Emotioneel beschadigd door het reformatorische gedachtegoed

J.M. Strijbis / Geen reacties

Vraag

Ik vraag me af of er ook mensen emotioneel beschadigd zijn door het reformatorische gedachtegoed en de onderdrukking die dit met zich mee kan brengen? Ik mis hier openheid over.

Antwoord

Ha vragensteller,

Ik denk niet dat het reformatorisch gedachtegoed iemand kan beschadigen. Wel de manier waarop mensen er mee omgaan. Uit de communistische wereld (en ook bij andere ideologieën en godsdiensten, evenals bij het christendom) weten we dat mensen door een soort hersenspoeling voor hun leven beschadigd zijn geworden. Jij doelt hier m.i. meer op het opdringen tegen wil en dank van de reformatorische ideeën. Hieruit kan emotionele beschadiging plaatsvinden, evenals het opdringen van Bijbelse waarheden e.d. Wij kunnen elkaar namelijk niet overtuigen en dat wordt nog wel eens (onbewust of bewust) geprobeerd.

De dienst aan de God van de Bijbel is een liefdedienst, die Gods kind nog nooit verdriet heeft gedaan. Nu kan er dus achter het 'dwingen' enorm veel liefde schuil gaan, terwijl hierdoor toch dingen kunnen ontsporen.

Als je het hebt over onderdrukking, kan ik me daar niet echt een goed beeld van vormen, want dat doet mij echt denken aan heel ongezonde situaties. Ouders hebben een grote verantwoordelijkheid, want ze moeten het hun kinderen inscherpen, dag en nacht. Toch zit er ontspanning in het feit dat God de wasdom geeft en wij dat niet kunnen.

Hopelijk heb ik je iets verder geholpen.

Groetjes,
J. M. Strijbis

Tags in dit artikel:

christenen