De pil, spiraaltje en kanker

drs. J. de Jongh-van Hoof / Geen reacties

Vraag

Ik, 31 jaar, ben sinds vijf jaar aan de pil. Nu overweeg ik om een spiraaltje te nemen omdat ik hoorde dat dit minder risico op borstkanker oplevert. Is dit zo? En hoe sterk verhoogd is de kans op borstkanker bij pilgebruik? Het komt in mijn familie verder niet voor.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

De kans op borstkanker en de pil; daarbij moet rekening gehouden worden met onder andere deze factoren:

1. Bedoeld is de meest gangbare pil in Nederland: de combinatie pil;
2. Bij medisch onderzoek is gekeken naar het effect van de voorheen zwaardere variant van de pil. In hoeverre dit geldt voor de lichte en zeer lichte varianten is (nog) niet bekend;
3. De vooraf kans op borstkanker in Nederland. In Nederland bedraagt het risico om gedurende het hele leven een mammacarcinoom te ontwikkelen gemiddeld ruim 10 procent;
4. De duur van pilgebruik;
5. Het gebruik van de pil voor de eerste zwangerschap;
6. Hormoontherapie in de overgang.

Onderzoek laat zien dat hormoongebruik (de pil) een licht verhoogd risico op baarmoederhalskanker laat zien bij langdurig gebruik van de combinatiepil. Ook het risico op borstkanker is licht verhoogd. Deze is echter zo licht verhoogd dat dit geen reden is, om pilgebruik te ontraden. Het risico op de toegenomen kans op kanker neemt weer af na staken van de combinatiepil. Verder is bewezen dat gebruik van de pil het risico op baarmoeder en eierstokkanker vermindert. Algemeen: de pil wordt ontraden bij vrouwen die ooit borstkanker hebben gehad.

Hormoontherapie in/na de overgang: Dan praten we over vrouwen van 50 jaar en ouder. In deze groep geldt dat bij gebruik van hormoontherapie het risico op borstkanker geleidelijk toeneemt. Wat betekent dit: dat na drie jaar gebruik van de pil (sequentiële combinatietherapie) of oestrogeen monotherapie er ongeveer één extra geval van borstkanker is per 1000 vrouwen per drie jaar.

José de Jongh-van Hoof

drs. J. de Jongh-van Hoof

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Zevende-dags Adventist
  • Woon/standplaats:
    Rijssen
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Huisarts

Tags in dit artikel:

de pilspiraaltje