Stil blijven zitten

Redactie Refoweb / Geen reacties

Vraag

Waarom zitten mensen in de reformatorische kerken na het eerste lied alweer op hun stoel of bank? Als je de wetenschap hebt dat Jezus voor jou persoonlijk aan het kruis gegaan is en de heilige Geest je ervan overtuigd dat wij kinderen Gods zijn, dan kun je uit enthousiasme en blijdschap toch niet stil blijven zitten? Dan komen er toch stromen van levend water uit je binnenste en geef je Hem alle eer en deel je toch graag Zijn liefde uit aan je medemens? Het komt mij altijd zo over dat dergelijke mensen niet blij mogen/willen zijn en dit niet uiten. De Bijbel spreekt erover dat wij altijd verheugd dienen te zijn, al snap ik dat het niet altijd kan. Toch moeten we hierin niet blijven hangen.

Antwoord

Ook een mens die weet van zijn/haar persoonlijke redding door het bloed van Christus, zal niet altijd vrolijk zijn. Immers, hij is nog steeds zondaar (Rom. 7) en iedere zonde die hij doet, bedroeft God. Jij bent toch ook niet blij als jij je vader of moeder verdriet doet? Daarnaast zegt de Bijbel dat God Zijn kinderen (dus niet de bastaarden) in geestelijke zin kastijdt en geselt (Hebr. 12:6-8). Zo verdiept Hij hun geloof, maar dat is niet altijd aangenaam om te ondergaan. Dan sta je niet in de kerk te jubelen van blijdschap. Bovendien... wie worden er zalig verklaard door Jezus? Dat zijn de armen van geest en de treurenden (Matt. 5).

En hoe kun je altijd blij zijn als je weet dat vrienden en bekenden Jezus nog niet kennen? De bekeerde Paulus schrijft daarom dat er in zijn hart een grote droefheid en een gedurige smart is (Rom. 9:2). Kortom, de Bijbel heeft meer hoofdstukken dan alleen die over de blijdschap.

Tot slot. Ik vind het altijd erg kinderachtig als mensen in de reformatorische kerken verweten wordt dat ze niet blij genoeg zijn bij het zingen van vreugdepsalmen. Ze strooien immers ook geen as over hun hoofd trekken en geen zak aan als daar over gezongen wordt.

Zie verder deze artikelen:

www.refoweb.nl/vragenrubriek/22477/klappen-en-handen-omhoog

www.refoweb.nl/vragenrubriek/2494/handklapt-en-betuicht