Wijsheid in keuze voor baan

W.T. Nijhof / 2 reacties

Vraag

Ik weet niet zeker of dit de beste plek is om deze vraag te stellen, maar ik wil toch een poging wagen. Voor mijn werk heb ik een langdurige klus aangenomen. Ik zou waarschijnlijk zicht kunnen hebben op een vaste betrekking, maar dat is niet zeker. Daarom ben ik om mij heen gaan kijken en heb ik gesolliciteerd op een baan en deze gekregen. Ik was hier verbaasd over. Vooral omdat ik na het sollicitatiegesprek geen prettig gevoel had en mijn capaciteiten onderschat werden. Dit is echter gelijk een vaste betrekking. Het nieuwe werk wat ik zou gaan doen is niet ideaal en ik vraag mij af of ik dit wel wil, maar geeft vastigheid ook na de zomervakantie. Het huidige werk wat ik doe stopt over vier maanden, maar is ontzettend fijn en dit zou ik graag af willen maken. Aan deze klus ben ik eenmaal begonnen, maar mijn toekomstige werkgever wil dit niet. Mijn huidige werkgever wil dat ik de klus afmaak, ook omdat er waarschijnlijk niemand anders te vinden is.

De angst die ik heb, is dat ik werkloos word over een aantal maanden. Maar tegelijk wil ik niet wanhopig alles aannemen. Ik heb werkelijk geen flauw idee wat ik moet doen. Het zijn vooral gevoelens van komend afscheid en loyaliteit die in de weg staan. Maar ook de angst om in het nieuwe te stappen en het gevoel knaagt of ik het wel kan. Of stel dat dit ‘m niet wordt en ik na een maand weg moet, dan heb ik helemaal niks en waarschijnlijk ook geen referenties meer.

Mensen om mij heen wensen mij succes met de juiste beslissing, terwijl ik niet weet wat de juiste beslissing is. Ik weet dat ik alleen deze beslissing moet nemen. Maar wat is in dit geval wijsheid? Ik heb er ontzettend lang over nagedacht en over gebeden. Maar ik weet het niet. Kun mij hierin advies geven? Een frisse kijk zou erg fijn zijn. Het is best wel een dilemma.

Antwoord

Beste twijfelaar,

Laat ik vooropstellen dat je hier te maken hebt met een lastig dilemma. Ik heb je vraag ook meermalen moeten lezen om te komen tot een antwoord. Ik hoop dat je met dit antwoord iets verder komt. Het is en blijft je eigen keuze. De ene persoon neemt meer risico’s in het leven dan de ander.

Je kunt kiezen voor vastigheid in je leven met het ‘risico’ dat je werk een stuk minder leuk wordt. Je kunt ook kiezen voor meer plezier en uitdaging in je werk de komende vier maanden,  in de hoop dat er in die vier maanden een volgend uitdagend project voorbij komt. Blijf vooral dicht bij jezelf en bespreek deze gevoelens met een goede vriend of vriendin of een familielid welke dicht bij je staat en waar je goed mee kunt spreken. Wat je ook kunt doen is om op papier alle voor en nadelen van je opties op papier te zetten. Hierdoor krijg je wellicht ook meer helder wat je keuze gaat worden. Ik wens je veel wijsheid toe!

Groet,
Willem Nijhof

Lees meer artikelen over:

werk
2 reacties
Niagara
Wat een lastige keuze! Ik zou je graag mee willen geven: vertrouw op God en laat Hem je leiden. Bid Hem om duidelijkheid te bieden wat Zijn weg met je is. Net zoals God ooit Abram vroeg Hem in vertrouwen te volgen naar het land dat Hij hem zou wijzen (Hebreeën 11:8-11), vraagt God dat ook van ons: Leven in afhankelijkheid van God. Dat betekent dat je niet wanhopig probeert controle te houden op je leven, maar ook je aardse welbevinden aan Hem toevertrouwt. Hij heeft je immers alles wat je nu hebt ook gegeven! Vraag dus aan Hem wat Zijn plan is met jouw leven. Hij weet wat wijsheid is.
Soms krijg je duidelijkheid dat het één of het ander het beste is. Misschien zegt Hij: kies voor de baan die je niet zo leuk vind want daar zul je tegenkomen wat Ik je wil leren. Misschien zegt Hij: neem de baan met risico en vertrouw op Mij. Soms zal Hij ook zeggen: het is beide goed, kies maar. Dan mag je vertrouwen dat wat je ook kiest, het goed zal komen. Verder mag je bidden om wijsheid, dat gebed verhoort God altijd!
“Komt een van u wijsheid tekort? Vraag God erom en hij, die aan iedereen geeft, zonder voorbehoud en zonder verwijt, zal u wijsheid geven.”
Jakobus 1:5
Veel zegen!
ben db bd
m.i. heeft in beslissingen je geweten ook een grote functie. Je geweten, wat we ook consciëntie noemen, behoort onder commando van de in jou wonende Heilige Geest te staan, Die God is.
Zelf ben ik een autist en heb een hekel aan iedere verandering. Maar dat hoort bij de mankementen, geloof ik. Anderen zijn avontuurlijker aangelegd. En ja, avonturen zijn meestal vol 'menigvuldigheden des levens'. Daar wordt je wel stootvaster van, lijkt mij. Wil je dat? Ervaringen wordt je altijd rijker, toch?
Ook zeg ik: durf te leven onder de hoede van de goede Vader in de hemel.