Bruidspaar voor schut

C. M. Chr. Rots - de Weger / 1 reactie

Vraag

Op veel bruiloften worden er stukjes gedaan waarin het bruidspaar voor schut gezet wordt. Dit gebeurt ook door het maken van een trouwkrant. Moeten we daar niet mee stoppen? Ik weet niet hoe ik dit kan verenigen met Gods gebod om onze naaste lief te hebben.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Moeten “we” daar niet mee stoppen... ú hoeft toch niet mee te doen met het voor schut zetten van een bruidspaar?

Onze naaste liefhebben... daar kunt u zélf het beste mee beginnen en ú kunt er op vele manieren een vóórbeeld in zijn! Juist een trouwkrant kan zoveel leuke dingen -naast serieuze zaken- bevatten, dat je er járen later nog met plezier in leest. Toevallig heb ik onlangs die van onszelf en die van onze kinderen in mijn handen gehad bij het opschonen van mijn ‘gezinsarchief’. Geglimlacht heb ik. Zeker. Wat een liefdewerk en tijd werd er in het maken van de diverse kranten gestoken!

Een sketch: nee, voor schut zetten is niet de bedoeling van iets fééstelijks, toch? Is dat de ervaring die ú heeft opgedaan? Nu kun je natuurlijk als ‘ontvanger’, luisteraar, toeschouwer áltijd iets anders horen en zien dan dat er daadwerkelijk gezegd/gespeeld is. Humor is niet voor iedereen hetzelfde. Maar het “we” van u gaat míj te ver!

Marijke Rots

C. M. Chr. Rots - de Weger

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Aalten
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Marijke leverde op 25-05-2017 haar 1000ste antwoord in de vragenrubriek af. Lees hier het jubileuminterview.

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

trouwen
1 reactie
CrA
Of het op veel bruiloften gebeurd dat het bruidspaar voor schut gezet wordt weet ik niet, maar dat het gebeurd is ook mijn ervaring. Ik heb het meegemaakt dat de zonden uit het verleden van de bruidegom, niet openlijk maar toch wel zo dat men het begreep in een stukje wat zijn vrienden opvoerden, naar voren werd gebracht. Het gezicht van de moeder van de bruidegom kleurde rood van schaamte en boosheid. Humor is inderdaad niet voor iedereen hetzelfde, maar dit vind ik toch echt te ver gaan. Ceremoniemeesters doen er goed aan, denk ik, om van te voren inzage te vragen in de stukjes die men wil opvoeren.