Geloof in het leven en mijn relatie

N. J. van Dooijeweert-Van der Slikke / Geen reacties

Vraag

Ik heb altijd zoveel vragen als het gaat om het geloof en ik wil zo graag bekeerd worden, maar ik kan het zelf niet. Vaak wordt er gezegd: “Vraag het aan de Heere, bid ervoor en Hij zal je helpen.” Maar soms vraag ik me af of Hij wel bestaat, of het niet een geloof is wat ooit verzonnen is en er na de dood gewoon niets gebeurt. Tegelijkertijd is er bij iedereen een ingeschapen Godskennis en we kunnen alleen al aan de natuur en het menselijk lichaam zien dat er wel degelijk een God is die dit allemaal gemaakt heeft.

De wet en de Bijbel is ons gegeven als richtlijn en les. Maar soms vraag ik me af wat we nou uit de Bijbel moeten halen en wat nu niet meer van toepassing is. Ook heel veel dingen die tegenstrijdig zijn met hoe het nu verteld wordt. Zoals, wij moeten onze man/vrouw aankleven en een zijn. Waarom hadden ze in de Bijbel dan zoveel bijvrouwen? Hoe mogen we gelijkenissen of verhalen uit de bijbel interpreteren? Waarom is het dragen van een broek voor een vrouw zo’n groot probleem en discussiepunt (in de Ger. Gem. waar ik heenga)? Hoe kan er een drieënig God bestaan die uit Jezus bestaat in menselijke en Goddelijke natuur en ook nog eens uit de Heilig Geest en de Vader? Zo kan ik nog heel veel vragen stellen.

Gisteren werd ik bang van de gedachte dat als de eeuwige dood aanbreekt ik voor altijd in de hel zal zijn. Maar de andere keer ben ik zo hard en doet het me niets. Ik kan met mijn vriend over alles praten, behalve (moeilijk) over het geloof. Hij heeft dat ook. We zijn het wel eens over naar welke kerk we willen en de hoofdlijnen. Maar toch zou ik graag wat diepere gesprekken willen hebben, hoe kan ik daarmee beginnen? We reden pas langs een reclamebord met twee zoenende mannen, ik zei dat ik dat nog steeds heel vreemd vind om te zien omdat het niet hoort, hij had er geen moeite mee.

Seksueel zijn wij te ver gegaan en ik wilde dit niet meer omdat het fout voelde. Hij had hier helemaal geen last van. Ik was voor hem de eerste en hij zei: jij bent het voor mij, dus ik heb er geen last van. Soms vind ik dat best lastig, hoe kan ik hiermee omgaan? Ik wil graag het goede zoeken, maar natuurlijk ook samen met en voor hem. Maar wat moet ik precies zeggen? Ik wil graag God in mijn leven, maar in mijn hart soms ook weer niet. Het is gewoon lastig om te weten hoe de Bijbel toe te passen in het leven en mijn relatie.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Het is mooi dat je veel vragen over het geloof hebt en graag de Heere wilt leren kennen. Maar wat doe je om antwoorden te vinden op je vragen? In Gods Woord kun je alles vinden wat je nodig hebt om bekeerd te worden. Om op al jouw vragen zomaar een antwoord neer te zetten op Refoweb; dat is best een heel karwei! Ik zou veel liever met je over al deze vragen praten. Dan gaat het veel gemakkelijker en is het ook veel duidelijker.

Of God echt bestaat? Het bestaan van God heb jij van kind af meegekregen. Je zegt zelf: “Tegelijkertijd is er bij iedereen een ingeschapen Godskennis en we kunnen alleen al aan de natuur en het menselijk lichaam zien dat er wel degelijk een God is die dit allemaal gemaakt heeft.”

De Bijbel laat ons duidelijk zien WIE Hij is en HOE Hij is. Hij is de God die de hemel en de aarde gemaakt heeft, die ons kleine leventje onderhoudt en leidt. Hij is de Almachtige! Het is geen fabeltje... De geschiedenis is Gods geschiedenis. Ons leven is geen gevolg van toeval of geluk. Er is sprake van een groot plan!  En juist in deze tijd denken we er aan dat God de Vader die wereld zo lief had, dat Hij Zijn Zoon aan deze zondige wereld gaf tot in de dood om mensen met Hem te verzoenen.

Verdiep je in de Bijbel, lees biddend om licht en inzicht bij het lezen. De Bijbel is het Boek voor nu. Het is geen geschiedenisboek dat interessante dingen aan ons doorgeeft. Nee, het is Gods brief aan ons. Aan jou persoonlijk. In de Bijbel is niets te vinden wat nu niet van toepassing is. Laat het Woord van God als een lamp zijn voor je voet! Dan kun je niet dwalen. Er is in de Bijbel niets wat tegenstrijdig is. Vaak is het in strijd met allerlei opvattingen die erin de wereld zijn. Dat ligt niet aan de Bijbel maar aan de mens van nu, de wetenschap van nu, die vrij wil worden van God. Inderdaad vertelt de een het soms anders dan de ander. Maar toets wat er gezegd wordt aan Gods Woord. Wat zegt God!! Waar staat het!! Wat gezegd wordt, moet gebaseerd zijn op Gods Woord.

Vrouwen. Mannen. Waarom bijvrouwen? God schiep man en vrouw. God gaf Adam zijn vrouw en Eva haar man, zodat ze samen zouden leven. Samen zouden genieten van al het goede dat Hij gaf. Juist de eenheid van een man en vrouw is zo uniek. Dat is geen kwelling of last, maar om elkaar lief te hebben en te helpen.

Dat mensen bijvrouwen hadden, is heel goed verklaarbaar: 1. gebruikelijk, 2. seksuele verlangens van mannen, 3. aanzien, eer, grootheid. Hoe meer vrouwen hoe meer aanzien je had. Maar het was zonde voor God. Eén man en één vrouw, zo heeft God het bedoeld en gezegd; zo was het goed. Dat het in de Bijbel staat komt omdat de Bijbel zich in een ander cultuur afspeelt en de Heere wil dat we weten wat er gebeurd is. Hij wil ook dat we onze lessen er uit trekken. De Bijbel heeft geen ‘verhalen’ of ‘geschiedenissen’, maar  is Gods Woord tot onderwijs van ons. Opdat we leren, weten hoe alles is gegaan.

Waarom vertelt de Heere Jezus de gelijkenis van de verloren zoon? Om ons te laten zien dat God goed is. Zo is Mijn Vader, als die vader in de gelijkenis. Zijn zoon had het totaal verzondigd. Wij hebben het verzondigd. Weg gelopen van onze Vader die ons gemaakt had. Net als die zoon. Maar wat doet de vader van die zoon als hij hem in de verte aan ziet komen? Hij rent hem tegemoet en slaat zijn armen om hem heen. De zoon probeert zijn vader zijn zonden op te biechten, maar de vader sluit de mond van zijn zoon met een kus. Onverdiende liefde en genade! Zo is God! Dat wil de Heiland ons leren.

Je haalt wel heel veel uit de kast. De lange broek voor vrouwen... In de eerste plaats moet je het zien als regels die in je kerk gelden. Men haalt er de verschillende Bijbelteksten over kleding bij. Het is altijd goed om je aan regels van je kerk te houden, maak er geen discussie van. Maar het heeft geen betekenis voor ziel en zaligheid. Wil je er meer over lezen ga dan naar deze vragen.

We gaan nog verder: Hoe kan er een drieenig God bestaan die uit Jezus bestaat in menselijke en Goddelijke natuur en ook nog eens uit de Heilige Geest en de Vader? Je moet er geen ingewikkelde brei van maken, maar gewoon geloven wat de Bijbel ons leert. Dat zul je nooit kunnen begrijpen. Dat hoeft ook niet. De Bijbel leert ons duidelijk dat God Vader, Zoon en Heilige Geest is. We kunnen daar geen voorbeeld voor opzoeken. Maar God zegt het Zelf. Hij “openbaart” Zich op deze manier. Je kunt er veel over opzoeken op Refoweb. Daarvoor staan op Refoweb alle vragen en antwoorden online en is er een goed zoekprogramma.

Als je zonder Jezus blijft verder leven, ja dan kom je inderdaad eeuwig om. Maar nu is het genadetijd! De Heere roept je, mijn dochter, geef Mij je hart. Ga dan met al je zonden naar Hem toe, Hij is genadig. Ga met je vriend samen Bijbellezen en bidden. Het is mooi dat jullie  goed kunnen praten, heel belangrijk. Maar nog belangrijker is om samen de Heere te zoeken, Hem te dienen en voor Hem te leven. Dan komen de diepere en waardevolle gesprekken vanzelf. Dan ga je ook je leven daar samen naar inrichten, zodat je vriend als christen niet zo maar meegaat in de dingen van deze tijd. Dan worden zonden echt zonden! Richt je ogen op de Heere Jezus, verwacht alles van Hem.

Voor vragen over seks voor het huwelijk verwijs ik je nog naar deze artikelen.

Je zit met nog veel meer vragen! Je zegt zelf dat er graag wat dieper over wilt praten. Ik nodig je met nadruk uit om naar ons toe te komen om samen dieper op de dingen in te gaan. Dan slaan we de Bijbel open en zoeken we Gods antwoord. Kom gerust naar ons toe!

Via Refoweb (vragen@refoweb.nl) krijg je ons telefoonnummer of gebruik de contactpagina van onze website.

Hartelijk welkom!
Nellie van Dooijeweert

Lees meer artikelen over:

God zoeken