Jongen op mijn pad gebracht

Ds. A.T. Vergunst / 1 reactie

Vraag

Ik heb geleerd in biddend opzicht op zoek te gaan naar een (in mijn geval) vriend. Dat heb ik ook gedaan. Ik vind het heel belangrijk dat mijn vriend gelovig is, dat we samen het geloof mogen delen en elkaar daarin ook mogen versterken. Ik heb daar God om gebeden, steeds weer opnieuw. Totdat ik in aanraking kwam met een jongen die ernstig over het geloof nadacht, waar ik goede gesprekken mee mocht hebben en iemand waarbij ik als het ware kracht uit kon putten om steeds weer opnieuw Gods Woord te onderzoeken.

Op het moment heb ik geen tot weinig contact meer met deze jongen, maar soms verlang ik naar een goed gesprek zoals ik het er met hem over kon hebben. Ik zie dit als het werk van God, maar dit is een jongen waar ik me niet meer tot aangetrokken voel dan alleen vriendschappelijk. Doe ik er dan fout aan door geen contact meer met hem te zoeken, terwijl ik het ervaar als Gods werk dat Hij mij in aanraking heeft laten komen met deze jongen als antwoord op mijn gebeden?

Antwoord

Wij verwarren soms aantrekkingskracht met liefde. Liefde is uiteindelijk een ‘daad’ die soms tegen onze gevoelens ingaan. Als God ons beveelt onze vijanden lief te hebben, heeft Hij het niet over gevoelens maar over de daden van de liefde die in dat geval van toepassing zijn.

In jouw geval heb je het contact afgebroken met deze jongeman omdat je niet het vuur en de vlam ervaarde die je misschien in het begin wel had. Ik adviseer je toch weer contact met hem op te nemen, vooral omdat je concludeert dat hij als een gebedsantwoord op je pad gebracht is. Laat daar niet je gevoel jou leiden, maar overweeg of dat deze jongeman een levensgezel voor je zou kunnen zijn. Meer en meer contact zal ook zeker de gevoelens bespelen en vermeerderen en ik hoop dat dit dat ook mag uitgroeien in een huwelijk in de toekomst. Want dat is toch ook Gods normale wil voor ons, dat we iemand zoeken waar we ons levenspad mee mogen gaan.

Hartelijke groeten,
Pastor A. T. Vergunst

1 reactie
AHHK76
Beste vriendin,
Het is bijzonder dat je contact had met deze jongen. Maar ik denk dat je liefde niet kunt en hoeft forceren. Het kan toch ook zijn dat God hem in aanraking wilde brengen met het Woord en jou wilde houden bij Zijn Woord. Dat dit niet hoeft te betekenen dat je een liefdesrelatie met hem aan moet gaan. Bid of God jou opnieuw de weg wil wijzen. Allereerst dat Hij Zijn vrede in jouw hart zal geven om met Hem te leven en Hem te volgen met of zonder een relatie met (deze of een andere) jongen!
Ik heb weleens gedacht dat iets of iemand op mijn pad was gebracht en achteraf zeg ik: het was niet voor mij of ik had hem nooit in mijn leven moeten laten komen.
Je bad om iemand om het geloof en het leven mee te delen. Het kan toch zijn dat Gods antwoord later komt...? Ik hoop dat het duidelijk voor je wordt, welke wegen God opent en sluit... Zijn zegen toegewenst!