Schommelende lichaamstemperatuur

drs. J. de Jongh-van Hoof / 2 reacties

Vraag

Ik, 36 jaar, heb altijd een lichaamstemperatuur die schommelt tussen 37.3 en 37.8. Ik voel me verder niet ziek, heb alleen vanaf mijn jeugd bronchitis. Is dit reden tot zorg? Of kan het ook gewoon bij mijn persoon horen?

Antwoord

Dat kan inderdaad bij je passen. Ik vraag verder: 1. Hoe is de meting gegaan: betrouwbaar is de oorthermometer, maar de gouden standaard is nog altijd de rectale meting. 2. Meet het apparaat vergelijkbare waarden bij anderen?

Groeten José de Jongh-van Hoof

2 reacties
Nen
Zoals ik de vraag lees denk ik, natuurlijk schommelt de temperatuur op die manier. Dat hebben alle vrouwen en heeft te maken met de vruchtbaarheid. Vóór de ovulatie de lagere temperatuur, en na de ovulatie stijgt die met ongeveer een halve graad.
Lekkerbek
Ik vroeg me al af waarom iemand steeds zijn of haar temperatuur opmeet. Ik héb niet eens een thermometer. Maar het kan inderdaad zijn dat je dat doet om te weten wanneer je je eisprong hebt. Toch zal je in dat geval weten dat het rond die dag verspringt, dus ik denk dat vragensteller de hele maand door een wat wisselende temp heeft. Dit is dan ws wat lastiger om je eisprong te bepalen maar verder lijkt het me toch geen probleem. De meeste mensen tempen zich nooit, wie weet wat een wisselingen er bij hen te zien zouden zijn als ze t wel zouden meten.