(...) Vaak sla ik bijbelgedeelten open die ik beangstigend vindt (...) Ik ben da...

drs. ing. P.L.D. Visser / Geen reacties

Vraag

Ik ben de laatste tijd heel angstig. Vaak sla ik bijbelgedeelten open die ik beangstigend vindt. Bijvoorbeeld over de verloochening van Jezus door Petrus, of het verraad van Judas, of over afval van het geloof, of de zonde tegen de Heilige Geest. Ik ben dan vaak bang dat dit een soort voorspellende waarde heeft, of iets over mij zegt, omdat ik juist deze gedeelten telkens openslag. Misschien is het wel een boodschap van God. Diep in mijn hart weet ik dat deze angst onzinnig is, maar ik kan er niet op bijbelse wijze mee omgaan. Je hoort wel eens over mensen met teksten die wat voor ze te zeggen hebben gehad. Dat brengt me in de war. Kunt u me helpen?

Antwoord

Beste vragenstelster/steller,

We moesten samen maar eens beginnen om alle (bange) vragen een ogenblik te 'parkeren' en ons concentreren op de vraag wat Gods centrale boodschap is in Zijn Woord. Anders lopen we het gevaar dat we alleen nog maar onze eigen angsten en bange voorgevoelens weerkaatst zien in de teksten die we -min of meer willekeurig- tot ons laten komen.

Een centrale tekst in dit verband vinden we in Johannes 20: 30-31. Daar staat: “Jezus dan heeft nog wel vele andere tekenen in de tegenwoordigheid Zijner discipelen gedaan, die niet zijn geschreven in dit boek; Maar deze zijn geschreven, opdat gij gelooft, dat Jezus is de Christus, de zoon van God; en opdat gij, gelovende, het leven hebt in Zijn Naam.” De apostel Johannes spreekt hier ons als lezers direct aan. Hij wijst als het ware vanuit de tekst jou aan met zijn wijsvinger, en zegt: beste lezer/lezeres: dit alles heb ik (geleid door de Heilige Geest) opgeschreven met één groot doel, namelijk dat jij gelooft dat Jezus is de Christus, Gods Zoon, en opdat je door te geloven eeuwig, waarachtig léven hebt in Zijn Naam. Als je leest in je Bijbel, dan moet je dit woord vasthouden: God wil dat ik door het geloof in Christus eeuwig leven heb. Alles wat je in de Bijbel vindt staat in dit kader. Dus ook de waarschuwende en tragische gedeelten. Dat zijn aansporingen om zo vlug je kunt te schuilen bij de Heere Jezus Christus en te léven.

Nu schrijf jij dat je geplaagd wordt met allerlei angstige en verwarrende gedachten bij het Bijbellezen. Hoe zou je daar mee kunnen omgaan? 1. In de eerste plaats dus door te bedenken wat ik hierboven schreef - corrigeer je angstige gedachten, spreek ze bewust tegen, desnoods hardop, met een beroep op wat Johannes in zijn Evangelie schrijft.

2. In de tweede plaats: vraag je eens af waar die bange gedachten vandaan zouden kunnen komen. Leef je misschien in een bepaalde zonde, waar je niet (voldoende) tegen strijdt? Maakt dat je bang of verward? Strijd daar dan biddend tegen en, als je er niet uitkomt, zoek dan hulp bij een vriend of vriendin, een ambtsdrager of -zonodig- bij een professionele hulpverlener.

3. Een andere mogelijkheid: is het misschien zo dat jouw bange gedachten voortdurend gevoed worden door het onderwijs dat jij in de prediking ontvangt? Staan daar misschien te weinig het Evangelie en Christus Zelf centraal? Ik weet dat dit een heel teer onderwerp is, maar als dat zo is, is het juist belangrijk om je bange vragen met een ambtsdrager van jouw gemeente te bespreken.

4. Een andere mogelijkheid is deze: ook de boze kan gebruik maken van bijbelteksten. Dat deed hij al bij de verzoeking van de Heere in de woestijn (Mat. 4:1-11). Ook misvormde de satan het Woord van God toen hij Eva tot het eten van de verboden vrucht verleidde. Zou het zo kunnen zijn dat de boze jou schade wil doen, door het Woord van God te misbruiken? Bedenk: hij is een duistere, sombere geest, die er behagen in schept mensen tot wanhoop te drijven. Dan is het te meer noodzakelijk dat je de centrale boodschap van de Schrift in gedachten houdt, zoals ik hierboven al schreef.

5. Een laatste opmerking nog. Je schrijft tot twee keer toe dat je bepaalde schriftgedeelten “opslaat”. Je hebt het ook over mensen die, zoals men dat noemt, “teksten krijgen”. Ik meen uit dit alles te begrijpen dat je bewust bepaalde beangstigende passages opzoekt en vervolgens gaat lezen. Toch is er een betere manier die ik zou willen aanbevelen: lees nu eens een gedeelte in zijn geheel. Ga niet willekeurig hier en daar een tekst lezen, maar lees een brief, een hoofdstuk, als een eenheid. Zo is de bijbeltekst ook opgeschreven en bedoeld. Werk zo de Bijbel door. Vraag je telkens af: wat is de centrale boodschap hier? Tot wie spreekt de schrijver en waarom spreekt hij zo? Wat is de situatie van de eerste lezers? Wat wil de Heere mij hier zeggen? Er is voldoende lectuur voorhanden die je hierbij helpen kan. Ik denk dat je zo een evenwichtiger bijbellezer zult worden. Als je zo het Woord tot je laat komen zul je ook beter bewaard worden voor de valkuil van de ‘klankexegese’, waarbij je op de klank af, uit het verband gerukt, een tekst tot je laat komen. Kortom: lees je Bijbel zorgvuldig en lees biddend! Heel veel zegen daarbij!

Ds. P. L. D. Visser