Onbekwaam voor mijn werk

Reformatorische Maatschappelijke Unie / 1 reactie

Vraag

Dit jaar ben ik twintig jaar aan het werk en als ik eerlijk ben voel ik me steeds meer onbekwaam om dit werk te kunnen doen. Hoewel ik reeds tot seniorniveau ben opgeklommen weet ik dat er veel is in mijn werk waar ik handig mee omga maar ondertussen eigenlijk weinig van begrijp, of geen zinnig woord over naar voren kan brengen. Inderdaad, ik ben wel handig om net te doen alsof ik het allemaal beheers, maar dat is niet zo. Er is wel groei in zaken. Zo kan ik steeds beter communiceren, maar met de inhoud van mijn werk lijk ik steeds minder om te kunnen gaan. Ik ben niet scherp genoeg, verdiep me er ook niet in en het dringt ook niet tot me door. Ik voel me eigenlijk een beetje een theoreticus die goed is met analyse, kan redeneren en ook best gesprekken voeren zonder door de mand te vallen, maar voel niet dat ik echt weet wat de inhoud van het werk betekent.

Dit was in mijn studie ook altijd zo. De theorie was redelijk gemakkelijk voor me, maar zodra het praktisch werd of een inhoudelijke spits kreeg voelde ik me nutteloos en onbekwaam. De inhoud van een vakgebied lijk ik niet te begrijpen en het lijkt na al die jaren nog steeds ongrijpbaar voor me. Ik begrijp alleen iets van processen, maar altijd is er weer die vervelende inhoud van het werk waar ik weinig van snap. Misschien ben ik die typische persoon met een cultuur- en maatschappijprofiel, alleen in mijn geval is er die praktijk die ik gewoon niet begrijp. Ik hoor anderen dan praten over het werk en voel me dan een vreemdeling, terwijl we hetzelfde werk doen. Daarom voel ik me dus steeds meer onbekwaam om mijn werk te kunnen doen. Met wie zou ik dit moeten bespreken? Welke oorzaken kunnen te maken hebben met de ervaren vervreemding van mijn werk?

Antwoord

U beschrijft een moeilijke situatie. U bent al jarenlang aan het werk, maar voelt zich steeds minder bekwaam. Is dit iets wat u zelf waarneemt of krijgt u ook feedback van uw leidinggevende of collega’s waarin u dit te horen krijgt?

Het is goed dat u kritisch naar uzelf weet te kijken en naar uw functioneren. Om meer inzicht te krijgen wat nu precies de reden is van de vervreemding ten opzichte van uw werk, lijkt het mij raadzaam om een loopbaanadviseur in te schakelen. De coach zal u helpen inzicht te krijgen in uw kwaliteiten en valkuilen en zal samen met u zoeken naar de oorzaak van de door u geconstateerde vervreemding.

Het lijkt me voor dit moment verstandig om uw leidinggevende/werkgever nog niet te betrekken. Ga eerst samen met de loopbaancoach aan de slag. Op het moment dat u na afloop van dit traject meer duidelijkheid heeft over de richting die u in kunt/wilt slaan qua werk, kan het een goed moment zijn om dit met uw leidinggevende te bespreken.

Veel succes en wijsheid gewenst!
Marieke van de Beek,
Juridisch medewerker individuele belangenbehartiging,
RMU

Tags in dit artikel:

werk
1 reactie
Yoshi
Je onbekwaam voelen in je werk kan ook een indicatie zijn voor een (naderende) burnout. Hierover kan je praten met een onafhankelijk psycholoog zonder dat je werkgever dat hoeft te weten.