Formuliergebeden

Ds. H. van der Ham / 4 reacties

Vraag

Waar kun je alle gebeden vinden die de Oud-Gereformeerde Gemeenten gebruiken? (voor en na het eten, voor het slapen gaan, etc.) Gewoon uit de Bijbel of...? Ik ken er namelijk wel een paar van vroeger, maar ik wil er meer kennen. Ik bid nu namelijk met mijn eigen woorden.

Antwoord

Beste jongere,

Je vraagt naar gebeden. Waarschijnlijk weet je wel dat er in je kerkbijbel een aantal staan: Na de Dordtse Leerregels staat vaak de Apostolische geloofsbelijdenis en de Belijdenis van Nicea en de Belijdenis van Athanasius. Daarna staat vaak: De liturgie. Daar kun je vinden een gebed des zondags voor de predikatie, enz. Daar staan dus inderdaad een aantal formuliergebeden.

Maar ik denk dat je andere gebeden bedoelt. Die zijn er wel, maar er is geen boekje van! Het beste is die te vragen aan een ouderling of oudere, godvrezende vrouw of man of zij zulke gebeden kennen/gebruiken. Dan kun je zelf zulke gebeden opschrijven en leren en... bidden.

Zeker mag je ook met eigen woorden bidden! Of het Gebed des Heeren, met eerbied, in de tere vreze Gods.

Van harte Gods nabijheid toegewenst,
Ds. H. van der Ham

4 reacties
Cloudsadmirer
Ik denk dat God dat het liefste heeft hoor, dat je gewoon met je eigen woorden bid. Geen schijn, geen show maar gewoon jezelf. Denk je dat Hij je anders gaat zien als je met (mooie) woorden van een formuliergebed gaat bidden?
Nachtmus
Inderdaad ja, met een formuliergebed wordt het al gauw een dreun, die je eventjes opzegt. Hoe vaak zeg je niet; zullen we 'even' bidden? Met 'eigen woorden' heb je dit minder snel denk ik ja, al ligt er overal gevaar.
Liesel
Ja maar met eigen woorden kun je ook elke keer hetzelfde zeggen. Sommige mensen hebben liever een formuliergebed. Aan de ene kant snap ik dat soms ook wel. Je moet met een vrij gebed ook oppassen dat het geen 'dreun' wordt en elke keer hetzelfde zegt.
1a2b3c
Bunyan noemt de formulier gebeden 'krukken' waarmee je naar God gaat, een noodhulp als je eigen benen niet (goed) functioneren.
Daar kan ik heel goed inkomen, want hoe kun je in formulier gebeden je eigen persoonlijke noden, zorgen, behoeften enzo bekend maken en de zonden die je gedaan hebt concreet belijden!
En je eigen gezins situatie, en wat er ook maar speelt.
En verder is het zo onpersoonlijk en formeel, niet zoals het er in een Vader kind relatie aan toe gaat.
Liefde en vertrouwelijkheid zijn niet de eerste woorden die in me opkomen als het om formulier gebeden gaat, meer zoiets: bang dat ik iets verkeerds zeg, en m'n vader is zo streng....
Bovendien zijn die formulier gebeden ook maar door mensen gemaakt.
Het onze Vader dat Jezus ons leert is ook meer bedoelt als een model, het begint met God en dan komen de behoeften van de mens en dan eindigt het weer met Hem.
Laat Psalm 103 eens goed op je inwerken...