Dominee worden

Ds. C. Oorschot / 2 reacties

Vraag

Aan een HHK-dominee. Kan een man met een basis kaderniveau dominee worden op basis van verstand? Er moet natuurlijk ook een roeping zijn, maar mijn vraag gaat alleen over het verstandelijke deel.

Antwoord

Met deze vraag kan ik niet zoveel. Wat is nu een “basiskaderniveau”? Als we ons beperken tot het verstandelijke, afgezien van de roeping, dan meen ik dat iemand met een normaal verstand een academische opleiding kan volbrengen, dus ook aan een universiteit met succes theologie kan studeren. Twee dingen zijn naast en na de roeping tot het ambt van belang: tijd en inzet.

Zelf heb ik de extraneï opleiding (op de zaterdag) gevolgd aan de universiteit van Utrecht. Twee en een half jaar voor de vooropleiding (ik had slechts een MULO-diploma, later MAVO geheten), waarop ik de moderne talen studeerde tot op gymnasium-niveau en daarbij Grieks en Latijn. Daarna vijf en een half jaar theologie. De eerste zes jaar heb ik het naast mijn werk gedaan en het laatste jaar ontving ik wel maandelijks mijn salaris van mijn werkgever, maar mocht ik studeren. De jaren van mijn studie hebben op mijn gezin een zware last gelegd, hoewel ik altijd naast de zondag een halve dag per week er voor de kinderen was.

Ik hoop dat de vraagsteller hier wat aan heeft, maar hij zal begrijpen dat het voor ieder anders is.

Ds. C. Oorschot

Lees meer artikelen over:

Theologie studeren
2 reacties
coby6
Basis en kader zijn leerwegen van het vmbo.
https://www.govmbo.nl/vmbo/leerwegen-op-het-vmbo/
Voor theologie en om dominee te worden moet je vwo en universiteit doen of hbo en dan wo. Met basis of kader alleen kun je alleen een Bijbelschool gaan doen en voorganger worden.
Let
Als je 21 jaar of ouder bent, kan je ook een 21+ toelatingstoets doen. Als je die haalt, mag je beginnen aan de studie. Je geef in je vraag aan dat je vraag alleen gaat over het verstandelijke deel, maar als je door God geroepen bent, zal Hij er ook Zelf voor zorgen dat het goed komt. Wat bij de mensen onmogelijk is, is mogelijk bij God! Hij bestuurt alles! En wie heeft jou verstand gegeven? Was dat niet jouw Maker? Lees Jakobus 1 vers 5 eens.