Emotie afgevlakt door antidepressiva

drs. A. Meijer / 2 reacties

Vraag

Al verschillende jaren is mijn emotionele gevoel afgevlakt, waardoor ik niets kan ervaren of voelen, zowel lichamelijk als geestelijk. Kan dit soms door gebruik van antidepressiva komen? Wat moet ik doen om hier vanaf te komen? In alle opzichten is dit erg storend, zowel in het dagelijks leven als in de kerk. Niets zegt me wat. Graag uw advies.

Antwoord

Beste vragensteller,

Antidepressiva kunnen zeker een afgevlakt gevoel geven. Je kunt met jouw arts overleggen of en hoe het afgebouwd kan worden. Iets anders zou ik niet kunnen bedenken.

Vriendelijke groet,
A. Meijer

Tags in dit artikel:

depressief
2 reacties
Niagara
Afgevlakt gevoel kan zeker komen door antidepressiva, maar als je het veen zware depressie s
Niagara
Owps dat ging even fout.
Afgezwakt gevoel kan inderdaad komen door antidepressiva, maar als je het voor een zware depressie slikte en de depressie is nog steeds aanwezig kan het ook daarvan komen. Het is zeker de moeite waard om te proberen te stoppen met de antidepressiva (in overleg met je arts). Wees er dan op voorbereid dat je even een paar weken heel heftig zult voelen omdat je het niet meer gewend bent en dus ook niet zo goed meer weet hoe je omgaat met die gevoelens. Als het goed is wen je daar in 1-3 weken aan. Als je na langer dan een maand nog steeds niet om kunt gaan met wat je nu weer voelt is het aan te raden met je arts in gesprek te gaan of je misschien toch weer antidepressiva te slikken, zij het in een lagere dosis. Of om eerst weer te slikken om te stabiliseren en daarna langzamerhand af te bouwen. De afbouwperiode die de medicijnfabrikant/apotheek/psychiater aanraadt kan voor jou te snel zijn of met te grote stappen gaan. Ik heb dat zelf ervaren met antipsichotica. Ik slikte 1 mg per dag en de kleinst verkrijgbare pilletjes waren 0,5. Als je die door de helft brak had je dus 0,25, dat was de kleinst mogelijke stap. Dit was echter veel te heftig voor mij. In overleg met mn arts heb ik toen het medicijn in drankvorm gekregen met een heel nauwkeurig spuitje, nu kan ik met stappen van 0,05 afbouwen, elke 2 weken 1 stapje naar beneden. (Voor perspectief, de eerste afbouw werd mij aangeraden om in 1 maand van 1 mg naar 0 mg af te bouwen.) Trager afbouwen bevalt me heel goed, blijf hier veel stabieler onder.