Allen één(s) moeten zijn

J.W.N. van Dooijeweert / 3 reacties

Vraag

Mijn beste vriendin is lid van de Gereformeerde Gemeenten en ik ben Christelijk Gereformeerd. We denken allebei over het geloof na en praten er veel over. Maar bij sommige dingen denkt ze er anders over en laat mij niet snel mijn verhaal doen omdat ze denkt dat haar kerk de beste is. Ze zegt dat het bij onze kerk niet over zonden gaat en dat het te licht is. Ook moet je zwarte kleren aan als je bekeert bent, terwijl zij zelf helemaal geen zwarte kleren aan doet. Ik zou zeggen: je wilt toch bekeerd worden, dus dan doe je toch zwarte kleren aan? Ik weet dat Jezus mijn God is en een Vriend is tegen Wie ik alles kan vertellen. Hij heeft mij lief en ik houd van Hem, maar ze denkt dat dat niet kan. Hoe kan ik normaal met haar praten over het geloof terwijl we toch meningsverschillen hebben er over?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Wat een probleem! Maar is het eigenlijk wel een probleem? Of maken jullie er een probleem van? Moet je luisteren. Iemand zei eens: “De Heere Jezus heeft wel gezegd dat we allen één moeten zijn, maar niet dat we het over alles eens hoeven te zijn.” Geweldig toch? Voor jullie ook speciaal.

De gemeente van Christus is iets anders dan mijn kerk. De gemeente van Christus is verspreid over allerlei kerken. Wereldwijd verschillend denkend. Klein voorbeeldje... Ik ben opgegroeid met de absolute eis dat een vrouw of meisje iets op haar hoofd moet hebben tijdens de kerkdienst. Wij hebben in Peru gewerkt. Daar was het iets anders. Een vrouw zou het niet in haar hoofd halen om haar hoed op te houden als ze een kerk in gaat. Uit eerbied voor de Heere zet ze hem netjes af. Als het over Jezus gaat, gaat het altijd over zonden, toch? Hij is gekomen om zondaren te redden, toch?

Ik vind dit gesteggel zo jammer en zo zinloos. We hebben elkaar zo nodig. Begin met elkaar lief te hebben en praat vanuit die liefde met elkaar over verschillen die er zijn in onze kerken. Dat kan heel goed hoor. Een buurman of buurvrouw die niet gelooft of niet naar de kerk gaat... daar praat je toch ook gewoon mee?!

Zwarte kleren is een hoofdstuk apart. Het kan heel serieus bedoeld zijn. Maar toen wij zondag naar de kerk gingen zagen we ouders met een paar kinderen naar een andere kerk gaan. Kinderen van 4 en 6 jaar. Een jongen en een meisje. Ze hadden alleen zwarte en grijze kleding aan. Toen werd ik wel een beetje verdrietig: waarom moet dat? De Bijbel spreekt over “akelig zwart”. Rouwkleding. Is dat nodig om je kinderen zo te kleden? Als je een meisje van 18 jaar bent en de Heere komt in je leven... is het dan nodig om zwarte kleren aan te trekken? Waarvoor is dat dan nodig? Wordt de Heere daar blij om? Vindt de Heere je dan beter? De Heere kijkt niet naar de kleren, maar naar ons hart. Naar onze gezindheid.

Aan de andere kant zie ik mensen zo gekleed gaan dat er helemaal geen verschil meer is met de wereld. Ik denk dan ook aan al die ‘geweldige’ kledingadvertenties in de bladen die door mensen in reformatorische kerken gretig gelezen worden. Als je Jezus hebt leren kennen als je Verlosser, dan ben je een bevoorrecht mens en dan mag je elke dag de Heere wel danken om die wondere genade. Maar dan is het ook niet verkeerd om niet mee te doen met de allernieuwste mode en alle moderne leefstijlen.

En weet je: de Heere heeft niet alleen jou lief maar alle mensen, zo lief dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder die in Hem gelooft het eeuwige leven heeft (Johannes 3:16). Daarom kun je gewoon met elkaar praten en overleggen. Normen bekijken en gewoonten bespreken. Regeltjes toetsen aan Gods Woord en samen belijden dat je zondige mensen bent van jezelf, maar je kunt dan ook samen de Heiland aanroepen en proberen Hem te dienen. Meningsverschillen moet je veranderen in “verschillende gebruiken”.  Dan kun je er veel gemakkelijker mee omgaan. Zwarte kleren helpen je niet de hemel binnen te komen, maar de lichte kleren ook niet.

Zie er samen uit te komen en in liefde met elkaar over te spreken. Niet verwijtend of beschuldigend maar opziende tot de Heere om Zijn licht en klaarheid. Een volmaakte kerk bestaat niet en eens vallen al die verschillen weg als we oog in oog staan met de grote Rechter van hemel en aarde, Jezus Christus. Dan zullen we met pijn terugdenken aan alle tijd die we verknoeid hebben met elkaar te bestrijden.

En weet je wat ook zo erg is? De wereld snapt er niets van dat we Jezus kunnen liefhebben en steeds maar met elkaar in strijd kunnen zijn. De mensen letten sterk op ons! Lees liever samen in de Bijbel en denk erover na. Dat is veel beter dan al die twistgesprekken. Wees niet afwijzend over elkaars kerk. Maar wees ook vooral niet bang voor elkaars kerk.

Wijsheid, liefde en geduld met elkaar toegewenst. En Gods zegen,
Evangelist J. W. N. van Dooijeweert

3 reacties
Veendam
Als het goed is dan is de leer der Verlossing het punt wat exact gelijk is in de kerk waar jullie beiden heen gaan, namelijk dat ALLES gaat over Jezus, die zo veel van alle mensen houdt dat Hij alle zonden van alle mensen op Zich heeft genomen en alles heeft weggedragen, Zijn leven heeft afgelegd voor alle mensen en is OPGESTAAN. Nu is het aan ons om te leven in relatie met God, zoals ook Jezus deed. Door Hem worden wij Zonen Gods genoemd, en we zijn het ook !

We zijn gemaakt tot Koningen en Priesters voor Zijn aangezicht.
Door Hem zijn we in de vrijheid gezet, en mogen Hem eren en dienen in alles wat we doen.

Alle uiterlijke zaken zijn niet wat centraal staat, maar wat er binnen in ons is gebeurd door de goedheid van Jezus.
Mocht iemand wel naar de kerk gaan maar twijfelen of dit ook voor hem of haar van toepassing is denk dan aan Jezus.
Hij hing aan het kruis met open armen en het enigste wat Jezus zegt is eigenlijk: KOM, ik houdt van je.
Omega
@Veendam Misschien is het toch goed om je eens te verdiepen in de leer van de reformatorische kerken in het bijzonder (en het christelijk geloof in het algemeen) ;-)
CrA
Hallo vraagsteller, jullie kerken maken gebruik van een formulier bij de doop wat begint met, dat we kinderen des toorn zijn die in het rijk van God niet kunnen komen tenzij we van nieuws geboren worden. Je vriendin denkt dat het niet kan dat God je liefheeft en dat jij van Hem houdt en Jezus je Vriend is. Nu, dan kun jij toch aan je vriendin vertellen hoe je zo geworden bent?