Gescheiden leven van autistische man

Ds. J.D. Heikamp / Geen reacties

Vraag

Dominee Heikamp. Mijn man (35) heeft autisme waar ik niet mee om kan gaan. We wonen gescheiden en ik zie het niet zitten om weer samen met hem te leven onder één dak. Is in deze situatie scheiden geoorloofd?

Antwoord

De achtergrond van uw vraag kan zijn dat uzelf het antwoord vanuit Gods Woord weet. U zit in een duivels dilemma. U mag niet scheiden en kunt met uw man niet samen leven.

Hoe dit op te lossen? Dat weet ik eerlijk gezegd ook niet. Wel weet ik dat het met een man of vrouw samen te leven met autisme bijzonder moeilijk kan zijn. U wist wellicht bij het trouwen dat hij deze ziekte had. Liefde is vaak blind en dan gaan de ogen te laat open. Ik weet dat zo’n huwelijk onder begeleiding ook goed kan gaan. Probleem is vaak dat ze hulp afwijzen, ze vinden het niet nodig en kunnen het zelf oplossen, vooral als een ander doet wat ze willen. Meestal zit daar de oorzaak van botsingen.

Het is een zwaar kruis wat u is opgelegd. God alleen kan u de weg wijzen en ondersteuning schenken. U zult als een onbestorven weduwe door het leven moeten gaan. Slechts één weg blijft er voor u open: ZIJN GENADETROON.

De HEERE  gedenke u naar de rijkdom van Zijn genade,
Ds. J. D. Heikamp

Tags in dit artikel:

echtscheiding