Waar als je het gelooft

Ds. N.P.J. Kleiberg / Geen reacties

Vraag

Is het pas waar als je het gelooft? Is Jezus alleen voor je gestorven als je gelooft dat Hij voor je gestorven is? Zo ja: dan kun je het de ongelovigen niet kwalijk nemen dat ze niet geloven, want voor hen geldt het niet. Zo nee: dan is er een deel van het bloed van Christus verspild, een beetje minder toorn had dan ook wel gemogen. Ik stel deze vraag omdat het gevolgen heeft voor de manier waarop ik bid.

Antwoord

Om met het laatste te beginnen, vind ik dat wat vreemd. Bidden is eigenlijk bedelen. Dus: we bedelen om hetgeen we niet hebben. Dan gaat het om: al wat mij ontbreekt, smeek ik van de HEERE. Zou ik dan ook niet bedelen voor hen, die ongelovig zijn, omdat hen het geloof ontbreekt?

Dan je vraag. Ik neem slechts het voorbeeld van het volk Israël. De HEERE heeft gezegd: Ik zal u uitleiden en brengen in een land van melk en honig. Dat is welgemeend. Toch weten we dat het grootste deel is gestorven in de woestijn. Hoe kwam dat? Er staat dan: vanwege hun ongeloof. Lag het dan aan de belofte van de HEERE of aan dat volk?

Zo is het ook met Christus. Zijn werk, staat ervan opgetekend, is voor de zonden van de gehele wereld. En dat er nu mensen verloren gaan, ligt niet aan het tekort van Christus werk, maar aan ons ongeloof. Daarmee kan niet gezegd worden dat er minder bloed verspild had moeten worden en dat de toorn iets minder had kunnen zijn. Gods toorn tegen MIJN zonden en tegen JOUW zonden is zo groot, dat ik voor God niet kan bestaan. En dan is daartoe elke druppel bloed van Christus nodig om mij zalig te kunnen maken.

En daarom is het ongelovigen kwalijk te nemen dat zij niet geloven. Daarvan staat dan ook in de Bijbel, dat dat de grootste zonde is. Nu weet ik wel dat het geloof een gave van de HEERE is, maar dat neemt mijn schuld van ongeloof niet weg. En daar ligt nu de spanning: Gods verkiezing en mijn verantwoordelijkheid.

Ik zou je willen adviseren, lees eens heel rustig de Dordtse leerregels. Dat is niet gemakkelijk, maar als je dat biddend en met ernst leest, zul je bemerken, dat je daardoor antwoord krijgt op je vraag.

Ds. N. P. J. Kleiberg