Reactiemogelijkheid op de vragen

Redactie Refoweb / 25 reacties

Vraag

Aan de redactie van Refoweb. Is het mogelijk om de reactiemogelijkheid op de vragen die in deze rubriek gesteld worden, ongedaan te maken? Hier is toch juist het forum voor bedoeld? Eerlijk gezegd erger ik me vaak aan de reacties die gegevens worden n.a.v. een vraag/antwoord. Deze zijn in een aantal gevallen geheel tegenstrijdig met de antwoorden die de deskundigen geven. Dit maakt het voor de vragensteller niet duidelijker. Willen jullie hier eens over nadenken? Ik ben benieuwd naar jullie antwoord.

Antwoord

Zie voor het antwoord onderstaande urls:

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/15483/waardevolle-reactie/

Lees meer artikelen over:

refoweb
25 reacties
plderoos
Ik zou het juist heel jammer vinden als de reactie mogelijkheid verdwijnen zou. Van een heel aantal mensen lees ik de reacties met graagte! Mijns inziens is de reactie mogelijkheid juist een mooie verdieping op de gesteld vraag.
Catherine
Dat ben ik met je eens pldr! Vooral de reacties van "lotgenoten" zijn een waardevolle aanvulling op de deskundige. En reacties die in strijd met de beantwoording zijn, worden toch (terecht) verwijderd.
Daniel
@ pldroos en @Catherine ik ben het helemaal met jullie eens, we slaan als niet-deskundigen de plank wel eens mis en soms raak.
Als er geen reactie mogelijkheid zou zijn hoef ik de vragen ook niet meer te lezen. Laten we dan refoweb maar opheffen.
Maar dat gaan we niet doen, ik kan de reacties van pldroos en Catherine niet missen, ze zorgen ervoor dat ik nadenk over de vragen die gesteld worden.
En nadenken is een gift van God.
Vragenstellers worden over het algemeen zeer serieus genomen door de reageerders......, alleen als ze te erg zijn maak ik er wel eens een potje van, maar dan ben ik ook nog de enige.
Ik kan refoweb niet missen zoals het nu is, het voelt als een warm bad, thuiskomen.
plderoos
@ Daniel

Nu ontlok je me zelfs een traan. "nadenken is een gift van God". Daar zou je best eens heel erg gelijk in kunnen hebben. En inderdaad, andere reacties dwingen ook mij tot nadenken, en dat is heel bijzonder!
Daniel
Lieve vrienden van refoweb, ik heb net bericht gekregen van refoweb dat ik niet meer mag reageren zoals ik tot nu toe gedaan heb.
Nu heb ik hetzelfde als mijn vriend pldroos, ik heb ook de tranen in mijn ogen.
Nooit is het mijn bedoeling geweest om deskundigen te beschadigen of vraagstellers belachelijk te maken, maar de redactie van refoweb denkt er anders over.
Nu is dit niet het einde van de wereld, het leven gaat gewoon door en ik wens jullie het allerbeste, refoweb was een warm bad voor mij.
Daniel
en ik zal het verschrikkelijk missen, iedereen waar ik het wel of niet mee eens was, ik zal jullie missen.
Daniel
Zolang het nog kan blijf ik reageren, ik werk met krankzinnigen daar kan ik ook niets aan doen zo heet het in de wet.
Daar heb ik zoveel lol in, werken met mensen, psychiatrische patienten, een half jaar geleden waren zo nog makelaar of slager en nu zijn ze opgenomen bij ons.
En wij doen onze stinkende best om die mensen weer terug te brengen in de maatschappij.
Soms lukt het goed en soms gaat het mis.

Een profeet met zeven letters.......yes Habakuk.

Vanavond ga ik alle gedichten van Willem Wilmink lezen, ik laat de bijbel even voor wat het is.
Morgen weer.
vrouw78
beste vragensteller,

Je geeft aan dat je je vaak ergert aan reacties op vraag en antwoord. Hoe komt het dat een tegenstrijdige reactie ergernis bij je oproept?
Ik las laatst: 'accepteren zoals het is, is de kunst van het loslaten en laten zijn wat het is. Een moeilijke les, maar o zo bevrijdend'.

Een reactie, het is zoals het is, een mening van iemand.

Ik persoonlijk vind het mooi om verschillende reacties te lezen. Geen reacties zou misschien wel makkelijk zijn. We hebben een vraag, stellen hem aan een 'deskundige". Gaan ervan uit dat die deskundige gelijk heeft. Klaar. Rust.
Helaas staan er nu reacties bij. (waarbij jezelf verantwoordelijk bent of je die leest of niet) Reacties die verschillen met het antwoord. En dan? Komt er verwarring. Jammer, weg rust. Verwarring voelt niet fijn, kan heel nuttig zijn.
Ik proef iets van: we stellen vragen op Refoweb, krijgen een antwoord van iemand die bij ons kringetje hoort. En oh help, ook nog reacties van mensen die er anders over denken. Ga bij jezelf eens na wat precies het probleem is. Ligt dat aan de reacties, of? Een blik naar binnen is m.i. nooit verkeerd.

Helaas hebben we in Nl heel veel verschillende kerken. Ik zou haast bang worden dat er een Refoweb buiten verband komt. Zonder reacties. Juist die openheid vind ik mooi.
mariavm
Door vraag, antwoord én door reacties wordt ik aan het denken gezet!
Gun ons deze vrijheid, lees ze niet als je ze niet wilt lezen, maar moet dat dan gelijk onze vrijheid van reageren beperken?!

Overigens vind ik het jammer dat Daniel niet meer zo mag reageren.. Misschien deed je het op een manier die de mensen niet goed vonden, maar je raakte wel de teerste dingen van het leven op jou manier!

Misschien mag ik het wel niet zeggen maar, Danie ga er mee door!
meribel
@Daniel ; kom gewoon gezellig naar het forum. Daar is plaats voor alle reacties die je wilt geven, en het staat vrij om over elke vraag een apart topic te openen en zelfs een tegenstrijdige reactie erop te geven.

Je bent van harte welkom!
Daniel
net heb ik een mail gekregen van refoweb, ik ben weer in genade aangenomen, ze konden me toch niet missen. en @ meribel ik kom graag naar het forum., maar ik wil ook graag reageren op de vragen.
@mariavm dank voor je lieve reactie, van pldroos had ik al tranen in mijn ogen en nu loop ik leeg.
Ik wil bij refoweb horen, dat is mijn thuis, maar ik wil ook wel vrijuit kunnen schrijven, gelukkig mag dat nu weer......, tot het moment dat ik weer over de schreef ga, maar er zit nooit een verkeerde gedachte achter.
Ik ben zo blij, ik weet ook wel dat ik wel eens te ver ga, maar er ligt wel een gedachte achter, ik probeer nooit iemand te beschadigen, al valt dat niet altijd mee. Het is allemaal de schuld van mijn moeder, die heeft me geleerd altijd kritisch te zijn.
En mijn moeder was de liefste moeder van de wereld!
Monica
Tja, zo'n vraag is vragen om reacties ;-)
plderoos
@ Daniel Ik ben niet zo op de vorm. doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg zeg ik altijd maar. Maar ik heb wel geleerd dat je, door de vorm, wel op een bepaalde manier tegen de inhoud aankijkt. Het hoedje en de rok bijvoorbeeld zijn de vorm, dan zal de inhoud wel wat stijfjes zijn.

Ik kan het wel waarderen maar jij gebruikt natuurlijk vaak de vorm van sarcasme. Ik vind dat wel grappig maar ik weet ook dat daardoor mensen die het lezen best gauw op de kast zitten. Ook al bedoel je het niet zo, de vorm sarcasme roept bij mensen al gauw boosheid op. Door taalgebruik is het heel goed mogelijk om onbedoeld over te komen alsof je mensen te kijk wilt zetten. En tja, wij zijn nou eenmaal niet de eigenaar van refoweb dus ze hebben het recht om ons aan bepaalde voorschriften te houden ... ...

Anderzijds zet de breekbaarheid van je antwoorden mij juist altijd aan het denken :)
waldboy
Ik erger mij aan: vul maar in. De een ergert zich aan dit, de ander ergert zich aan dat.
En omdat ik mij aan iets erger, moet het maar verdwijnen. Het mager niet meer zijn, want ik neem aanstoot.
Ik maak mij boos.
Er is een uitspraak die zegt: Neem de mensen zoals ze zijn, er zijn geen anderen.
Liefde, geduld zijn twee voorbeelden van de vruchten van de Geest.
Respect, accepatie van de ander zoals de ander is maakt daar onderdeel van uit.
De ander is niet zoals ik ben en zal dat ook nooit zijn of worden.
Iedere mening is persoonsgebonden en is een product van ieders referentiekader.
Als we ons ergeren laten we dan met ons zelf aan de slag gaan, niet met de ander.
God wil ons graag daarbj helpen. Hij ergert zich ook niet aan ons als we niet doen zoals Hij wenst.
Alphonsus
@Daniel

Het is van een ongekende arrogantie wanneer de redactie van refoweb zich zo opstelt.
Zij zijn, zoals allen van ons, mensen met een zeer beperkt beoordelingsvermogen.
Macht corrumpeert en er zijn er maar weinigen die zich daar van vrij kunnen maken.
Ik raad iedereen aan om zijn of haar reactie gewoon te plaatsen. Wanneer de reactie niet passend zou zijn, komt overigens zelden voor, dan pas bestaat er een voorzichtige mogelijkheid om dat aan de betrokkene duidelijk te maken.
Vandaar mijn vermaning aan refoweb om niet al te overhaast te reageren en je machtspositie om te verwijderen slechts uiterst spaarzaam te gebruiken en dat ook pas nadat men zichzelf zeer nadrukkelijk met het menselijke eigen falen dan wel zich met eigen tekortkomingen geconfronteerd heeft.
Dat maakt zachtmoedig en rekent de ander niets ongerijmds toe.
Amazinggrace
Juist het reageren en het reageren op het reageren maakt refoweb boeiend! Het laat mensen nadenken, juist ook over de vele aannames van mensen die men hoort in kerk, thuis, werk, dominee, maaktnietuitwie. Misschien zet het ook wel mensen aan om Gods Woord te lezen zonder de bril van de dominee, Calvijn, Luther, Comri, Moerkerken, Mallan, maaktnietuitwie. Ik doe die mensen niet weg en je kunt erg veel van ze leren (dus nu geen discussie over deze mannen), maar het is zo fijn om Zijn Woord te lezen!
Daniel; welkom terug, want juist jouw reacties maken Refoweb boeiend ;-) enne hopelijk ben je niet helemaal leeggelopen....
Anders
Ook ik vind het vreemd dat de redactie dingen verwijdert. Iemand als Daniel mag ik graag lezen maar hij gaat dikwijls tot op het randje en zelfs erover.
Onder andere naam was ik lid van refoweb en mijn reactie werd enkele keren verwijderd. De eerst had ik het niet eens in de gaten en dacht dat ik iets fout had gedaan en plaatste het weer. Toen was het weer weg. Daarna heb ik het nog een keer geplaatst in een nog mildere vorm en ook dat werd verwijderd. Het ging hier om iets wat kritisch t.o.v. een bepaald kerkverband was. En het ergste vond ik dat gelijk mijn profiel werd verwijderd zonder waarschuwing. Wat had ik verkeerd gezegd? Als ik alle reacties las op de vraag van een jongeman over mensen uit een bepaald kerkverband ( satanskinderen 8 - 2 -2012 ) dan kan ik niet begrijpen dat mijn keurige reactie werd verwijderd en daarna mijn hele profiel. In het onderwerp Satanskinderen wordt ook behoorlijk uitgehaald naar een bepaald kerkverband en toen ik iets opmerkte over een andere kerkverband werd alles verwijderd. Is de redactie partijdig? Als ik , met alle respect voor Daniel, lees dat hij een waarschuwing krijgt terwijl zijn reacties dikwijls kantjeboord zijn, kan ik er met mijn verstand niet bij. Het heeft mij de interesse in refoweb doen afnemen en dan constateer maar weer ik dat politiek overal zit. Jammer. Want de reacties maken het juist de moeite waard om te lezen. Want de wijsheid zit echt niet alleen bij de dominees of deskundigen die antwoord geven. Er zitten ook heel wijze reageerders bij.
Gerard
@Alphonsus
Je zegt: "Het is van een ongekende arrogantie wanneer de redactie van refoweb zich zo opstelt."
Je spreekt zelfs een 'machtspositie'.

Voor zover ik weet krijgt refoweb geen geld en heeft het geen inkomen behalve een beperkte bron van reclame inkomsten. Een klein aantal mensen geven vrijwillig veel van hun vrije tijd zonder er enige vergoeding voor te krijgen. Ik kan me goed voorstellen dat het verwerken van de vragen, de communicatie met panellleden, het verwerken van de antwoorden, alle overhead en technische sores erom heen, enz enz behoorlijk veel tijd vragen. Goed mogelijk steken ze er daarnaast ook nog hun eigen geld in om alles draaiende te houden. Hun enige loon is het welzijn van de vraagstellers en vraagstelsters waarvoor ze het doen.

Ik vind daarom jouw reaktie van een ongepaste arrogantie. Alsof er iemand van ons recht zou hebben op wat dan ook. Ons past alleen de mensen achter refoweb te danken voor wat ze doen en bidden voor zegen over hun werk.

In de 2 jaar dat ik de vragenrubriek op refeweb volg is mijn indruk dat de moderator(s) van refoweb behoorlijk tolerant zijn. De regels staan duidelijk aangegeven en als gasten hebben we ons hier aan te houden in het belang van iedereen, en in het bijzonder van de vragenstellers. Naar wat ik heb gezien in het afgelopen jaar is mijn indruk dat de redactie de regels bepaald niet over-strikt hanteert, maar vaak ruimhartig is.

In het algemeen:

Ik vind de reaktiemogelijkheid iets moois en iets goeds. Reakties die de vraag en het antwoord verdiepen of verbreden lijken me goed. Ik lees met graagte de reakties van sommigen in wie ik broeders en zusters in Christus meen te herkennen en ook van anderen vindt ik de reakties leerzaam. Ook de reakties waar ik niet in kan meegaan vindt ik toch leerzaam omdat ik hierdoor hun denkwijze leer kennen. Dit helpt me ook weer verder na te denken en beter te leren onderscheiden wat wezenlijk is (Fil 1:9-10).

Ik wil wel oproepen aan iedereen om niet af te dwalen van het onderwerp van de vraag en het belang van de vraagsteller als eerste belang te houden en geen reakties te geven die tegenstrijdig hiermee zijn en alleen dienen om je eigen ego op te krikken of je eigen gevoelens te ventileren. Meestal gebeurt dat alles ook wel in redelijk goede orde heb ik de indruk. Af en toe lijkt het een beetje te ontaarden. Helaas is de stroom van reakties die dan volgt niet altijd even geestelijk maar vaak vooral vleselijk (zie 1 Kor 3 en 4)

Het lijkt me terecht dat de redactie reakties die te ver afdwalen van de vraag verwijderd. Enige subjectiviteit hierbij is menselijk. Dat de redactie als verantwoordelijke doet wat hun het juiste lijkt juich ik toe en ondersteun ik, zelfs als ik het niet eens zou zijn met de keuze.
Vragenrubriek en forum zijn 2 verschillende dingen en ik denk dat het goed is dat zo te houden.

Aan de redactie van refoweb:
Mijn dank en lof voor jullie werk en ik bid dat God dit werk verder wil zegenen en dat het tot nut en opbouw van het geloof in Jezus Christus voor velen zal zijn.
Pompelmoen
@Daniel,
Ook hier een steunbetuiging!
Ik geniet enorm van je bijdragen; jouw hart klinkt vaak door in je reacties! Als je het ermee eens bent, en ook als je het maar niks vindt. Maar daarmee ga je dwars door alle conventies heen, en dat vind ik tegelijkertijd verfrissend en hartverwarmend.

Daarnaast vind ik ook de interactie met andere reageerders leuk. Soms heb je door de jaren heen een bepaald beeld gekregen van mensen op grond van hun reacties - maar door de manier waarop ze op jouw vrije gedachtenspinsels reageren, zie ik ineens een heel andere kant in hen!
Kortom: ga zo door en blijf wie je bent!!!

Hartelijke groet,
Pompelmoen
Amazinggrace
Tja, ik merk ook regelmatig dat mijn reacties worden verwijderd...Zodra je je duidelijk op grond van de Bijbel uitspreekt worden je reacties verwijderd......
Er werd zelfs een reactie verwijderd bij de vraag over wel of niet aangeven na misbruik. Ik wenst de persoon sterkte en stelde de vraag waarom er voorzichtig moet worden omgegaan met kerkleiders die hun gemeente leden verkrachten.
Maar goed, misschien verdwijn ik ook wel van Refoweb. Zo kost het teveel energie.