Last van buik

drs. P. C. Hildering / Geen reacties

Vraag

Ik heb een vraag waarmee ik niet goed naar een huisarts durf. Ik heb al een lange tijd last van mijn buik, links onderin. Dit zijn krampen. Regelmatig is dit zo heftig dat ik alleen maar rechtop kan zitten met de benen opgetrokken. Deze krampen stralen even later uit naar mijn rug toe. Verder heb ik last van zeer gevoelige borsten en ze zijn weer gegroeid in een korte tijd. Ik dacht dat ze wel uitgegroeid zouden zijn omdat ik inmiddels al 24 ben. Daarnaast heb ik veel last van afscheiding. Ik heb een periode gehad dat ik om de twee weken menstrueerde. Kan dit komen doordat ik al 1,5 jaar volop in de stress zit? Of kan dit komen door een prikkelbaar darmsyndroom? Ik ben hiermee bekend, maar dat geeft een ander soort pijn en dat zit bij mij rond de maagstreek. Op internet heb ik hierover al zitten zoeken, maar dan kom ik uit bij vrouwen die zwanger zijn. Ik weet zeker dat ik niet zwanger kan zijn.

Antwoord

Op basis van de gegevens welke u noemt in de mail is een aantal oorzaken voor de pijn minder waarschijnlijk, een aantal meer waarschijnlijk, maar om daaruit te komen zijn aanvullende gegevens nodig. De beschreven pijn, kramperig, doet denken aan een krampende spier (darm, urineleider, eileider) als oorzaak en minder waarschijnlijk een ontstekingsproces.

Wanneer de darm links-onder pijn doet in het kader van een spastisch colon dan kan het haast niet anders of er is een relatie met de stoelgang. Komt het vanuit de urinewegen, dan zal er zeker iets te zien zijn in de plas en die kunt u ongetwijfeld zo bij uw huisarts inleveren.

Als de pijn in samenhang met de groter geworden borsten (hormonaal?) en een ontregelde cyclus gecombineerd wordt, dan zou er sprake kunnen zijn van b.v. een cyste in uw ovarium links. Normaliter geven die echter geen kramp-aanvallen. Een echo kan meer licht werpen op eventuele achtergronden dan wel die uitsluiten. Kortom mijn advies: uw plas laten nazien en toch de huisarts bezoeken.

Tot slot: stress kan inderdaad veel ontregelen, zeker wanneer die stress chronisch van aard is. Helaas is met het verdwijnen van de stress niet alles ook meteen weer verdwenen.

Drs. P. C. Hildering

Lees meer artikelen over:

buikdarmenhuisartskramppijn