Eigen visie of belijdenisgeschriften tijdens catechisatie

Ds. R. W. van Mourik / Geen reacties

Vraag

Een ouderling zegt “ja” bij zijn bevestiging op de waarheid van Gods Woord en de belijdenisgeschriften. Mag hij dan zijn eigen visie geven op als hij ambtelijke arbeid doet? Denk hierbij aan catechisatielessen. Zijn eigen mening is volgens mij niet gegrond op de belijdenisgeschriften, maar hij verkondigt deze toch. Hierover heb ik een hevige discussie met de kerkenraad.

Antwoord

Inderdaad mag je verwachten dat een ambtsdrager, als hij dat beloofd heeft, blijft binnen de kaders van de belijdenisgeschriften. Zeker als hij catechisatie geeft is dat belangrijk. Hij geeft daar onderwijs waarin hij probeert om de leer van de kerk over te dragen naar het jongere geslacht. Dat luistert nauw.

Nu is het wel lastig dat er verschil van interpretatie kan zijn wat betreft de uitleg van de belijdenisgeschriften. De kerkenraad meent dat de ouderling in zijn catechese niet tegen de belijdenisgeschriften ingaat, maar u wel. Wie heeft er dan gelijk? Wanneer de kerkenraad leiding geeft aan de gemeente en gezag draagt, is gehoorzaamheid geboden. Dat heeft alles te maken met het vijfde gebod.

Toch kan het wel wringen. Dat blijkt wel in uw situatie. Belangrijk is dan om aan te tonen dat de catechese niet overeenkomstig Gods Woord is. Een belijdenisgeschrift, hoe waardevol ook, is een menselijk geschrift. De Bijbel gaat daar bovenuit. Als aangetoond kan worden dat de leer van de Schrift aangetast wordt, dan is de kerkenraad genoodzaakt om zich die kritiek te laten gezeggen. Dat zal nog niet zo eenvoudig zijn omdat de interpretatie van de Schrift ook vaak niet eenduidig is. In ieder geval is het noodzakelijk om vanuit de Schrift aan te tonen dat een ambtsdrager buiten zijn boekje gaat. Het is te hopen dat daar in eerlijkheid naar geluisterd wordt.

Ds. R. W. van Mourik, Alblasserdam

Lees meer artikelen over:

catechisatie