Moeite met huishouden

C. M. Chr. Rots - de Weger / 6 reacties

Vraag

Ik ben een jonge vrouw van 22 jaar, twee jaar getrouwd. Sinds ons trouwen loop ik vaak tegen iets aan; als ik alleen thuis ben, dus vrij van mijn werk, vind ik het heel moeilijk om aan het werk te gaan in mijn huishouden. Waardering is voor mij heel belangrijk en als er niemand in de buurt is ben ik vrij snel somber; er komt niets uit mijn handen. Als mijn man thuis komt, stijgt mijn energiepeil, voel ik me fijner en blijer. Het huishoudelijke werk, daar zie ik erg tegenop. Ik weet vaak niet waar ik moet beginnen en wanneer ik wat moet doen! Ik weet wel dat er meer jonge vrouwen zijn die hier moeite mee hebben. Ik voel me soms helemaal niet volwassen omdat ik niet eens alleen mijn huishouden kan doen. Vaak vraag ik aan mijn man hoe ik het zal doen. Hij weet dat het voor mij heel belangrijk is wat hij ervan vindt, maar hij kan ook niet iedere dag alles opmerken, daar heb ik ook begrip voor. Ik weet niet goed wat ik ermee aan moet. Ik kan toch niet dagen helemaal niets doen?! Daar voel ik me alleen nog maar vervelender door, en ja... dan is het cirkeltje weer rond. Ik hoop op een advies hoe hiermee om te gaan!

Antwoord

Beste vraagsteller,

Een huishouding voeren, het is geen automatisch gevolg van een onlangs gesloten huwelijk dat je opeens weet hoe alles moet. Huishoudelijk werk is iets wat je gewoon moet leren. Hoe gaat dat bij je (schoon)ouders thuis? Heb je daar wel eens bij stil gestaan, of met een van hen er over gepraat?

Bedenk wát jijzelf belangrijk vindt: iedere dag stofzuigen, elke week de ramen zemen, alle overhemden/lakens/handdoeken, etc. strijken, ’s maandags de was doen, woensdag gehaktdag of elke dag een driegangen menu in schalen opgediend op tafel toveren... ik noem maar wat. Wat vindt je echtgenoot belangrijk? Neem dat ook mee in de opsomming. Vervolgens maak je een lijstje, met de tijd (of het dagdeel) erbij dat je het gedaan wilt hebben. Zo zie je al een beetje regelmaat ontstaan.

En dan ga je aan de slag met punt twee, namelijk de vraag: hóé ga ik een en ander organiseren? Daar zijn verschillende mogelijkheden voor. Kies maar iets wat bij jou past. Bijvoorbeeld: lastige of vervelende karweitjes éérst, zodat daarna de leukere dingen kunnen volgen. Voldoening heb je dan al te pakken en dat is eigenlijk ook een stuk waardering voor jezelf (ook al blijft dat onzichtbaar voor een ander). Andere mogelijkheid: niet te lang, te veel en te vermoeiende bezigheden achter elkaar, maar mét koffiepauzes en de krant (of boek, tv-programma, handwerkje of wat je dan ook maar leuk vindt om te doen) tussendoor. Beloon jezelf met iets prettigs/lekkers/leuks als een karweitje (goed) is gelukt op de manier zoals je je dat had voorgenomen. Dat kun je ook heel eenvoudig doen door een dag- of weektaak te maken en er krullen bij te zetten of stickers op te plakken. Lijkt misschien een beetje kinderachtig, maar je maakt voor jezelf wél zichtbaar wat je hebt gepresteerd. En het geeft gespreksstof!

Derde suggestie. Die begint met een vraag: vind je dat je het huishouden alleen moet doen? Of helpt je man mee en heeft ieder zijn eigen taken? Sámen dingen doen kan heel stimulerend werken. Denk aan op een vrije (zater)dagmorgen sámen ‘door het huis’. Ook samen afspraken maken over bepaalde klussen, waarbij je er dan later samen met plezier op kunt terugkijken en er over praten. Dat geeft eveneens voldoening. Natuurlijk is waardering belangrijk, maar soms moet je die waardering zélf vorm geven door afwisseling of een fictief schouderklopje. Bovendien hoef je niet alles vanzelfsprekend leuk te vinden, maar bedenk dat na een fantastische maaltijd bereiden er een vervelende afwas volgt. Ofwel: soms horen minder prettige werkjes er ook gewoon bij.

Overigens: maak het huishouden niet tot een (te) groot probleem, want als je er echt niet voor in de wieg gelegd bent zijn er altijd nog mensen te vinden die het heel graag (tegen betaling) voor je doen!

Laatste tip: samen poetsen met een vriendin/zus/collega is gezelliger. De ene keer in jouw huis, de andere keer bij haar. Beiden tevreden. Twee huizen schoon.

Kun je iets met dat wat ik je heb aangereikt? Succes gewenst!
Marijke Rots

Tags in dit artikel:

huishouden
6 reacties
anna30
Als je niet zo goed weet waar je moet beginnen en wat je moet doen, maak dan een eenvoudig overzichtje. Ik heb lange tijd een lijstje op mijn deur gehad. Een lijstje met daarop de dagen van de week, de taken die ik dan moet doen en een vakje om dat in af te kruisen.
Elke dag een vaste taak, dat is het fijnst om overzicht te houden. Op maandag de bedden en de badkamer, op dinsdag alles zuigen, op woensdag... enz. Daarnaast een eenvoudig takenlijstje voor elke dag: afwassen, vuilniszakken legen, kleding gewassen, kleed uitgeklopt enz. Voor jezelf een goede volgorde vinden door middel van zo'n lijstje is heel handig en als je jezelf verplicht om het even te doen dan geeft het je veel voldoening als het af is.

Wat ook belangrijk is: verdeel de taken! Als je samen werkt, draag je samen bij aan het huishouden. Jij koken? Manlief de afwas. Jij de was? Manlief de bedden. Jij de badkamer? Manlief de toiletten. Jij zuigen? Manlief dweilen.

Complimenten krijgen we allemaal graag... maar je kunt jezelf natuurlijk ook elke dag een schouderklopje geven! En iedere week/maand iets leuks in het vooruitzicht stellen als je je lijstje goed hebt afgewerkt: een gebakje, een cd kopen die je graag wilt, een nieuw boek... dat soort dingen.

En nog iets... in een lange relatie worden dingen 'gewoon'. Mijn man geeft me na 8 jaar echt geen complimentjes meer als ik de boel aan kant heb gemaakt... dat hoort er gewoon bij. Natuurlijk is een compliment leuk, maar zo gaat het meestal niet. Je hebt gewoon je taken en de beloning is een schoon huis, een goed gevoel en voldoening bij jezelf.
berea
Wat mij erg heeft geholpen is om de lat niet te hoog te leggen.
Hou alles opgeruimd, voor alles een vaste plek.
Verder zijn er dingen die elke dag gedaan moeten worden (Warm eten en de was)
Probeer dit eerst te regelen. Is dit klaar dan doe je elke dag iets wat nodig is.
Je hoeft echt niet elke dag te zuigen of te stoffen alles een keer per week goed doen is genoeg.
Probeer dingen die je niet leuk vind om te doen, leuk te maken.
Zet bv een CD aan als je aan het strijken of afstoffen bent, hier wordt je blij van en dan gaat alles makkelijker.
Succes met je huishouding.
griesmeel
Je kunt je ook aanmelden bij deze club http://hetgezelligehuishoudclubje.clubs.nl/
Dan krijg je elke dag een email met een huishoudtaak. En als je dat (ongeveer) volgt heb je altijd een redelijk schoon huis. Ik worstel met hetzelfde probleem als jij en mij helpt dit wel. Het is een stok achter de deur. En ook gewoon relaxt. Je hoeft gewoon niet zelf te bedenken wanneer je je keukenkastjes moet poetsen, dat wordt voor je bedacht ;)
Lisanne
Ha vragenstelster,

Ik herken je moeite! Ik ben ongeveer even oud als jij en heb ook een kindje van 1 jaar oud. Ik zag altijd op tegen het huishouden en vond het maar stom en saai werk.

Tot ik het boek 'Vrouw naar Gods hart' las. Daarin staat een heel hoofdstuk over je huishouden (heel het boek is overigens een aanrader). Toen ik ontdekte dat het Gods wil is dat mijn huis op orde is (!) zodat het een fijne plek is om te zijn waar orde en rust heerst, begon ik echt visie te krijgen voor mijn huishoudelijke taken. Elke was die ik draai en elke strijk die ik doe zie ik nu als een gift van liefde voor mijn man en kind. En het geeft veel voldoening!

Ik werk ook met een schema. En de ene week lukt dat perfect en de andere week doe ik alles in sneltreinvaart achter elkaar. Maar ik merk dat ik er in groei en dat ik steeds handiger wordt in mijn huishouden.
Op je vrije dagen kun je bijvoorbeeld met jezelf afspreken dat je in de ochtend alle taken doet die je wilt doen voor die dag en dan ga je erna inderdaad wat leuks ondernemen.

Veel succes!
Donnaa
http://www.organize-your-life.nl/home-family/huishouden/uitleg-verschillende-huishoudschemas/weekschema/

Dit is ook een hele fijne site! Je kan zelf het schema kiezen wat bij je past

Succes ;)
Lisanne
Aanvulling, dit is ook echt een topsite:

www.time-warp-wife.blogspot.com