Huidaandoening keratosis pilaris

drs. A. Meijer / Geen reacties

Vraag

Kunt u iets vertellen over keratosis pilaris? Zelf heb ik deze huidaandoening, maar het lijkt de laatste tijd veel erger te worden. Wat kan ik hier tegen doen? Welke middelen kunnen goed helpen? En kan het ook zijn dat het in de winter erger is als in de zomer?

Antwoord

Beste vragensteller,

Je stelt meerdere vragen, ik zal ze in de gestelde volgorde proberen te beantwoorden.

Waarschijnlijk weet je al het een en ander van keratosis pilaris af, je kent immers de latijnse benaming van deze veel voorkomende huidaandoening. Wie heeft overigens de diagnose bij jou gesteld?

Keratosis pilaris (ook wel anservel genoemd) is een onschuldige veel voorkomende huidaandoening die onstaat door een verstoorde uitrijping van de hoorncellen. Er ontstaan bij de haarzakjes ruwe bultjes meestal ter plaatse van de strekzijde van de bovenarmen maar het kan bijvoorbeeld ook op de met heupen, dijen, benen, handen of zelfs het gezicht zitten. Genezing wordt doorgaans niet gezien.

Het kan in de loop van de tijd stabiel blijven maar ook verergeren. Zoals ik schreef is genezing niet mogelijk maar je kunt wel verzachtende hoornoplossende huidcremes gebruiken zoals ureum en salicylzuur. Deze cremes kunnen door jouw huisarts worden voorgeschreven. In andere landen wordt soms een ontstekingsremmende creme voorgeschreven.

Er is beschreven dat zonlicht een positieve invloed op de huidaandoening kan hebben, dat kan verklaren waarom jij in de zomer minder last hebt.

Vriendelijke groet,

A. Meijer

Lees meer artikelen over:

huidmedisch