Betaalring en Openbaring 13

Redactie Refoweb / 7 reacties

Vraag

ABN-Amro wil dat aan het eind van het jaar alle klanten met een ring kunnen betalen. Er wordt ook geëxperimenteerd met betalen met een horloge. De chip kan ook onder de huid worden geïmplanteerd, maar dat vindt de bank nog te ver gaan. Dit is een deel van een bericht dat ik las.

Ik dacht hierbij aan Openbaring 13:16 en 17. Moeten wij bang zijn dat de tijd nadert dat we als christenen niet meer kunnen kopen en verkopen zoals in Openbaring 13 staat? Het lijkt me erg eng om zo’n chip onder de huid te laten implanteren, bang om dan voorgoed een verkeerde keuze te maken. Wat is uw mening hierover?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Redactie Refoweb

  • Kerkelijke gezindte:
    Divers
  • Woon/standplaats:
    Divers
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Mailadres: vragen@refoweb.nl

7 reacties
Nina
Bovenstaande linken zijn niet echt een antwoord op de vraag, helaas..
Hartje3
Inderdaad. Er is vast meer over te zeggen.

De vraagsteller vraagt of we bang moeten zijn om niet meer te kopen of te verkopen. Ik denk van niet. Natuurlijk heb ik soms ook dat ik denk als dat maar goed gaat. Maar God zorgt voor Zijn kinderen. Hij beschermt mij en dan hoef ik niet bang te zijn. Als je een toekomst hebt met Hem, dan staat alles in een ander licht.
Unionist
Bij iedere nieuwe vorm van betalingsverkeer komt deze vraag weer terug. Ook toen de pinpas indertijd werd geintroduceerd, en trouwens ook bi jde streepjescode en opnieuw bij de QR-code. Daarbij vergeet men dat je ook zonder geld niet kunt "kopen of verkopen". Is geld dan het teken van het beest?
De Bijbel roept ons op om verlangend uit te zien naar de wederkomst van Christus, niet om bang te zijn voor de periode ervoor. Wel waaktzaam. Er zal in de eindtijd (zichtbare) loyaliteit worden geëist aan de antichrist. Zo niet, dan word je uitgesloten van het economische verkeer. We moeten niet bang zijn dat we door een stukje tehcniek "per ongeluk" het teken van het beest aannemen. Het gaat om je kueze voor de antichrist of voor Jezus. Kies je voor Jezus, dan zul je het moeilijk krijgen maar de uitkomst is zeker. Kies je tegen Hem, dan is je leven comfortabel, maar verlies je je ziel.
mortlach
Chips implanteren doen we bij zo'n beetje elk huisdier dat geen vis is. Zo dramatisch hoeft dat dus ook weer niet te zijn. Je kunt zo'n chip er ook altijd wel weer uit peuteren als je echt wil. Persoonlijk kan ik niet wachten tot het zo ver is.
coby
volgens mij heeft het teken meer met de islam te maken
zie deze link over het teken van het beest
http://www.wimjongman.nl/artikelen/docu-islam-antichrist/Islamitische%20antichrist-boek.html
henkie
De eerst link zegt dit: "In hoofdstuk 13 zorgt het beest uit de aarde ervoor dat aan allen een merkteken wordt geven aan hun rechterhand of aan hun voorhoofd. De satan legt als het ware zijn klauw op de hand en het hoofd van allen die op de aarde wonen. Zodat ze met hun doen en laten (hand) en in hun gedachten en overleggingen (hoofd) zich helemaal laten beïnvloeden door de antigoddelijke, satanische tijdgeest."

Het staat hier ook nog wat uitgebreider: http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/14284/het-merkteken-van-het-beest-uit-openbaring/

De vraag was of je dat merkteken letterlijk moet zien, in dit geval een ring of chip, en ds. Pronk ziet het als iets figuurlijks, namelijk satanisch denken/doen. Daar kan ik me beter in vinden dan die periodiek terugkerende evangelische eindtijdspeculaties ;-)
Jesaja40
Afgelopen week zocht ik naar wat kleingeld voor een deurcollecte. Lastig als je dat niet meteen bij de hand hebt. Een los pinapparaat waarop je een bedrag mag intoetsen zal niet al te lang meer op zich laten wachten. Het gemak dient de mens die steeds afhankelijker wordt van het elektronisch betalen. Het anoniem geven aan een goed doel is er dan niet meer bij. De linkerhand weet wat de rechterhand doet. Wisselgeld wordt schaars en is kostbaar in het verwerken van de middenstander.

Dit zelfde probleem zal zich ook aandienen als op een zekere zondag de collectezak rond zal gaan. Veel kerken zijn al overgegaan op het in eigen beheer uitgeven van collectebonnen. Toch zullen ook de kerken op termijn geconfronteerd worden met een betaalautomaat als er bijvoorbeeld een bazaar of iets dergelijks georganiseerd gaat worden.

Een collecte bon vertegenwoordigd een waarde maar mag nooit gebruikt worden om consumpties mee te betalen. Het is zelfs in strijd met de Fiscale wetgeving en de kerk zal door oneigenlijk gebruik haar A.N.B.I. status kwijtraken. Dus er is werk aan de winkel bij de kerken om daar eens goed over na te denken.