Obstipatie

drs. A. Meijer / 1 reactie

Vraag

Ik heb luie darmen en ernstige obstipatie. Alles al geprobeerd: homeopathisch en medisch. Ik heb er nu al weken last van. Wat zijn de gevolgen en wat kan ik doen?

Antwoord

Beste vragensteller,

In neem aan dat je al met jouw klachten naar de huisarts bent geweest? Als de ontlasting helemaal niet komt kan dat problemen geven met de darm. De darm kan dan gaan opzetten met alle gevolgen van dien. Meestal komt het gelukkig niet zover.

De huisarts weet welke medicatie je kunt gebruiken naast de gebruikelijke adviezen.

Is bekkenbodemfysiotherapie bij jou al aangeraden?

Vriendelijke groet,
A. Meijer, huisarts

Lees meer artikelen over:

obstipatie
1 reactie
Niagara
Je zult vast al honderden goedbedoelde adviezen hebben gehad, dus ik zal je gewoon vertellen wat mij heeft geholpen en kijk maar of er wat bij zit wat je kan helpen.
Heb er ook vanaf vlak voor de puberteit veel last van gehad. Ernstige opstipatie (ter grootte van een kokosnoot, bleek bij de kinderarts!), soms wekenlang aan bed gebonden, maar hele kleine beetjes kunnen eten omdat de darmen tegen mijn maag drukten en anders het eten weer naar boven kwam. Daarbij kwamen ernstige darmkrampen, hevige pijn. Jarenlang gerommeld met laxeermiddelen, clisma’s etc. Uiteindelijk had ik gewoon niet de juiste middelen gekregen en was het advies om te stoppen met laxeermiddelen als de verstopping een tijdje over leek bij mij niet een goed idee. Ik slik nu elke dag één zakje Movicolon, wat een redelijk onschuldig middel is, en daardoor zijn mijn krampen veel minder pijnlijk.
Ik drink elke dag structureel meer water. Dat advies vond ik als puber altijd stom, hoeveel maakte dat nou uit? Nou, toch wel veel, blijkt. Ik vergeet namelijk best wel snel om te drinken als ik met andere dingen, registreer het niet goed als ik dorst heb (en je moet eigenlijk al drinken vóór je dorst hebt), en heb om eerlijk te zijn gewoon vaak geen zin om op te staan en naar de kraan te lopen, zeker als ik net ergens mee bezig ben of me niet fijn voel. Toen ik met de Movicolon begon werd mij op het hart gedrukt dat ik hierbij wel echt meer water moest gaan drinken omdat het middel water aan je lichaam onttrekt door de darmwand, en niet goed werkt als er geen water is om te onttrekken. Dat nam ik wel serieus, en mijn man wilde daar gelukkig in helpen. Ik heb sindsdien altijd een vol glas bij me staan op tafel. Als het leeg is moet ik het meteen weer bijvullen. Mijn man let er ook op en als ik hem niet bijvul om wat voor reden dan ook doet hij het zodra hij het ziet. Ik mag het hem ook altijd vragen.
Ook begin ik elke ochtend met fruit als pruimen, nectarines, druiven, abrikozen, kersen. Rozijnen of andere gedroogde vruchten kunnen ook helpen, maar dan moet je er wel extra water bij drinken en ik krijg sneller krampen van de gedroogde schillen, dus ik eet liever de varianten waar het sap nog in zit.
Ook weet ik intussen dat peper/paprika, peulvruchten, de sterke varianten van de uienfamilie en sommige rauwe groente (ijsbergsla bijvoorbeeld) bij mij tot klachten leiden. Terwijl dokters juist zeggen dat je bij obstipatie veel vezels moet eten, dus veel groenten, is dat advies dus niet altijd één op één toe te passen. Misschien heb jij ook wel extra klachten bij bepaalde soorten voedsel, dan kan het lonen om die te gaan mijden. Wel belangrijk is om dan goed op te letten dat je alsnog genoeg van alles binnenkrijgt. Ik kan een aantal groenten niet eten, maar eet wel elke avond flink wat groente van de soorten die ik wel kan eten.
Adviezen als de volkoren variant eten van graanproducten als brood en pasta ken je vast al lang. Maar voor mij werkt het nog beter om graanproducten in het avondeten te vervangen voor groente zoals courgette, als je dat grof raspt kan het zo doorgaan voor spagetti. In plaats van rijst kun je ook fijngehakte bloemkoolroosjes/broccoli gebruiken (dit is wel onder voorwaarde dat kolen niet bij de groenten horen die je niet kunt verdragen, anders kun je het beter op zilvervliesrijst houden).
Al te veel dieetveranderingen in één keer zorgen vaak dat je het niet volhoudt, en ik moet zelf alleen veranderingen doorvoeren waar ik achter kan staan, anders houd ik ze sowieso niet vol. Laat je niet gek maken en kies zelf wat je probeert en wat niet, en wanneer. En kijk ook eerlijk naar de resultaten. Bij het uitproberen van medicatie is het wel belangrijk dat je aan de randvoorwaarden voldoet, als ik de Movicolon was gaan uitproberen zonder meer water te drinken had ik waarschijnlijk alleen maar meer krampen gekregen en had ik ook gedacht dat het niet werkte bij mij.
Succes en beterschap!