Losmaken van Jehova's getuigen

C.A. Hoekman / 3 reacties

Vraag

Ik ben 21 jaar en mijn hele leven lang al een Jehovagetuige. Sinds kort heb ik ontdekt dat de leer van Jehovah’s getuigen niet bijbels is en dat er in de vertaling van de Jehovagetuigen aanpassingen zijn gebeurd. Door de Bijbel te lezen kon ik maar moeilijk geloven dat Jezus een geschapen engel is. Toen ik op een dag in de auto naar een audio-Bijbel luisterde kwam ik bij Hebreeën 1.  Hebreeën 1 is eigenlijk geschreven om aan te tonen dat Jezus geen engel is. Toen kreeg ik Bijbelse bevestiging van wat ik mijn hart al wist. Dat was een heftig moment. Ook kan ik uit de Bijbel opmaken dat er geen twee soorten christenen zijn, met twee verschillende roepingen, maar dat iedere christen één in Christus is. En nog andere dingen die JG leren en niet juist zijn.

Ook ben ik in contact gekomen met de gereformeerde leer en ik heb gezien dat die sterk bijbels onderbouwd is. Ik heb hier al met mijn ouders proberen over te praten, maar ze reageerden boos. Ik weet dat ik mij moet losmaken van de JG en naar een ware gemeente moet gaan. Maar zoals je misschien weet, mogen JG geen contact hebben met uitgeslotenen. Ik weet dat als ik die stap zet, ik waarschijnlijk na een tijdje zal moeten verhuizen en mijn familie en vrienden niet meer zal kunnen zien. Ik heb het er moeilijk mee, maar ik wil naar Jezus’ gebod luisteren: “Die vader of moeder liefheeft boven Mij, is Mijns niet waardig; en die zoon of dochter liefheeft boven Mij, is Mijns niet waardig” (Matt. 10:37).

Kan er soms een predikant of ouderling mij wat raad geven hoe ik het best met deze situatie kan omgaan? Hoe ik het best kan zeggen aan mijn ouders dat ik deze stap zet? En hoe het dan verder moet in mijn ‘nieuwe’ leven?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste jongere,

Je bent 21 jaar en je hele leven lang Jehovagetuige. En dan ontdek je dat de leer van de Jehovagetuigen niet Bijbels is en dat er in de vertaling van de JG aanpassingen zijn gedaan. Dat moet een onthutsende ervaring zijn geweest om te ontdekken dat je, door Bijbel te lezen, maar moeilijk meer kon geloven dat Jezus een geschapen engel is en dat je dat bevestigd zag in Hebreeën 1. Christus geen geschapen engel, maar de eeuwige Zoon van God. Je hart wist het al, maar toch wel een heftig moment. Het staat immers zo haaks op je opvoeding door ouders die uit overtuiging je de leer van de Jehovagetuigen voorhielden. En nu je tot de ontdekking komt dat deze leer onbijbels is, wil je proberen daar met je ouders over te praten. En dat is voor hen ook heftig, begrijp ik, want helaas reageren ze boos. Vanuit hun standpunt zul je je ouders kunnen begrijpen.

Toch ben ik blij dat je beseft dat in deze Bijbelse ontdekking niet je ouders, maar de Bijbel, het Woord van God, het laatste woord moet hebben. Je geeft dat zelf eigenlijk al aan door Math. 10:37 te citeren: “Die vader of moeder liefheeft boven Mij, is Mijns niet waardig; en die zoon of dochter liefheeft boven Mij, is Mijns niet waardig.” Dat neemt niet weg dat een breuk met je familie diep ingrijpend is. Dat is tevens ook de reden dat ik dat liever niet  voor het brede forum van Refoweb bespreek, maar persoonlijk alleen met jou, om daarin een Bijbelse weg te zoeken. Wanneer je dat wilt, kun je, via vragen@refoweb.nl, mijn e-mailadres krijgen en persoonlijk contact met me opnemen.

Hartelijke groet en Gods leiding toegebeden,
C. A. Hoekman, Kapelle

C.A. Hoekman

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Gereformeerde Gemeenten
  • Woon/standplaats:
    Kapelle
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Dhr. Hoekman was ruim 40 jaar ouderling in de Ger. Gem.

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

Jehovah's Getuigen
3 reacties
VrouwkeZondernaam
Héél veel Sterkte in dit alles!
En neem gerust de hierboven aangeboden hulp aan . . .
Niagara
Wat een moeilijke situatie! Heel mooi dat je de waarheid over Jezus hebt mogen leren, maar daarnaast erg droevig dat je daardoor scheiding voelt tussen jou en je familie en vrienden.
Lees Lucas 18:29 én 30. Jezus zegt dat wie iets belangrijks voor Hem achterlaat, het veelvoudige terug zal krijgen in dit leven en het eeuwige leven. Je mag bijvoorbeeld een kerkelijke gemeente terugkrijgen die voor jou als een nieuwe familie mogen zijn.
Psalm 27 vind ik zelf troostend om te zingen als ik mij eenzaam voel:
‘Hoor mij, o God, en antwoord uit genade,
op uw bevel zoek ik uw aangezicht.
Verberg U niet in toorn, maar sla mij gade,
U bent mijn heil, mijn levenskracht, mijn licht.
Al zijn van mij in tegenspoed en strijd
mijn vader en mijn moeder weggegaan,
toch keert U Zich niet af, maar neemt mij aan.
U zorgt voor mij in mijn verlatenheid.’
imvi
Wat heftig! En bijzonder dat je toch de stap wilt zetten, ondanks de breuk die het kan opleveren. Zomaar iets wat in me op kwam: als je behoefte hebt om een keer vriendschappelijk af te spreken of te mailen oid met een christen met gereformeerde achtergrond van ongeveer je eigen leeftijd mag je mijn mailadres opvragen bij refoweb. Gods zegen!