Makkelijke prooi voor Jehovah's Getuigen

Ds. E. Gouda / 7 reacties

Vraag

Zo nu en dan komen Jehovagetuigen langs de deur. Dat gebeurde vorig jaar in de herfst ook. Het was een koude, kille dag en dit echtpaar zag er verkleumd uit. Ik heb gezegd: “Ach kom maar even binnen, willen jullie een kopje koffie?” Voor ik het wist waren wij een uur verder, met boekjes, Bijbel van hen en van mij om te vergelijken hoe verschillend het geïnterpreteerd werd. Nu komen zij geregeld langs (het zijn gewoon lieve mensen) maar hoe en wat moet ik zeggen om hen echt duidelijk te maken dat ik zeker geloof, maar niet op die manier van hen?!

Ik heb zelfs middagen achter de computer gezeten met mijn Bijbel ernaast om alles op te zoeken en te weerleggen van hun standpunten en toch confronteren zij mij steeds met teksten en dan voel ik mij zo dom! Maar ik wil niet onbeleefd zijn en ik heb respect voor ieders opvattingen en levensbeschouwingen, maar ik wens dat ook zo van hen!

Ik heb het moeilijk, heel moeilijk gehad. Bijna twee jaar geleden is mijn oudste dochter (26 jaar) plotseling overleden (sinustrombose) en ik zoek natuurlijk ook antwoorden daarop. Waarom zij? Waarom niet ik? Ik denk nu dat zij een engel of gids is aan Jezus zijde. Ze was zo puur hier op aarde, dat ze terug is geroepen door onze Vader om daar te zijn met een reden. Welke weet ik niet, maar ik geloof dat zij gelukkig is. Vind u dit gek? Of ben ik door mijn verdriet een makkelijke prooi voor bijvoorbeeld Jehovagetuigen?

Antwoord

Beste vragensteller, om met de laatste vraag te beginnen. Je kunt een prooi worden van wie dan ook met name in perioden waarin je zwak bent/voelt. Een organisatie als de Jehova's Getuigen zal zeker ook aanknopen bij je huidige situatie. Met andere woorden: wees op je hoede. Zoals je zelf namelijk stelt: het ene woord staat tegenover het andere woord. Het lijkt van een afstand aardig op elkaar, maar het verschilt ondertussen als de dag van de nacht. Helaas zijn Jehova's zelf prooi van een denksysteem waarin men gevangen is. Argumenteren kan helpen, maar overtuigt lang niet altijd. Blijf eenvoudig bij het onverkorte Woord van de waarheid en verkondig de Drie-enige God. Deze belijdenis wordt door de Jehova's niet onderschreven. Wijs op de Heere Jezus als de enige Weg tot de zaligheid. Buiten en zonder Hem is er geen behoud. Zijn offer tot een volkomen verzoening van al onze zonden. Wij worden enkel gerechtvaardigd door het geloof in Hem; de Zoon van God. Houd daaraan vast. Wijs daarop en wijs de dwaalleer van de Jehova's af.

Ik verwijs voor een uitgebreidere studie naar het boekje van ds. H. Veldhuizen, “In gesprek met Jehova’s getuigen”, bedoeld om christenen te wapenen tegen de aanpak van de Jehovagetuigen. En doe wat u in elk geval kunt doen: bid voor hen, opdat zij bekeerd mogen worden van de duisternis tot het wonderbare licht van Jezus Christus.

De HEERE geve u moed, kracht, sterkte en wijsheid! Verwacht het van Hem, Die niet beschaamt.

Vriendelijke groet,
Ds. E. Gouda

Lees meer artikelen over:

Jehovah's Getuigen
7 reacties
mortlach
Argumenteren heeft met dit soort mensen geen enkele zin. Echt niet. Dus gewoon niet aan beginnen. Je bent inderdaad niets meer dan prooi voor dit soort lui. Sterker nog, het zou me niets verbazen als zij allang voordat ze contact legden wisten van die situatie met uw dochter (rouwadvertentie in de krant? Dan weten ze er dus van).

Het is een waarheid als een koe in de verkoopwereld dat als je mensen maar lang genoeg aan de praat houdt, ze op een gegeven moment toegeven aan wat je ze probeert te verkopen. Hoe meer je met hen praat, hoe dieper je dus het gat voor jezelf graaft.

Denk je echt dat als het schaapje maar beleefd genoeg is tegen de wolven, die toch zo vriendelijk overkomen, dat die haar dan op een gegeven moment met rust laten? Nee toch zeker? Dus zet je over dat ingeprente idee van beleefd moeten zijn heen en doe de volgende keer niet open OF enkel en alleen om ze klaarhelder duidelijk te maken dat ze niet meer hoeven terug te komen.

Let er vooral op dat dat laatste geen discussie wordt; dat is het namelijk niet, het is een mededeling, eenrichtingsverkeer dus, en dan de deur gewoon dichtgooien. Onthoud: zij zullen je aan de praat proberen te houden; geef hen die kans dus niet. Misschien is het goed wat te oefenen voor de spiegel "De volgende keer dat jullie aanbellen, bel ik de politie!"

Sterkte met het jezelf verlossen van deze aasgieren
ernstboogert
Op de een of andere manier lopen gesprekken tussen Jehovah getuigen en kerkmensen steeds uit op discussies over de leer, met als doel om te bewijzen dat kerkmensen het verkeerd hebben.

Let wel: zij hebben hierop geoefend! Van te voren wordt er getraind op welke argumenten men in moet brengen vanuit hun bijbel (die op belangrijke punten serieus afwijkt!). U staat dus vanaf het begin van een discussie een paar punten achter. Ik geloof dat je hier als gewoon gemeentelid niet aan mag/moet beginnen; tenzij je van jezelf weet dat je de Bijbel voldoende kent (het liefst met de grondtalen erbij) om hun argumenten te weerleggen.

Zelf doe ik altijd open uit bewogenheid, en omdat ik weet wat de zwakke punten in hun argumenten zijn en omdat ik een boodschap voor ze heb. Het is echt in en in triest wat deze mensen geloven en belijden. Bijvoorbeeld dat het Heilig Avondmaal uitsluitend voor wedergeborenen is (dat is helemaal Bijbels), maar vervolgens dat de wedergeborenen alleen de 144.000 (uit Openbaringen) betreft. Dat zijn over de hele wereldgeschiedenis gemeten maar heel weinig. Het gevolg is dat praktisch iedere Jehovah getuige toekijkt bij een bediening in plaats van deelneemt.

Nogmaals, ik geloof dat je hier als gewoon gemeentelid niet aan kunt/mag beginnen. Dat ik het wel doe, is omdat ik zowel Hebreeuws als Grieks beheers en dagelijks in de theologie bezig ben en deze mensen helder en bewogen uit kan leggen waarin ze fout zijn en hoe misleidend hun leer is; in de hoop dat hun ogen opengaan. (Dit zal ook wel de reden zijn dat ze inmiddels niet meer aan mijn deur komen...)

Mijn advies is: wees medemenselijk wanneer nodig (kopje koffie bij koud weer...etc.), ga in een dergelijk geval niet redeneren of in gesprek. Vertel hoe jij over de dingen denkt en laat het erbij. Anders: houdt de deur dicht, en neem vooral géén boekjes aan (want uw boekjes nemen ze ook niet aan...).
tulp
Er zit nog wel iets tussen mensen bot de deur wijzen en wekelijks met elkaar koffie blijven drinken.

Je zou iets kunnen zeggen in de trant van dat je het contact waardeert, dat je ze prettige, vriendelijke mensen vindt maar dat je ook merkt dat deze gesprekken je niets opleveren, alleen maar energie kosten.
Dus als ze gezellig op de koffie willen komen en over koetjes en kalfjes praten: prima, maar geloofszaken wil je laten rusten.

Ik kan me voorstellen dat het moeilijk is om voet bij stuk te houden maar als je van te voren een beleefde zin bedenkt (ik waardeer uw zorg maar ik wil het echt liever niet meer over het geloof hebben) dan kun je die iedere keer herhalen als het gesprek toch weer een bepaalde kant opdraait.
Sterkte ermee.
Yoshi
Niets mis met een kopje koffie drinken. Ware het niet dat ze echt geen kopje koffie meer komen drinken als ze weten dat je geen prooi meer bent. Dan ben je afgeschreven.
hansa
We zijn er helaas zo aan gewend geraakt om de mensen van het Wachttorengenootschap 'Jehova's Getuigen' te noemen. Die naam hebben zij zichzélf gegeven. Maar zij brengen een valse leer en zijn zeker geen getuigen van Jehova! Bovendien zondigen zij tegen het 3e gebod, omdat zij de naam 'Jehova' in hun eigen naam gebruiken. Daardoor zijn zij er schuldig aan dat Gods Naam dikwijls 'ijdel' gebruikt wordt. Soms worden zij zelfs aangeduid als ‘de Jehova’s’, zoals ook (waarschijnlijk per vergissing) in de verder waardevolle beantwoording gedaan wordt: '..en wijs de dwaalleer van de Jehova's af'.
abcd
@ernstboogert
''(Dit zal ook wel de reden zijn dat ze inmiddels niet meer aan mijn deur komen...)''
Keek een keer een lezing van een Amerikaanse theoloog die dezelfde ervaring had. Hij beschreef dat het was alsof er een enorme onzichtbare X op zijn huis geverfd was. Gingen ze van de buren aan de ene kant verder naar de buren aan de andere kant... :S

Heb zelf een tijdje een e-mail conversatie had met Jehovah's Getuigen en ben er toen aardig diep ingedoken. Onder andere door bronnen over het Wachttorengenootschap (WTG) te raadplegen die niet van WTG zelf waren.
Op gegeven moment zijn ze gestopt, omdat ze aangaven dat het niet zinnig was verder te gaan. Hoe triest het ook was volgens hun, ik zou toch met nieuwe tegenargumenten kunnen aankomen waarmee ik dacht hun argumenten onderuit te halen.
Vond ik niet heel erg christelijk. Hoe hoog staan waarheidsvinding en het behoud van de ander in dat geval op je prioriteitenlijstje?
Kwam meer over alsof ik te moeilijk te bekeren was, dat ze daarom geen tijd meer aan mij wilden verspillen.

Voor wat interessante info: avjg.info
Of 4jehovah.org. Site van afvalligen en dus geestelijk zieken die toch niet te vertrouwen zijn (volgens het WTG), maar zijn een hoop oude ingescande WTG publicaties te vinden waarmee wordt aangetoond hoe oprecht het er wel niet aan toe gaat in de leiding daarzo.

Wat je eenvoudig kan vragen: Heb jij deel aan Hem? Zo nee, dan wil je als blinde een blinde leiden. Zo ja, gebruik je dan ook het avondmaal? Nee, lees dan Joh 6:36 en 1 Joh 5:12.

En volg zelf Mark 10:15.
Gods zegen!
Jaleco
De mensen van de Wachttorengenootschap moeten een x aantal huizen bezoeken per jaar. Zij leren inderdaad hoe ze mensen moeten "ompraten". In zekere zin zijn het verkopers die met elke ziel die ze winnen, of met elk huis die ze bezocht hebben, weer een stapje dichterbij de hemel komen.
Bent u weleens een onaardige verkoper tegen gekomen? Hoe vriendelijker, hoe beter getraind in dit geval.
Misschien zou je ze eens kunnen vragen hoe de kloof met God nu gedicht wordt. Dat is toch alleen door het geloof in Jezus. Zij moeten nog zoveel. U zou misschien de Romeinen-brief en de Galaten-brief erbij kunnen halen.
Veel sterkte. En vooral: zijn ze bij u op bezoek, wees dan voortdurend in gebed en vraag de Heere om wijsheid, inzicht en de woorden die u moet spreken.

Los hiervan vraag ik me af of we deze mensen wel mogen binnenlaten, op basis van deze tekst:
2 Johannes
9 Een iegelijk, die overtreedt, en niet blijft in de leer van Christus, die heeft God niet; die in de leer van Christus blijft, deze heeft beiden den Vader en den Zoon.
10 Indien iemand tot ulieden komt, en deze leer niet brengt, ontvangt hem niet in huis, en zegt tot hem niet: Zijt gegroet.
11 Want die tot hem zegt: Zijt gegroet, die heeft gemeenschap aan zijn boze werken.