Goud voor Salomo

Redactie Refoweb / Geen reacties

Vraag

Ik las 2 Kronieken 9:13-31. Daar wordt gesproken over het gewicht van goud dat per jaar voor Salomo binnenkomt. Dat is echt een astronomische hoeveelheid: 666 talenten x 30 kg = 19.980 kg. Waar komt al dat goud vandaan? Als dat van het volk Israel komt, hoe groot was het volk Israel op dat moment dan? Als je dit gaat omrekenen naar onze goudwaarde van vandaag dan kom je met 14 karaat op een kleine 440 miljoen euro uit en bij 24 karaat op 590 miljoen euro/jaar. Volgens mij steekt dat schril af met wat de gemiddelde christen in de collectezak stopt...

Antwoord

Ondanks dat Salomo hoge belastingtarieven hanteerde (1 Kon. 12:4), kwam het goud uit Ofir (zie onderstaande urls). Ten tijde van het koningschap van David telde het volk Israël zo’n 1,7 miljoen strijdbare mannen (1 Kron. 21:5). Als je daar vrouwen en kinderen bij optelt, zou dat zo’n 6-7 miljoen inwoners betekenen. In de glorietijd van Salomo wellicht rond de 8 miljoen.

Indien de goudwaarde inderdaad als belasting zou zijn geheven bij de burgerbevolking (wat dus niet het geval is), dan zou dat omgerekend 73,75 euro per hoofd van de bevolking jaarlijks zijn geweest. In reformatorische kerken ligt het gemiddelde bedrag dat in de collectezak wordt gestopt en aan kerkelijke bijdragen en goede doelen wordt gegeven in ieder geval nominaal fors hoger. En als we de belastingtarieven van onze overheid daarbij optellen, dan hadden de onderdanen van Salomo het zo slecht nog niet (los van de toen gangbare salarissen).

Lees ook:

www.weet-magazine.nl/uit-weet-magazine-was-salomos-goud-afkomstig-uit-zuid-amerika/

nl.wikipedia.org/wiki/Ofir

Lees meer artikelen over:

Salomo