(...)Het probleem is niet dat hij me haat (dat vind ik nog niet zo heel erg, al ...

Ds. A. Th. van Olst / Geen reacties

Vraag

Mijn vriendin is verliefd op een jongen uit onze klas. Met die gozer heb ik vorig schooljaar al een paar problemen gehad. Hij zat me steeds dwars, en schold me uit, terwijl ik nooit wat bijzonders deed. Of als ik het een keer voor m’n vriendin opnam kreeg ik ook de andere jongens over me heen. De ene keer deed hij wel weer normaal, en dan een andere keer deed hij opeens weer heel raar, begon hij me af en toe uit te schelden. De andere jongens waren sindsdien ook niet bepaald leuk tegen mij. Ik werd best vaak uitgescholden. Nu was ik gisteren bij mijn vriendin op msn. Ik had hem toegevoegd, want ik dacht dat het wel weer goed zat tussen ons (met de andere jongens in ieder geval wel). Ik had in de msn-naam van mijn vriendin gezet dat ik er ook was, dat wist hij dus. Toen werd het gesprek opeens rot en maakte hij erg lelijke en gemene opmerkingen aan mijn vriendin over mij, terwijl hij wist dat ik alles kon meelezen. Wat me toen vooral pijn deed is dat m’n vriendin er niet echt wat van zei. Ze nam het niet voor me op. Ik begrijp het ook wel een klein beetje van haar kant, want ze is gek op hem. Maar toch... Het kwam zo hard aan bij mij. Ik had nog nooit zoiets lelijks gehoord. Ik probeer een reden te zoeken voor zijn gedrag, maar ik kan niets vinden. M’n vriendin ook niet. Hij haat me gewoon, want vorig jaar was hij ook al zo tegen mij. Alleen besefte ik niet dat het zo erg was. Nu begrijp ik ook waarom die andere jongens zo tegen mij deden. Hij heeft ze waarschijnlijk allemaal opgefokt tegen mij, vorig jaar. Want ik kan nu gewoon goed met ze praten en lachen en ze hebben me allemaal gewoon toegelaten op msn, of hebben mij zelfs toegevoegd! Behalve hij. Het probleem is niet dat hij me haat (dat vind ik nog niet zo heel erg, al is het niet echt leuk), maar ik ben bang dat het dit jaar het weer gaat gebeuren. Dat hij weer alle jongens gaat opfokken tegen mij. Wat voor houding moet ik dan aannemen? Hem gewoon negeren? Want als ik al een keer naar hem kijk, begint alles weer. Word ik uitgescholden. Of gaat hij me dwarszitten. Dus dit is mijn vraag: Wat moet ik doen als het weer gebeurt, dit jaar? Welke houding moet ik aannemen en hoe moet ik het aanpakken?

Antwoord

Beste vragenstelster,

Hartelijk dank voor je vraag. Je beschrijft een niet zo fijne situatie. Die jongen doet lelijk tegen je, en je bent bang dat hij ook dit jaar de anderen jongens tegen je opzet. Daarnaast is je vriendin verliefd op hem en komt niet voor je op. Ik kan me voorstellen dat je dan het gevoel hebt er alleen voor te staan.

1. Als ik zo’n verhaal lees, dan vraag ik me allereerst af waarom die jongen zo doet. Jij hebt het je ook afgevraagd, maar je kon niets bedenken, je deed nooit wat bijzonders. Waarom heeft die jongen het nodig om lelijk tegen je te doen en ook de andere jongens daarbij te betrekken? Is het onmacht en wil hij zo wat populairder worden? Of is hij verliefd, en weet hij niet met zijn gevoelens om te gaan? Vindt hij jou interessant, en botsen jullie, misschien wel omdat jullie karakters zoveel op elkaar lijken? Ik stel maar zo wat vragen zonder daar een antwoord op te hebben. Het is wel goed om te bedenken dat hij misschien lelijk over jou praat op msn (terwijl hij weet dat je meeleest) omdat hij wil weten hoe je reageert.

2.  Nu even naar je vriendin. Ik kan me goed voorstellen dat het je tegengevallen is dat je vriendin niet voor je opgekomen is. Dat had ze wel moeten doen. Als vriendinnen steun je elkaar. Het feit dat je vriendin verliefd op hem is, doet daar niets aan af. Echte liefde maakt niet blind, maar wil de fouten en gebreken van de ander ook eerlijk onder ogen zien. Als je vriendin bang is om de aandacht van die jongen te verliezen door voor jou op te komen, dan lijkt me dat geen goed teken, en zeker geen goede basis voor een verkering. Het lijkt me goed dat je hier eerlijk en open over spreekt met je vriendin. Je kunt dan je teleurstelling bespreken omdat je vriendin niet voor je opkomt. Tegelijk kun je er eens over doorpraten waarom je vriendin verliefd is op die jongen, en wat zij over zijn gedrag denkt.

3. Je uiteindelijke vraag was wat je houding moet zijn. Als je het ziet zitten, praat dan eens met deze jongen. Kies maar een moment uit dat hij wel normaal tegen je doet, en zeg dan maar dat je het erg vervelend vindt dat hij zo tegen je doet, en dat je het ook niet begrijpt. Vraag maar of hij vindt dat jíj iets verkeerd doet. Vraag ook maar eens wat hij er zo fijn aan vindt om je uit te schelden. Maar blijf rustig. Als iemand een ander vaak uitscheldt, zegt dat vaak iets over zijn eigen zwakte. Als jij ‘hapt’ of je reageert heel onzeker, kan dat ervoor zorgen dat hij ermee doorgaat. Daarom lijkt het me goed dat je eens rustig met hem praat. En op een moment dat hij zo lelijk doet, blijf dan rustig, maar zeg wel duidelijk wat je ervan vindt.

Veel sterkte!

Drs. A. Th. van Olst

Lees meer artikelen over:

vriendschap