Rook van de twijfel

Ds. R. W. van Mourik / Geen reacties

Vraag

God heeft zo veel voor mij gedaan. Ik ben Hem daar ook erg dankbaar voor en heb sterk het gevoel Hem heel mijn leven te willen aanbidden. Toch heb ik soms gedachten en twijfels als: bestaat God echt? Hoe zit het dan met de ‘big bang’ en de evolutietheorie? Of: waarom is dit het ware geloof? Ik ben zelf heel kritisch en zoek vaak naar verklaringen. Misschien hangt het ook wel samen met de leeftijd (20) en het opgroeien in een seculiere samenleving. Op sommige momenten heb ik veel twijfels, maar andere momenten wil ik niks anders dan Hem aanbidden met heel mijn hart. Ik kan dit gevoel niet beschrijven. Vaak ervaar ik Zijn liefde en vrede in mijn hart.

Zelf heb ik ook veel meegemaakt en maak ik dat nog steeds mee. Ik vraag me dan ook af of het lijden bij mij als bedoeling heeft het vasthouden aan geloof. Want juist in die tijden merk je hoe groot God is.

Ik vraag me ook af wanneer ik mijzelf bekeerd mag noemen. Is het twijfelen maar toch steeds vasthouden aan geloof een teken van bekering? Diep in mij (ook door alles wat ik meegemaakt heb) geloof ik met diepe overtuiging. Er wordt gezegd dat God het werk van Zijn handen niet los laat en dat Hij het goede werk in mensen afmaakt. Mag ik er zo bij mij over denken? Dat ik uiteindelijk niet meer zal twijfelen?

Antwoord

Calvijn zegt ergens: waar de vlam van het geloof is, is de rook van de twijfel. Blijkbaar hoort dat bij het geloof. Niet dat het goed is, maar het is onlosmakelijk verbonden met een leven in afhankelijkheid van God. We blijven mens en zijn niet altijd in de stemming om God te aanbidden. Er zijn ook andere tijden in het leven van het geloof. Dat moet je niet vreemd vinden. En dan kunnen er allerlei twijfels naar boven komen. Ook die je in je eigen leven ervaart.

Gelukkig weet je ook van die andere kant. Dankbaarheid richting God, vrede in je hart, niet zonder God te kunnen leven, dat zijn allemaal uitingen waaruit blijkt dat God in je leven werkzaam is. Helaas is er ook die andere kant. Dat legt vaak weer een grote schaduw over je leven heen. Toch mag je dan vasthouden aan de belofte van God dat Hij niet loslaat wat Zijn hand begonnen is. Uiteindelijk zal je eenmaal van al je twijfels worden verlost en mag de totale en eeuwige aanbidding van God plaatsvinden. Daar mag je naar uitkijken. Zelfs het lijden kan God gebruiken om je ogen op die toekomst gericht te houden. Paulus schrijft ergens dat het lijden van deze tegenwoordige tijd niet opweegt tegen de heerlijkheid die wacht. In dat vertrouwen mag je leven. Ook al is er veel twijfel (rook), laat de vlam van het geloof branden!

Ds. R. W. van Mourik,
Alblasserdam

Lees meer artikelen over:

geloofstwijfel