Oppervlakkige contacten in groot gezin

C. M. Chr. Rots - de Weger / 5 reacties

Vraag

Ik kom uit een gezin van elf kinderen. Er zijn al tien kinderen getrouwd het huis uit en één gezinslid woont nog thuis. Zelf ben ik sinds twee jaar getrouwd en heb nog geen kinderen. Oudere zussen en broers wel. Door de grootte van ons gezin spreek ik bijna niemand. Eén keer in de maand ontmoeten we elkaar bij iemand thuis, hoewel ik me bij het woordje "ontmoeten" iets diepers voorstel dan wat we nu doen. Er zijn bijna geen onderlinge contacten. Er wordt alleen maar gezellig gesproken over oppervlakkige dingen in het leven. Het mag (lees: moet) er allemaal gezellig en goed uitzien. Dat is althans mijn beleving. Over verdriet wordt niet gesproken. Ik mis een daadwerkelijk gezins- of familiegevoel. Ik heb geprobeerd te contacten via de telefoon en het bezoeken van mijn zussen en broers. Helaas blijft dat bij een initiatief van een kant. Bij ons past prima het motto: ''ieder voor zich, God voor ons allen." Van ''draagt elkanders lasten en vervult alzo de wet des Heeren" is geen sprake. Dat maakt me verdrietig. We hebben immers onze jeugd met elkaar gedeeld. En nu lijkt het langzaam maar zeker als een zielig hoopje uit elkaar te vallen. Is dit bekend bij grotere gezinnen? En hoe houd je zoiets tegen en kom je tot dieper contact? Waarom zijn er muren gebouwd en leven we niet echt? Mijn ouders zijn op leeftijd aan het komen en ik ben bang, dat als zij er niet meer zijn, alles uit elkaar valt.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Een groot gezin is prachtig, maar heeft naast mogelijkheden ook zijn beperkingen. U hebt heel wat broers en zussen om contact mee te hebben, maar het blijkt niet allemaal even diepgaand te zijn zoals u dat zou willen. Tja, u kunt daar alleen zelf iets aan doen als dat uw wens is. Enig idee of een van de broers, zussen, zwagers of schoonzussen herkent wat u vindt áls u uw probleem op de familietafel legt? Nodig eens één of twee familieleden uit om in alle rust met elkaar te praten. Of ga zelf op familiebezoek op het moment dat niet iedereen aanwezig is. Begrijp me goed, ik zeg niet dat u níét moet gaan als er met elkaar iets te vieren of te beleven valt. Het kan uitermate gezellig zijn in een groot gezelschap. Dat de gesprekken op zulke momenten en bij zulke gelegenheden niet allemaal van ‘hoogstaand’ of ‘diepgaand’ niveau zijn hoeft niets af te doen aan de goede sfeer binnen een gezin. Om heel praktische redenen, zoals bijvoorbeeld aandacht vragende kinderen, blijven de gesprekken dikwijls ‘oppervlakkig’. Geen probleem, wanneer er zich andere gelegenheden voordoen voor diepgaander contact. Die ándere gelegenheden moet je echter zélf zoeken of creëren, want spontaan lukt dat meestal niet.

Blijkbaar hebt u bepaalde verwachtingen. Prima, realiseer u echter dat het úw verwachtingen zijn die de rest van de familie wellicht niet zíét. Dat zegt evenwel nog niets over een mogelijke egocentrische houding van de diverse broers en zussen! Het zegt wel iets over ú! Om toch wat meer en diepgaander gesprek op gang te brengen is het goed om uw vragen cq. opmerkingen te noteren. Zo krijgt u voor uzelf meer inzicht in ‘waar de schoen wringt’. Schrijf voor uzelf heel concreet op wat u graag zou willen. Bijvoorbeeld –ik noem maar wat: met de oudste (broer?zus?) wil ik praten over onze ouder wordende ouders, want wat mij bezighoud is de vraag wie er verantwoordelijkheid gaat nemen als er zaken geregeld moeten worden. Met de thuiswonende (jongste?) broer of zus wil ik praten over dat ‘nog thuis wonen’ of over een mogelijk komend moment van ‘het ouderlijk huis verlaten’.

Als u een aantal van deze vragen voor uzelf geformuleerd hebt kunt u bekijken wat er in ‘groot gezelschap’ besproken kan worden of waar een kleiner comité handiger voor lijkt te zijn. Waarschijnlijk bent u degene die veel verantwoordelijkheid heeft (of neemt) binnen het gezin. Natuurlijk kan het ook zo zijn, dat de andere broers en zussen dezelfde soort gedachten en gevoelens hebben, maar die nog nooit geventileerd tegenover de anderen. Bespreekbaar maken, dus. Dat is de enige manier. Waarbij u dan naast verwachtingen ook rekening moet houden met teleurstellingen. Want ieder gezinslid heeft zijn eigen leven, mét partner en misschien mét (kleine) kinderen. Mogelijk wonen alle broers en zussen niet in de buurt ….. dat kàn ook bijdragen aan oppervlakkigere contacten.

Dan nog dit: er is altijd de mogelijkheid tot het organiseren van ‘iets’, zoals u dat blijkbaar hebt gedaan. Dat is één ding. Iets anders is het echter als u schrijft: ‘over verdriet wordt niet gesproken’. Welk verdriet hebt u in gedachten? Mag ik raden? Gaat het over ‘twee jaar getrouwd zijn en nog geen kinderen hebben’? Is het de kern van uw vraag, dat het onderwerp ‘geen kinderen’ niet ‘vanzelf’ op tafel komt? Dan is er slechts een advies: open zelf het gesprek als u wilt dat erover gesproken wordt.

Vele goede gesprekken met de familie wens ik u toe, maar besef dat niet iedereen denkt en doet èn verwacht zoals u dat doet!

Een hartelijke groet,
Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

broergezinoppervlakkigzus
5 reacties
Catherine
Hoi vraagsteller, in ons gezin is het precies hetzelfde. We zien elkaar nauwelijks, alleen op hoogtijdagen en dan moet het idd vooral gezellig zijn. Ik heb me daarom eigenlijk teruggetrokken uit de clan. Op mails krijg ik nauwelijks antwoord, een telefoongesprek beperkt zich ook tot wat oppervlakkige uitwisseling, dus zorgen en ziektes laat ik niet eens meer weten, want er wordt toch niet meegeleefd. Ik ben er inmiddels aan gewend., maar het heeft wel heel wat traantjes gekost. Voor de dood van onze ouders, leek het nog wel bij elkaar te horen, we ontmoetten elkaar vaak in het ouderlijk huis. Maar vanaf de begrafenis hangt het al als los zand aan elkaar.
Je kunt wel samen opgegroeid zijn, maar onderschat de invloed van de "koude kant" niet!!
Veel sterkte.
mina
Helaas geldt dit niet alleen voor grote gezinnen.
Heb zelf 1 zus en 2 broers, maar echte belangstelling voor elkaar is ver te zoeken.
Verdrietig, maar ik probeer het te accepteren.
Wie weet hersteld het kontakt nog een keer
Sterkte
Jansje
Inderdaad ook voor een klein gezin heel herkenbaar. Zowel in het gezin waar mijn man uit komt als waar ik zelf uitkom, is er nauwelijks diepgaand contact. Zelf heb ik mij er bij neergelegd. Je hebt nou eenmaal beide partijen nodig voor dit contact. Wij investeren in onze vriendencontacten. Vragensteller hopelijk zijn er bij jullie nog mogelijkheden tot beter familiecontact. Heel veel sterkte toegewenst.
juni
vragensteller doe wat met het antwoord van mevrouw rots!

grote gezinnen zijn mijn ervaring zeer gezellig,samen delen,,ouders altijd thuis!

al die soorten kinderen,niemand is dezelfde, dat is prachtig.

het ene kind, opgewekt,2e snel in de put 4e houd van mooie kleren, 5e geeft er niet om,6e houd van spelletjes,7e van lezen,ga zo maar door ,ik kan wel tot 23 kinderen,zo groot is het gezin,gaan

en...moeder las voor,en...iedereen luisterde mee!
zelfs degene die niet van lezen houdt,kwam met reis door de nacht aanzetten.

moeder las voor!,zelfs de verkering kwam erbij zitten

,,En samen veel zingen,zelfs degene die niet van zingen houden!!!
zoveel saamhorigheid,zoveel verschillende soorten,dat kan!
als je elkaar maar verdraagt
en geen eisen stelt aan iemand ,die daar niet aan voldoen kan he?
er zit vast wel eentje tussen in uw gezin,vragensteller,,die ietsje van u begrijpt.
neem allen zoals ze zijn en probeer u eens in die anderen te verplaatsen,dat kost tijd en energie,en kan een leuke bezigheid zijn,om goed de mooie verschillen te ontdekken,waar je anders aan voorbij zou gaan.
op wie lijkt u dan het meeste? misschien wel van iedereen ,,wat,,. mooi toch?
levensbron
vragensteller, 11 kinderen?

Een groot verschil in leeftijden, andere tijden geboren, andere kijk op het leven. andere generatie.
Dat speelt ook mee in uw gezin.
De klik met elkaar.

Het kost ook veel tijd om met iedereen contact te houden en iedereen heeft het tegenwoordig ook erg druk(drukke baan, druk gezin)

Verwacht er niet teveel van, vaak heb je meer aan een goede vriendin waar je je verdriet, verhaal, blijdschap aan kwijt kan, dan aan familie.
Als er geen begrip is en geen luisterend oor, dan zal dat ook nooit komen.

de reactie van juni klinkt erg aannemelijk, ik vind het erg mooi, maar of dit in werkelijkheid gebeurd?

Vragensteller, wees maar blij met de gezinssituatie, het kan gekker.
Jullie hebben geen verhitte discussies en geen onenigheid of ruzie, dat is ook heel wat waard.
dan alles maar op een laag pitje en een harmonieus gezin.

Veel sterkte toegewenst.