Kiezen tussen twee jongens

C. M. Chr. Rots - de Weger / Geen reacties

Vraag

Ik ben 17 jaar en heb sinds 1,5 jaar een vriend. We hebben al die tijd een goede relatie gehad. Mijn vader is een paar maanden geleden overleden aan kanker. Hij is een jaar ziek geweest. Mijn vriend en ik kunnen niet goed praten over echt zulke serieuze dingen. Onze gesprekken blijven meestal vrij oppervlakkig.

Nu heb ik sinds kort contact met een andere jongen met wie ik ontzettend goed kan praten. Ook hij heeft het niet altijd even makkelijk. Ik merk bij mezelf dat ik een deel van de dingen die ik bij mijn vriend niet goed kwijt kan (of wel kwijt kan, maar die hij niet begrijpt) bij die jongen neer leg en daar dan met hem over ga praten. Ik vul het tekort in de relatie tussen mijn vriend en mij op met die andere jongen.

Ook is het een week of vier geleden even uit geweest met mijn vriend. Ik had toen zoveel spijt dat het nu weer aan is. Maar als ik zoveel met die andere jongen praat heb ik blijkbaar dus niet genoeg aan mijn eigen vriend. Maar omdat ik de vorige keer zoveel spijt heb durf ik het nu niet weer uit te maken. Ook begin ik die andere jongen een beetje leuk te vinden. Wat is uw advies? Het uit maken met mijn vriend?

Antwoord

Beste zeventienjarige,

Wat mijn advies is... dat kun je toch wel aanvoelen? Met twéé jongens doorgaan houd je niet lang vol. Of jíj misschien wel, maar de heren-in-kwestie waarschijnlijk niet. Tenminste, als zij van elkaars bestaan op de hoogte zijn (of kómen)! Dus: kies! Verwacht niet van de jongens dat zij kunnen omgaan met het grote verdriet in jouw leven, waar je -nog maar een paar maanden geleden- mee te maken kreeg. Natuurlijk zal het de jongens niet onberoerd laten, maar zij staan er anders tegenover dan jij zelf. Gewoonweg omdat het jóúw vader, júllie gezin, betrof. Hún verdriet zal ánders zijn dan dat van jou.

Ja, je hebt heel wat te verwerken gekregen! Het is niet niks als je vader sterft. Nooit, maar zeker niet als je nog maar zeventien jaren jong bent! Natuurlijk is het heel fijn om met een vertrouwde vriend te kunnen praten over alles wat met je vader, zijn ziek-zijn en zijn sterven te maken heeft, maar dat is iets ánders dan liefde voelen. Verliefdheid, groeiende liefde... het kan allemaal. Prima, maar verwar je gevoelens van nú niet met die van ‘eerder’. Geef je zelf en beide vrienden de tijd, waarbij ik zeer zeker niet bedoel dat je beide ‘aan het lijntje’ moet houden!! Kies. Zeker, daarbij zul je iemand teleurstellen. Helaas, dat is niet anders. Het is wél eerlijk. Tegenover beide jongemannen. Misschien stel je jezelf ook wel teleur door je twijfels. Dat is niet erg, want je gevoelens zijn nu niet ‘stabiel’. Na verloop van tijd groei je best naar de een of naar de ander toe... of naar nog een heel andere, want wie weet ontmoet je binnenkort een volgende leuke jongen waar je je héle leven mee zou willen delen!

Marijke Rots

Tags in dit artikel:

relatiekeuze