Kind ziet mensengestalten

dr. J. van der Wal / 4 reacties

Vraag

Wij geloven in de Drieëenheid en dat Jezus Christus onze Verlosser is en wil zijn. Ook belijden wij zondaars te zijn en een dagelijkse bekering nodig te hebben. Onze vraag is nu: Ons kind ziet in de nacht mensen in zijn kamer. Wat hij nu vertelt, heeft jaren geduurd voor hij dat kon en durfde te vertellen. Wij geloven hem en verdriet slaat ons om het hart, gebeden bestormen de Troon van God. Wat moeten wij hiermee en bij welke hulpverlener moeten wij ons aanmelden?

Antwoord

Of er professionele hulp nodig is, kan ik onvoldoende opmaken uit de geringe informatie die de vraag bevat. Hoe oud is uw kind? Wat doet het met hem of haar dat hij 's nachts mensen ziet? Hoe functioneert uw kind in het algemeen? Dat zijn allemaal zaken die je moet betrekken bij de beoordeling van deze situatie.

Als er buiten het zien van mensengestalten 's nachts verder niets zorgwekkends aan de hand is, lijkt het mij het beste dat u daar over met hem of haar spreekt en eventuele onjuiste gedachten wegneemt en uw kind gerust stelt.

Als u zich toch zorgen maakt omdat er misschien meer aan de hand is, is mijn advies dat u eens met uw huisarts gaat praten. Hij kent uw gezin neem ik aan en kan op grond van een eerste beoordeling een advies geven over de wenselijkheid van nader gespecialiseerd onderzoek en waar dit in uw omgeving het beste kan gebeuren.

Dr. J. van der Wal

Tags in dit artikel:

geesten
4 reacties
willemdemok
beste vragensteller,

omdat u belijd dat Jezus uw verlosser is, is daarmee de duivel de grote verliezer. Dit zal hij niet zomaar pikken, en probeert nu dus door uw kinderen aan te vallen, dmv verschijningen nachtmerries ed, u en uw gezin van God af te houden.
Zegen uw kind voor het slapen gaan, proclameer het bloed van Jezus over uw gezin uit. want het enigste wapen (antwoord) om de duisternis te overwinnen is Jezus!
hier is ook een goed boek over geschreven, zie onderstaande.

veel zegen en kracht toegebeden.

Het boek 'Geestelijke bescherming voor je kinderen' van Neil Anderson beschrijft het indrukwekkende getuigenis van Pete en Sue van der Hook, die geconfronteerd werden met gigantische geestelijke strijd in hun gezin, vanaf het moment dat ze actieve voorvechters werden van de pro-life beweging.

Als lezer volg je hun worsteling tegen de machten der duisternis, die zich in de vorm van nachtmerries en zelfs zelfmoordgedachten botvieren op hun jonge kinderen. Weinig boeken zijn zo inspirerend en hoopvol voor je gezinsleven als dit boek.

Het motiveert je als ouder/kinderwerker/gemeenteleider om de geestelijke realiteit rond het gezin serieus te nemen en de Vasteburcht die onze God is, ook werkelijk als uitgangspunt te nemen voor het leven van de kinderen die je zijn toevertrouwd.

groet,
Gerard
Ik weet niet of dit helpt maar wil het toch proberen:
Ik zou volgende vragen hebben: Welke leeftijd heeft het kind? En wat ziet hij precies? Hoe duidelijk is het? Is het in zijn slaap of als hij wakker is? Heeft hij misschien vroeger een bepaalde film of beelden gezien die heel veel indruk op hem hebben gemaakt en terug komen in zijn gedachten of dromen?

Ik woonde als kind in een groot oud huis, en sliep op een zolder met veel schaduwen. Ik meende daarin ook dingen te zien in het schemerdonker. Dat kan nog versterkt worden door wat je als kind hoort of hebt gezien, misschien verkeerd begrijpt en gelooft. Mijn broer maakte wel grapjes dat er een man achter de deur stond of onder het bed lag. Ik geloofde dat en was doodsbenauwd. Ook nadat hij had verteld dat het maar een grapje was, was dat niet over, ik heb nog jarenlang elke keer onder het bed gekeken en achter de deur en in de kasten als ik naar bed ging om zeker te wezen dat er niemand was. Een van mijn eigen kinderen had knuffels op haar kamer. Toen we er achter kwamen dat ze hier in het schemer soms iets in meende te zien haalden we die 's nachts weg.

Misschien helpt een bedlampje. Misschien kan uw kind u waarschuwen door te roepen of een belletje drukken of zoiets als hij meent wat te zien (aangenomen dat hij wakker is). Ik zou dan klaar staan 's nacht om naar hem toe te gaan en hem gerust te stellen.

Bidden met het kind is uiteraard ook goed en samen vragen of de Heere Jezus over hem wil waken. En U gelooft in Jezus Christus. Vraag Hem over uw gezin te waken. Hij zal u niet laten staan. In Christus hoeven we echt niet bang te zijn voor iets.

Veel sterkte!
Daniel
@Gerard uw reactie is hartverwarmend, u bent een mens van goede wil.

U schrijft 'Vraag Hem over uw gezin te waken. Hij zal u niet laten staan. In Christus hoeven we niet bang te zijn voor iets'.

Maar waar was God toen mijn moeder overleed toen ik 20 jaar was en mijn vader al 16 jaar eerder was overleden, Dat is andere koffie dan koek, als kind was ik ook wel eens bang voor schaduwen op de slaapkamer muur.

Niet dat ik de vraag wil bagetaliseren, maar van het'leg alles maar bij de Heere Jezus neer' vind ik ook zo'n dooddoener.

Jezus geneest geen kanker, geen depressie, geen bange kinderen.
Waarom willen wij alles maar in onze reacties bij God en Jezus neerleggen, de bijbelteksten vliegen je hier om de oren, maar steunen we daar vraagstellers mee?
God is ondoorgrondelijk en daar willen wij niet aan, Hij lost het wel op, als we maar bidden.
Daar geloof ik niet in, wel in God!
Daniel
Nog een naschrift, daarna ben ik een tijd nooit meer bang geweest, waarom zul je bang zijn als je niets meer te verliezen hebt.
Daarna krijg je een vrouw, kinderen en het werd weer anders., ik wil mijn vrouw niet verliezen en mijn kinderen niet.
Mijn teckel ook niet.

Bang zijn is niet het juiste woord, maar je hebt weer iets wat je kunt verliezen.
Tot God bid ik niet om een lichte last, maar wel om een sterke rug.