Bevrijdingspastoraat

Ds. A.A. Egas / 2 reacties

Vraag

Ik loop tegen bepaalde dingen aan. Ik vraag me af of ik in een bevrijdingsgebed kan bidden met iemand anders of ik vrij mag worden i.p.v. gebonden blijven aan negatieve gedachten en angsten. Hoe kijkt u aan tegen bevrijdingspastoraat?

Antwoord

Beste vriend(in),

Je vraag bestaat eigenlijk uit twee delen. In de eerste plaats vraag je of je samen met iemand anders mag bidden om vrijgemaakt te worden van angsten en negatieve gedachten. Vervolgens vraag je hoe ik denk over bevrijdingspastoraat.

Laat ik met het laatste beginnen. Als ik het goed begrijp gaat het in het bevrijdingspastoraat om mensen te helpen die te maken hebben met demonische bezetting en die heel duidelijk verkeren in de ban van de duivel. Om iemand daarvan te bevrijden komt men bijeen in een sessie waarin de pastor of een bevrijdingsteam bidt voor zo’n bezetene en werpen zij in de Naam van de Heere Jezus de demonische macht uit of verbreken de verbinding met de duivel.

Binnen gemeenten, zo zie je uit mijn omschrijving, vindt bevrijdingspastoraat niet alleen plaats door een ambtsdrager, bijvoorbeeld een predikant, maar ook door zogenaamde bevrijdingsteams. Van zo’n team, onder de naam “Geboren om vrij te zijn” bezocht ik de website en las daar het volgende over hun doelstelling: “Zoveel christenen leven onnodig in de macht van de zonde, schuldgevoelens, verwarring, schaamte en gebondenheden. Zij mogen gaan ontdekken dat zij geroepen zijn om vrij te zijn en dat de overwinning al lang is behaald. De overwinnende christen hoeft niet te vechten voor de overwinning; hij viert een overwinning die al is behaald! Het team moedigt hen aan om Gods Woord te geloven en te aanvaarden om zo de vrijheid die er voor hen is weggelegd in Jezus Christus te ontvangen.” Door middel van conferenties, seminars, themadagen, trainingen, boeken, CD’s en DVD’s probeert men deze doelstelling te realiseren en de bevrijdende boodschap van Gods liefde te verkondigen.

Wanneer je dit leest voel je wel aan dat we ons in evangelisch vaarwater bevinden. Nu hoeft dat op zichzelf niet verkeerd te zijn, maar laat wel zien waar het vandaan komt.

Nu is mijn ervaring met evangelische christenen dat ze soms wel erg gemakkelijk allerlei verkeerde of zorgwekkende dingen direct verbinden met een actieve bemoeienis van de duivel. Daar ligt dan ook direct een van mijn moeiten met het bevrijdingspastoraat. Hoe weet je nu of je te maken hebt met een psychische stoornis bij mensen die met behandeling en medicijnen onder de zegen van de Heere is te genezen of met een demonische bezetting? Het lijkt mij toe dat ambtsdragers nauwelijks toegerust zijn om daar iets over te zeggen. Je voelt direct aan dat hier een terrein ligt vol voetangels en klemmen.

Mijn tweede bezwaar is het ‘activistische’ karakter dat zo nadrukkelijk aanwezig is in het formeren van bevrijdingsteams. De mens met zijn gebed en inzet komt zo op de voorgrond. De Heere heeft gezegd: niet door kracht, noch door geweld, maar door Mijn Geest zal het geschieden. Het gaat in de eerste plaats in ons leven om de zaak van eeuwigheidsbelang en dat is de verzoening met God door het bloed van Jezus Christus. Daarin worden wij ook bevrijd van de heerschappij van de zonden en de duivel. Wij moeten gerechtvaardigd worden door het geloof om ware rust en vrede met God te mogen kennen. Want ook al zouden wij tijdelijk op het gebed verlost worden van de destructieve invloeden van de duivel of van zijn demonen en onze ziel is niet gered, dan zijn we nog de allerellendigste mensen.

Een ander bezwaar is dat ik de exegetische onderbouwing vaak erg moeilijk te geven vind en ook zie je er geen plaats voor in onze belijdenis noch in de traditie van de kerken. Laat ik dat in de eerste plaats mogen zeggen als het gaat om onze visie op bevrijdingspastoraat.

In de tweede plaats nu een antwoord op je vraag of je samen met iemand mag bidden om bevrijd te worden van angsten en negatieve gevoelens.

Ik zou daar geen enkel bezwaar tegen hebben, als je maar bidt met een kind van God. De Heere heeft daar in Jacobus 5:16 ook toe opgeroepen “Belijdt elkander de misdaden, en bidt voor elkander, opdat gij gezond wordt. Een krachtig gebed des rechtvaardigen  vermag veel.” Lees bij die tekst zeker ook de verhelderende uitleg van onze kanttekenaren. Bespreek je moeiten met een ambtsdrager en vraag hem om samen met jou uit het Woord van God te lezen en met je te bidden. We belijden immers de gemeenschap der heiligen. We lezen van de eerste christengemeente dat ze vaak eendrachtelijk in gebed waren. Bijvoorbeeld toen Petrus in de gevangenis was kwamen ze  samen om voor hem te bidden. Maar wees voorzichtig met mensen die zich aan je opdringen en zichzelf aanbieden om met je te bidden omdat ze een cursus bevrijdingspastoraat hebben gevolgd.

Ik las de waarschuwing van een hoogleraar in de wijsgerige aspecten van de psychiatrie die er op wees dat er tussen bevrijdingspastoraat en hypnotherapie veel overeenkomsten waren. “Er zijn duidelijke parallellen: er is een onbekend kwaad, dat kwaad wordt middels krachtige suggestie -waaronder zelfsuggestie- geïdentificeerd, de uitdrijving gaat met veel emotie gepaard en leidt niet zelden tot bewustzijnsveranderingen. Het resultaat is soms spectaculair, maar meestal tijdelijk.” Het lijkt me een overweging die we zeker ter harte moeten nemen.

We moeten enerzijds duidelijk afstand bewaren van het fenomeen ‘bevrijdingspastoraat’, maar anderzijds is het goed om binnen de gemeente samen te bidden om verlost te worden van angsten en negatieve gevoelens. De Heere is immers de Hoorder der gebeden!

Middelharnis,
Ds. A. A. Egas

Tags in dit artikel:

bevrijdingspastoraat
2 reacties
pannenkoek
Laat ik beginnen om te zeggen dat ik het met de laatste zin helemaal eens bent. Uit ervaring! Onze zoon van 12 had vorig jr (okt) een aantal weken last van stemmen. Hij moest vloeken en mensen in elkaar slaan of vermoorden. Het beheerste zijn leven. Hij lag ´s nachts een aantal uren wakker. Deze stem kon van niemand anders zijn dan van de satan. Toen dit op een hoogtepunt was heeft mijn man ( hij is ambtsdrager) samen met onze zoon gebeden. Niet één keer maar meerdere malen. Een groot wonder is er gebeurd. Die stemmen heeft hij niet meer gehoord. God is een Hoorder vd gebeden, dat hebben wij heel duidelijk ervaren.
eduard1
Bevrijdingspastoraat is een gebied waar in onze kringen niet zoveel over bekend is. Er doen veel ‘indianenverhalen’ over dit onderwerp de ronde. Ook denken velen dat bevrijdingspastoraat synoniem is voor duivel-uitdrijverij. Dat is jammer, want hoewel het soms nodig is om een demon in Jezus’ Naam (in Zijn volmacht, op Zijn gezag) te bestraffen en te gebieden iemand te verlaten, is bevrijdingspastoraat vooral dat we de leugens van satan die de persoon geloofd heeft, verwerpen en de waarheid van Gods Woord proclameren en belijden. Daarom is bevrijdingspastoraat een heel belangrijke functie die binnen de christelijke gemeente hoort. Alleen denk ik dat ‘onbekend maakt onbemind’ hier ook geldt.

Mooi voorbeeld uit de Bijbel is dat de Heere Jezus Lazarus opwekt uit de dood, maar tegen de omstanders zegt: maak hem los. En dat is nu precies waar het om gaat. Los gemaakt worden van gebondenheid die is ontstaan door de zonde in ons leven.
Net zoals God mensen gebruikt voor de verkondiging van het Evangelie, zo gebruikt Hij ook mensen om ons te helpen los te komen (bevrijd te worden) van deze gebondenheid.
Meer hierover is o.a. te lezen in de boeken van Dr. M.J. Paul en Neil T. Anderson.

Een waarschuwing is wel op z’n plaats: diegene die het pastoraat verleend, dient echt een discipel van de Heere Jezus te zijn, anders kan het gebeuren net als bij de zonen van Sceva in Handelingen 19:13-18 dat de boze de overhand krijgt. En degene aan wie het bevrijdingspastoraat wordt verleend, moet ernstig bidden om vervulling met de Heilige Geest omdat anders ‘het huis met bezemen is gekeerd, maar er zeven anderen terugkeren, die erger zijn dan hij’.