Eeuwigheid der eeuwigheden

Ds. W. C. Meeuse / Geen reacties

Vraag

Wat betekenen de woorden eeuwig, eeuwigheid, eeuwigheden en eeuwigheid der eeuwigheden?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

In het Oude Testament is het woord eeuwigheid een vertaling van het Hebreeuwse olam. In de  Septuaginta, en ook in het Nieuwe Testament is het Griekse woord: aioon.

Meestal wordt hiermee een verst denkbare tijd aangegeven. Zo werden koningen wel begroet met: leef in eeuwigheid. Maar als het van God gezegd wordt, is daar niet een bepaalde (lange) tijd mee aangeduid. Maar: van eeuwigheid tot eeuwigheid zijt Gij God.  Zonder begin, zonder einde en ook zonder vervolg van tijd. En zonder tijd kunnen wij niet denken. Het Woord van God bestaat voor eeuwig (Jes 40:8). De eeuwige God, de Schepper van hemel en aarde  (Jes. 40:28). Als in het NT gezegd wordt dat iets van eeuwigheid is dan geeft dat aan dat dit onafhankelijk is van de wisseling van de tijden (b.v. Ef. 3: 21).

Als het gaat om eeuwigheid der eeuwigheden dan is er sprake van een Hebreeuwse manier van versterking weergeven. Zoals b.v. hemel der hemelen: de hoogste hemel. Heere der heren: enz. Pascal zei: ons bestaan ligt tussen twee eeuwigheden.

Voor een overzicht van het gebruik van aio in het NT zie: “is aiooon een eeuwigheid”

Ds. W. C. Meeuse

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Sliedrecht
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Emeritus (2011)

Tags in dit artikel:

eeuwigheid