Geloofsoefening

Ds. E. Gouda / Geen reacties

Vraag

Kunt u mij eenvoudig uitleggen wat een geloofsoefening is.

Antwoord

Beste vragensteller, heel eenvoudig uitleggen wat een geloofsoefening is... Ik verwonder me altijd over de drukke zomermaanden waarbij menigeen van de rust gaat genieten maar waarin topsporters vaak juist los gaan. Ze hebben een heel jaar lang geoefend en blijven oefenen om een grote en grootse prestatie neer te kunnen zetten. Ze volgen een streng schema om het lichaam optimaal in conditie te houden om op de grote dag een topprestatie te kunnen leveren. En na de inspanning blijven topsporters zich bekwamen, want zij leren van wat men al dan niet gepresteerd heeft met het oog op de toekomst. Er zijn altijd weer leer- en verbeterpunten.

Het geestelijke leven heeft ook wel wat weg van zo'n oefening. Wie eenmaal tot geloof in Christus gekomen is, volstaat hier niet mee. Het geloof moet namelijk geoefend worden. Ook Paulus schrijft in bewoordingen die aan een sportkamp doen denken waarbij de gelovige de loopbaan moet lopen totdat hij de krans of kroon na wettig gestreden te hebben, ontvangt. Stilstand is overal achteruitgang. Dat geldt in het geestelijke leven niet minder. Zeker, er is een verschil, het leven met God is gratie en geen prestatie, maar dat neemt niet weg dat, nadat de Heere met Zijn Geest in ons werkt, wij met lust en ijver bezig zijn in de dingen van God en Zijn koninkrijk. Om te onderhouden, schrijft Guido de Brès, en te voeden, ons geloof. Daarvoor gebruikt God Zijn woord, daartoe geeft Hij Zijn kinderen ook de sacramenten, omdat ze elk moment tot hinken en zinken gereed zijn. Een christen is niet tevreden met een geloof dat wat voortkabbelt, het Woord, in het bijzonder de brieven van de apostelen, laat duidelijk uitkomen dat een christen naar het beeld van de Meester, dat is Christus, gevormd dient te worden. Niet voor niets gaat Hij Zelf voorop en worden de Zijnen geroepen in dat spoor te gaan; Hem in het oog te houden en Zijn voetstappen te drukken.

Psalm 25 moedigt ons aan tot de volgende geloofsoefening:

Gods verborgen omgang vinden
Zielen, waar Zijn vrees in woont;
't Heilgeheim wordt aan Zijn vrinden,
Naar Zijn vreêverbond, getoond.
d' Ogen houdt mijn stil gemoed
Opwaarts, om op God te letten;
Hij, die trouw is, zal mijn voet
Voeren uit der bozen netten.

Een goede zomerperiode met veel oefeningen toegewenst,
Ds. E. Gouda