Grote bulten

M. M. Methorst / 10 reacties

Vraag

Als ik met mijn vinger in mijn vagina voel, dan voel ik vooraan een grote bult. Ga ik iets dieper, dan voel ik weer een. Is dit normaal of kan het wat zijn? Ik heb twee kinderen gekregen. Ik durf er niet mee naar dokter toe.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Het is moeilijk om deze vraag goed te beantwoorden. Want ik mis verschillende zaken. Zijn de bulten naar uw idee nieuw ontstaan? Of zitten ze er altijd al? Wat is uw leeftijd? Het is op afstand ook moeilijk te zeggen wat de bulten zijn zonder een lichamelijk onderzoek te doen.

Ik snap dat u tegen een doktersbezoek op ziet. Uw huisarts is hier echter wel voor opgeleid, en doet een gynaecologisch onderzoek regelmatig. Welke reden u ook heeft om niet naar de dokter te durven, ik zou het wel met uw huisarts bespreken. Geef ook aan wat het met u doet. Dan kan uw huisarts hier rekening mee houden en zo nodig het consult hierop aanpassen.

Met vriendelijke groet,
Martijn Methorst

M. M. Methorst

  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Huisarts

Tags in dit artikel:

vagina
10 reacties
coby6
Vraag een vrouwelijke huisarts. Het is misschien een vleesboom.
Prisma23
@coby6
Niet handig om suggesties te doen, maakt vraagstelster alleen maar bezorgder.
coby6
Dat krijg je als je het intypt bij google op een doktersite en nog wel meer, maar ik dacht ik zet er maar geen linkje bij. Zou toch even naar de huisarts gaan.
Justinus
Het is me al meer dan eens opgevallen dat er op RefoWeb dit soort vragen worden gesteld. Waarom hier? Waarom niet bij een deskundige? Voor een juridisch advies ga je naar een jurist, voor een boekhoudkundig advies naar een accountant. Waarom in dit soort gevallen niet (direct|) naar een (huis)arts? En om dan nog maar een toevoeging te doen: een vrouwelijke huisarts zou bij mij in medisch opzicht gelijkwaardig zijn aan een mannelijke huisarts!

Of speelt hier misschien mee dat de lichamelijke en/of de sexuele voorlichting in onze kringen (nog?) hopeloos te kort schiet?

Mijn advies: direct naar de huisarts, dan krijg je zekerheid!
Justinus
@Coby6 ->ben het wel met je eens vwb googelen. Er zijn overigens zulke goede apps tegenwoordig, apps die door de huisartsen worden aanbevolen en die je stap voor stap door het 'proces' voeren waarna er advies komt!
Lekkerbek
Ook ik begrijp echt niet dat deze vraag wordt gesteld. De deskundige kan toch niet zeggen: niets aan de hand die bulten, maak je geen zorgen. Of: nou dat is niet goed hoor, die vleesbomen moeten eruit.
Nee, wat het is dat kan pas beoordeeld worden als dit door een arts gezien is. Vragensteller heeft 2 kinderen dus al enige ervaring in onderzoeken, dan is dit toch niet erg lijkt mij? Beter een keer teveel checken dan te weinig!
Ik denk idd dat wij refo's te preuts kunnen zijn! Wat kan nou het ergste zijn wat een huisarts denkt als je als vrouw zijnde daar ligt? Ik denk dit: ik hoop maar dat ik niets verdachts vind want ik loop al een kwartier uit.
Of: even rekenen, mevrouw is 29, volgend jaar moet ze voor haar eerste uitstrijkje, zal ik dat nu ook maar alvast doen?
Een huisarts zal met gezichten wel eens hebben: die ziet er goed uit (of juist niet ;-)), maar w.b. het onderkantje zien alle vrouwen er hetzelfde uit. Daar denkt een arts dus helemaal niets van (al zijn er altijd nog mensen die maar één x per week een douche of bad nemen dan zal een huisarts hier wel wat van denken, maar dat is een ander verhaal en daar ben je zelf bij).
Antonia
Misschien is er sprake van een verzakking van de blaas en/of blaashals, dan is er in de vagina aan de voorzijde een uitstulping te zien of te voelen. Je durft niet naar de dokter omdat je bang bent voor de uitslag van het onderzoek? Met angst en onzekerheid leven is ook niet te doen, dus naar je huisarts.
Catherine
Waarom doe je deze handeling? Omdat je klachten hebt? Een vleesboom zit in de baarmoeder, dus die kun je niet voelen. Er is meer sprake van een onwetendheid van het vrouwelijk lichaam. Een schede is niet recht en glad. En als je al twee kinderen hebt, is er inwendig onderzoek gedaan. De verloskundige meet nl. of het bekken breed genoeg is.
Lekkerbek
Catherine een vleesboom kan wel aan de buitenkant van de baarmoeder zitten. Waarbij ik absoluut niet wil zeggen dat dit verhaal hier op lijkt. Vraagsteller heeft het zelf ook niet hierover.
Ook zou ik niet zeggen dat het onwetendheid is van het vrouwenlichaam. Ik weet wel dat er onwetendheid is, maar dat heeft hier niets mee te maken. Als je daar 2 bultjes hebt die er eerder niet waren is dat een reden om ze te laten checken, zeker als je er ongerust over bent.
PaulP
Ik snap niet goed waarom hier bepaalde kwalen ter tafel komen, niemand van ons kan toch zeggen, zonder onderzoek, wat deze vrouw heeft?

Het enigste wat je haar mag zeggen is dat ze naar haar huisarts moet gaan om zich te laten onderzoeken.

Ik ben het helemaal met Justinus eens in deze, dit soort vragen hoort hier eigenlijk niet thuis en dit soort preutsheid vind ik eng.
Ze heeft twee kinderen dus heeft onderzoeken en bevallingen meegemaakt dus weet wat een arts kan/moet doen.

Speel niet met je gezondheid en zoek de hulp bij die je deze kan geven.