Heenwijzing en aanwijzen Middelaar

Ds. J.D. Heikamp / 2 reacties

Vraag

Aan ds. J. D. Heikamp. Zou u kunnen verklaren hoe de ziel een heenwijzing naar de Middelaar en een aanwijzen van de Middelaar doorleeft, of tenminste de kernzaken hiervan? Waarom ik u deze vraag stel, zal ik hierna kort toelichten in de hoop dat ik u niet bezwaar. Bij ons in de kerk wordt gepredikt dat een levend gemaakte ziel zich kan toetsen aan de zondagsafdelingen van de HC. Zelf probeer ik dat ook te doen. Meestal slaat de twijfel zo toe en ben ik bang dat ik geen bijbelse weg ga. Sinds mijn twaalfde jaar loop ik rond met een belofte. Jarenlang heb ik niet begrepen wat de betekenis er van was en heb ik rustig doorgeleefd. Inmiddels is de belofte mij verklaard geworden, maar buiten de vervulling van de belofte kan ik niet rusten. Afgelopen weekend was mijn gemis groot, terwijl ik toch hoop heb op de vervulling van de belofte. Bij het openslaan van de Bijbel viel mijn oog op Jesaja 58. Ik begon te lezen en de verzen 6-12 sloegen naar binnen. Ik heb de kanttekeningen erbij gezocht. Wat een belofte ligt daar toch in vers 9-12, maar daar gaat ook wat aan vooraf. Het was heel groot voor mij; als ik op mijzelf zie, zou het nooit kunnen, wat is het toch een wonder dat Hij het ook niet om onze wil doet. Als er dan toch iets van ons bij zou moeten, dan zou het nog voor eeuwig omkomen zijn. Ik was zeer verblijd die nacht en wenste helemaal niet te slapen, zodat mijn gevoel niet zou afzwakken. De volgende dag was het inderdaad al minder. 's Middags sloeg de twijfel weer zo toe, wat het ook geweest is, ik weet het niet. Het is geen openbaring van de Middelaar. Ik hoop dat u mijn vraag zult begrijpen. Als het hiervoor geschrevene geen bijbelse weg is, zou u mij dat dan willen antwoorden. Ik ben zo bang voor mijzelf.

Antwoord

Zoals u weet zijn er vele verklaringen over de HC verschenen in de loop van vele jaren. Ieder kerkgenootschap heeft één of meerdere verklaringen van eigen predikanten die zondags worden gelezen in de diensten. Op zich geen probleem, ware het niet dat een ieder met eigen theologische en dogmatische leer de HC verklaart. Dat schept de nodige verwarring, maar duidelijkheid binnen eigen kerkverband. Daarom verwijs ik graag naar de verklaring van de opstellers van de HC. Dit boek heet: "Schatboek der Kerk". Dan zitten we middenin het hart van de Reformatie. Begin maar eens om die te lezen en te herlezen. Zij gaan een duidelijke Bijbelse weg. En geven met de opbouw van de drie stukken een zuiver geluid. Bij hen zijn het geen stukken leer, onverteerbaar, maar geloofsstukken, vol ontdekking en vertroosting voor de Kerk.

Het probleem is dat u spreekt over een levendgemaakte ziel -wellicht bedoeld u zichzelf daarmee- die een belofte van God heeft ontvangen, maar de vervulling mist door de geloofsgemeenschap met Christus. Om door Hem met God verzoend te zijn. Of zoals de HC dit verwoordt met Paulus: om als een goddeloze gerechtvaardigd te worden, door het geloof. Dan is er alleen sprake van een levendgemaakte ziel. Lees in dit verband Efeze 2 er maar eens rustig op na. U bent er niet mee gebaat wanneer er kussentjes worden genaaid en gelegd onder uw oksels. U wilt vast niet de bloemhoven ingejaagd worden met allerlei voorkomende waarheden. Daarom zegt de Heere in Zijn Woord: Gaat in door de enge poort. En de enge poort is Christus. Zeker zal de poort in de weg van ontdekking zijn de poort van de wedergeboorte en het recht van God. Ik verwijs u naar de bekende plaat van de brede en de smalle weg. De man op het bankje met een zwaar pak op zijn rug kon dat pak alleen kwijtraken door de ingang van de enge poort. Want achter het recht van God vloeit het bloed van Christus, dat reinigt van alle zonden. De toepassing er van van is het werk van de Heiligen Geest.

Door de trekkende liefde des Vaders, in de geloofsgemeenschap met Christus, door het werk van lieve Geest komen we op de smalle weg om met Gods volk die smalle weg te mogen gaan. Ziende op de Overste Leidsman en Voleinder des geloofs, de Heere Jezus Christus. In Christus is het leven en buiten Hem is geen leven, maar een eeuwig zielsverderf.

Buig uw knieën voor de Heere en bidt: Heere, bekeer mij, zoals U al Uw volk bekeert. Zo zal ik bekeert zijn. Bij de Heere is nog nooit iemand teleurgesteld uitgekomen. Dat moge de Heere u rijkelijk schenken, uit vrije genade om Christus wil. Bij Hem moet u zijn, bij Hem alleen!

Met hartelijke groeten,
Ds. J. D. Heikamp

2 reacties
dominerik
??? Hoewel ik heus geen domme jongen ben, snap ik helemaal niets van deze vraag en evenmin van het antwoord. ???
Rufi
Ik ook niet hoor. Het is alsof hier twee mensen met elkaar praten in een codetaal waarin ik niet ben ingewijd.