Zendelinge worden

N. J. van Dooijeweert-Van der Slikke / 1 reactie

Vraag

In de Bijbel staat dat vrouwen niet mogen voorgaan als predikante. Maar ik heb een vriendin die zou heel erg graag zendelinge willen worden. Ze weet alleen niet of je als vrouwelijke zendeling mag werken. Mag dat?

Antwoord

Beste vraagstelster,

Als antwoord op jullie vraag wordt vaak een heel verhaal opgehangen over vrouwen die in het Oude Testament profetessen waren, of het volk leidden. Dat ga ik niet doen.

Ik neem maar gelijk een tekst uit het Nieuwe Testament: “En ik bid ook u, gij mijn oprechte metgezel, wees dezen vrouwen behulpzaam, die met mij gestreden hebben in het Evangelie, ook met Clemens, en de andere mijn medearbeiders, van wie de namen zijn in het boek des levens,” Filippenzen 4:3. En er zijn meerdere teksten over vrouwen die gewerkt hebben in de dienst van de Heere. Lees ook Romeinen 16 vanaf vers 3 tot en met vers 16. Je komt heel wat namen van vrouwen tegen. Echt even opzoeken hoor.

Wat heerlijk dat je vriendin zendelinge wil worden. Als de Heere haar geroepen heeft, dan mag ze toch weten dat Hij haar riep en zou de Heere roepen als dit niet mag? Ik hoop van harte dat jullie als vriendinnen de moeite willen nemen om eens een paar zendingsboeken te lezen. Vooral boeken over vrouwen die in de zending werkten. Ook nu zijn er veel vrouwen die werken op het zendingsterrein. En vaak met veel zegen! Zij hebben hun leven gegeven aan de dienst van hun Zender. Misschien kun je het RD van vrijdag 22 juni nog te pakken krijgen. Lees het artikel van dr. Kommers. Hij gaat in op het leven Amy Carmichael.

Het is een heel lange rij van vrouwen die gestreden hebben in het evangelie. Die dus zendelingen geweest zijn.

Ik verbaas me er eigenlijk over dat je over ‘uitzenden’ als zendeling nadenkt en helemaal geen kennis hebt van de zending en haar geschiedenis. Het is hard nodig om voordat je stappen zet in die richting, je te verdiepen in de vraag: “Wat is nou zending? Wat houdt het in? Wat doen zendelingen? Hoe werken ze? Welke vrouwentaken liggen er in de zending?” De Heere Jezus gaf de discipelen opdracht: “Zoals de Vader Mij zond, zend ik ook u.” Misschien waren daar de vrouwen ook wel bij?

Ga je eens verdiepen in alles wat de Bijbel (Nieuwe Testament) er over zegt en lees eens wat zendingsmateriaal en zendingsboeken. Gewone levensbeschrijvingen van vrouwen die in de zending werken of werkten. Je zult dan zien dat er door de Heere heel veel vrouwen gebruikt zijn en gebruikt worden in het werk in Zijn wijngaard. Vaak is het best moeilijk werken. Met veel tegenstand en getob. Maar weet dan dat de Heere geloof geeft, gebed, kracht, moed, rust, vrede, juist in moeilijke omstandigheden.

Ik heb zelf in Peru de onwetende bergbewoners en de Indianen vrouwen van de Heere Jezus mogen vertellen. Wat een indrukwekkend en heerlijk werk was dat. Mensen van Jezus vertellen. Jezus die kwam om te redden wat verloren is.

Zoek vooral de helderheid van de Heere te krijgen voor je iets onderneemt. Er zijn heel veel jonge vrouwen en meisjes voor hun leven geknakt doordat ze zelf de leiding namen in plaats van dit over te laten aan de Heere Zelf.

Wijsheid bid ik je toe! En Gods zegen. Ben je ook opnieuw geboren? Want dat is toch wel heel belangrijk. De Heere Jezus zei het zelfs tegen Nicodemus de grote geleerde Bijbelkenner.

Nellie van Dooijeweert

Tags in dit artikel:

evangelisatiezending
1 reactie
henkv
Hoi, mooie vraag joh!
Ik moest denken aan de boeken van Isobel Kuhn echt een aanrader.
Groetjes