Weer relaxte vrouw worden

C. M. Chr. Rots - de Weger / 6 reacties

Vraag

Hoe kom je uit een negatieve spiraal? Ik, moeder van een aantal kinderen, begin een beetje vast te lopen. Ik kan goed praten met mijn man, maar ik val steeds terug in het oude patroon. In het begin van de jaren van ons huwelijk stond ik heel relax in het gezin, qua huishouden, kinderspeelgoed enz. Maar was ook heel nuchter als ik feedback kreeg.

Nu jaren later ga ik mij overal druk over maken: kinderen gaan puberen, ik ga gelijk in de aanval bij een discussie, als het een rommel is, als mijn man commentaar geef, maak me druk wat een ander over mij ons denkt. In dit alles ben ik ook een beetje zelfmedelijden aan het kweken. Ik praat er wel over met mijn man over hoe ik me voel, wat ik voel, maar vaak pas dagen later en dan krop ik het op.

Het lijkt erop dat ik niet meer uit die cirkel kom. Opschrijven durf ik niet echt, misschien toch te confronterend. Wil ook een ander geen pijn doen. En een gefrustreerde vrouw en moeder is niet fijn. Wat moet ik doen zodat we weer een gezellig relax gezin zijn?

Antwoord

Beste mevrouw,

Om te beginnen is bewustwording de eerste stap naar verandering. En  bewúst bent u zich inmiddels wel van uw frustraties. Nu is het dus de kunst om uit de negatieve sfeer te komen. Tja, u wilt niet voor uzelf dingen gaan opschrijven omdat dat wel eens confronterend kan zijn. Zal ik het dan maar doen? Mocht het te confronterend worden, dan leest u maar niet alles achter elkaar!

1. Toen de kinderen klein waren leek alles gemakkelijker en meer ontspannen. Was dat werkelijkheid, of kijkt u er nú zo tegenaan? Kleine kinderen stop je op tijd in bed, geef je eten, help je bij van alles, breng je naar school, enzovoort. Ofwel: u hebt en houdt ‘de touwtjes in handen’, de ene dag waarschijnlijk strakker dan de andere, maar toch: de controle op de dagelijkse dingen ligt bij ouders.

2. Nu de kinderen groter worden vérgt dat veel meer van u als ouders. Zorg, dat u het met elkaar eens bent over belangrijke zaken. Zo niet, bespreek samen op een rustig moment wat u had willen zeggen en/of doen. Maak kinderen niet tot een ‘speelbal’ tussen vader, moeder, school, enzovoort.

3. Geef uw grens aan. Let wel: dit is iets anders dan direct in de (tegen)aanval gaan! Luister naar wie iets tegen u zegt, overweeg rustig welk antwoord u zou willen geven. Dat vergt oefening, maar is te leren! Pubers zullen uw grenzen uittesten, dat hoort bij puberteit. Wees dus duidelijk en helder. En vooral consequent. In alles. Soms is er gewoonweg géén discussiemogelijkheid. Want dát zuigt u ‘leeg’.

4. Geef kinderen meer verantwoordelijkheid naarmate ze dat aankunnen... opvoeden is voortdurend liefdevol leren loslaten, zodat kinderen zelfstandige volwassenen kunnen worden.

5. Claim tijd voor uzelf, voor u en uw echtgenoot. Om even afstand te nemen en ook om op te laden. Zorg per dag voor een leuk momentje voor uzelf: een half uurtje lezen, op de bank liggen, een handwerkje (géén verstelwerk, of iets dat móét!), een wandeling of sportieve activiteit. Zoiets, dat geeft rust en ontspanning.

6. Zelfmedelijden kweken, schrijft u: doe het niet. Want dat brengt niet verder. U maakt op die manier op de eerste plaats uzelf slachtoffer en daarna de rest van het gezin ook. Roep dit soort gedachten dus een halt toe. Misschien is een (korte) vakantie -samen- een mogelijke manier om even afstand te nemen, om daarna met hernieuwde moed en kracht weer de prachtige uitdaging te leren zien, die opvoeden nu eenmaal is.

7. Lees opvoedingsboeken met goede tips.

8. Lees iets over hoe huwelijksrelaties werken of ga er eens over praten met andere moeders-die-in-dezelfde-situatie-verkeren.

Voorlopig genoeg huiswerk? Ga er mee aan de slag en laat nog eens horen of ik iets heb kunnen bijdragen aan het ombuigen van de negatieve spiraal.

Marijke Rots

6 reacties
coby6
Van wie moet alles zo perfect?
Van jou? Van je man?
Ik moest naar een psychiater want ik ruimde niet goed op en was negatief. Dat hij niets deed en continu commentaar had, had de mannelijke psychiater het niet over. Alles lag aan mij. Ik had hulp nodig.
Weet niet hoe je man is, maar als ie te hoge eisen stelt, moet je vriendelijk zeggen: hou eens op of als je het jezelf oplegt hetzelfde. Laat de boel de boel en ga wat leuks doen.
CorsdeKort
Martha maakte zich ook druk om het eten, de bediening, de planning, over haar zus die niet meehielp e.d. Jezus zei toen tegen haar :”Martha, Martha, je bekommert en ontrust je over vele dingen, maar een ding is nodig; doch Maria heeft het goede deel uitgekozen, hetwelk van haar niet zal weggenomen worden.

Zo is het. Eén ding is slechts nodig. Gods stem verstaan in alles. Door de HG geleid worden, veranderen naar zijn beeld dmv de situaties en beproevingen. De inwonende zonde opmerken en doden, geheiligd worden. De rest is alleen maar bijzaak.

Waarom jezelf verdedigen in een discussie? Je hebt toch met God van doen? Het is niet zo belangrijk wat anderen van je denken als weet dat je het getuigenis van God hebt dat je zijn kind bent en welbehaaglijk voor Zijn aangezicht leeft.

In Klaagliederen staat: vele wateren kunnen de liefde niet blussen. Dus wat rommel de liefde naar onze huisgenoten toe ook niet. Vraag ze in liefde om op te ruimen, zonder eisen. Als jij hun dient en liefde geeft (dat zaait) dan merken ze dat heus wel op en ga je dat vroeg of laat oogsten.

Krop de boel niet op maar pak jezelf aan. Leer scheiding maken in jezelf en veroordeel de zonden die in je woont. Jezus was aller dienaar en daardoor werd hij later zo verhoogd. Wees de spil van je gezin die het goed en fijn maakt voor de ander, uit liefde tot God en de mensen die je gegeven zijn!
coby6
Maken de pubers troep en moet het van jou schoon?
Mijn zus had pubers. Ze zijn nu al in de 20. Die was altijd relaxed. Lol behalve als er visite kwam en alles ineens schoon moest.
Ik las ooit een goed boek van een voorgangersvrouw. Dat was zo'n Martha. Ze maakte 's nachts de vloer schoon met een tandenborstel, sliep nauwelijks en zat te vitten op haar man die nog geen vuilniszak buiten zette en lekker relaxte. Toen liet ze het los. Ze ging niet meer aan het roer staan.

https://www.bol.com/nl/p/heerlijk-geen-controle-meer/1001004005323402/
AHHK76
Helpen jouw man en kinderen jou ook? Zou je hier (meer) om kunnen vragen? Verdedig jezelf niet teveel, geef je fouten toe als dat nodig is, maar vraag vooral om (hun) hulp. Naarmate kinderen ouder worden, gaan ze later naar bed... Dan worden jouw dagen ook langer! Dat kan heel pittig zijn! Dan is het goed op andere tijden even rust voor jezelf in te bouwen... voor rust, ontspanning, stille tijd....?! Kinderen herinneren zich later meer van de gesprekken die je met hen voerde dan of het huis opgeruimd was. Laat het maar een beetje los. Als anderen zich eraan ergeren: laten ze zelf beginnen met opruimen. Bewaak je eigen grenzen, schrijf dagelijks dingen op die wel goed gingen en waar je dankbaar voor bent. Breng alles bij God! Heel veel sterkte!
Pubermoeder
Zo herkenbaar! Ik trek me ook de reacties, vaak negatief, erg aan waardoor ik ook hele negatieve gedachten kreeg waarin je rond blijft circelen. Mede daarom ben ik vrijwilligerswerk gaan doen in een verzorgingshuis. Het gaat maar om een paar uurtjes per week maar wat heb ik daar veel aan! Je gedachten richt je dan even niet op je gezin met alle problemen, maar op een ander! En dat maakt van twee kanten blij, want in de zorg of waar dan ook zijn ze ook blij met je hulp.Thuis kan je het dan ook beter aan en heb je ook wat om over te praten en kan je het wat beter relativeren.
vrouw78
Beste moeder,

Herkenbaar wat je schrijft. Mw. Rots geeft tips, ook leestips.
Lezen kan inzicht geven.
Hoe we reageren heeft te maken met ons emotionele brein. Je valt terug in je oude patroon zeg je. Heb je inzicht wat er van binnen leeft bij je? Weet je wat je behoeften zijn, je gevoelens? Hoe je dat kunt verwoorden naar je kinderen?
Opschrijven is confronterend voor je. Durf je een reis door je eigen hart te maken? Ik las laatst in Spreuken: stort je hart uit voor God en vertrouw op Hem.
Fijn zeg, dat je het kunt delen met je man!
Je vraagt wat je moet doen om weer een gezellig relax gezin te zijn.
Waar bestaat dat 'gezellig' uit voor jou? Is dat te krijgen door iets te doen? Of heeft het tijd nodig om te onderzoeken wat er in jou gebeurt en wat je nodig hebt?
Mooi dat je deze vraag gesteld hebt en je bewust bent, omdat zoals mw. Rots ook zegt, bewustwording de eerste stap is.
Hoe is deze reactie voor je?
Ik bid je de vrede van de Heere toe!

Hartelijke groet van een moeder met pubers en een kleuter