoelens heb ik nooit gehad, maar ik heb me dikwijls veel te zondig gevoeld om verkering te krijgen. Het is een bijzonder groot wonder om verkering te mogen hebben en te mogen trouwen. Je kunt je dan veel te slecht voelen voor zoiets moois. En toch mag het! Toch geeft God het. Op je vraag kan ik zeggen: ja, door Gods genade mag een zondige jongen verkering hebben met een meisje. Echt waar. Het heeft de Heere Jezus Zijn bloed gekost, maar door Hem kan het en mag het nog voor een zondaar.

2. Hoe zit het dan met de `interesse voor jongens`? Kan dat wel samengaan met verkering met een meisje? Voorzichtig gezegd heb ik het idee dat er bij jou geen sprake is van een "anders-geaard-zijn." Je geeft zelf aan dat je zelfverzekerde jongens bewondert. Ik denk: omdat je je zelf zo onzeker voelt. Je schrijft dat je pornosites bezocht hebt. Je zult dan ook wel last hebben van allerlei onreine gedachten. Je kunt daardoor een heel verwrongen beeld van seksualiteit krijgen. Ook kun je een verwrongen beeld van het andere geslacht krijgen. Zodra je een meisje ziet, en zeker als het een heel leuk aardig meisje is, dan voel je eigen onreinheid en schuld. En je blokkeert van binnen. In je gedachten ben jij de vuile zondaar en is dat meisje haast een heilige. Door dit verwrongen beeld en alle schuldgevoelens, kun je homofiele gevoelens krijgen (zie het boekje van Hans Frinsel over Richard Oostrum: “Keerpunt, van gaysportman tot echtgenoot en vader”).

3. Ik denk dat je ja mag zeggen als de Heere een vrouw aan je voorstelt. De “gave van onthouding” heb je duidelijk niet, want dan zou porno niet aan je trekken. Er branden juist allerlei verlangens naar liefde, geborgenheid, zekerheid en lichamelijk contact in je. En dan zegt Paulus: “Het is beter te trouwen dan te branden” (van verlangens, 1 Kor. 7:9). Ik denk dat het dan goed is om rustig eerst wat brieven heen en weer te schrijven. Voordat je echt verkering vraagt, moet je met haar spreken over je zwakheden en zonde. Doe dat niet meteen, maar wacht er ook niet te lang mee. Ik hoop dat je een vrouw mag ontvangen, die zelf als een zondaar naast jou komt staan. En dat je dan ook samen levend uit Gods genade de weg verder mag gaan. Ik denk ook dat juist een vrouw je kan helpen om van veel seksuele zonden af te komen. Goede liefde is het beste wapen tegen slechte ‘liefde’.

4. Als je blijft worstelen met gevoelens rond je geaardheid en dergelijke, aarzel dan niet om contact op te nemen met mensen die je verder kunnen helpen. Bijvoorbeeld St. Different, 020-6256 797.

Ds. C. J. Barth

Lees meer artikelen over:

geaardheid