Ziende blind worden

Ds. J. van Amstel / Geen reacties

Vraag

Ik las in Johannes 10:39 dat Jezus zegt dat Hij tot een oordeel in deze wereld gekomen is, om degenen die niet zien, ziende te maken en degene die zien, blind te maken. Alleen nu vroeg ik me af hoe het kan dat je van ziende blind wordt. Als je God niet kent ben je blind, maar hoe kun je nu ziende zijn en dat je blind gemaakt moet worden? Jezus zegt verderop dat als je blind bent, je geen zonden zou hebben en als je zegt dat je ziet, je dan zondig bent. Het gaat er hier over dat de Farizeeërs zich afvragen of ze ook blind zijn en Jezus zegt dan dat als je zegt dat je ziet, de zonde in je blijft. In principe zijn we toch allemaal blind als we niet in God geloven? Dus hoe kun je dan ziende zijn en door God blind gemaakt moeten worden?

Antwoord

Het zal de bedoeling zijn enige uitleg te geven op Joh. 9:39. We moeten een tekst steeds in het verband waarin deze wordt gebruikt, lezen.

Jezus verricht een opvallend wonder, zichtbaar voor iedereen. Als je daarvoor welbewust je ogen sluit, val je in een oordeel. Want je ontkent wat de Heere doet. In wezen keer je je van Hem af, zoals de leidslieden dit expres doen. Zij willen het werk van Gods Zoon, van God Zelf, ontkennen en verwerpen daarmee Hem en zo hun eigen heil. Zo ernstig is het. Terwijl zij (kunnen) zien, sluiten zij hun ogen. Zo halen zij een oordeel over zichzelf. Daarop spreekt de Heere een verschrikkelijk oordeel over hen uit. In wezen veroordelen zij zichzelf.

Je kunt maar niet met de Heere Jezus doen wat je wilt. Hij is van God gekomen! Zo worden zienden blind en blijkt dat de blinde man ziende wordt, ook al wordt hij  (door zulke mensen) uit de synagoge geworpen. Door mensen verworpen, maar (zo blijkt) door God aangenomen.

Ds. J. van Amstel