Psychische hulp buiten ouders om

Eleos / 3 reacties

Vraag

Kun je, als je nog minderjarig bent, psychische hulp krijgen buiten je ouders om? Ik wil ze namelijk niet met mijn problemen lastigvallen omdat ze al genoeg aan hun hoofd hebben.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Er staat een aantal zaken hierover beschreven in de WGBO (Wet geneeskundige behandelovereenkomst). De WGBO verklaart dat personen van 16 jaar en ouder bekwaam zijn om zelfstandig een behandelingsovereenkomst aan te gaan. Je hebt dan ook geen toestemming nodig van ouders. Voor jongeren onder de 16 jaar sluiten ouders met gezag of de voogd de behandelovereenkomst. De wet houdt rekening met de geleidelijke groei van de minderjarige naar volwassenheid. Tussen de 12 en 16 jaar geldt dat naast toestemming van de jongere ook toestemming van de ouders nodig is. Uitzondering voor behandeling zonder toestemming van ouders is “dat die behandeling kennelijk nodig is om ernstig nadeel voor de minderjarige te voorkomen.”

Verder; beiden geven toestemming, ook hier geldt dat de hulpverlener enerzijds het belang voor ogen houdt dat de patiënt kan hebben bij het niet verstrekken van bepaalde informatie aan de ouders en anderzijds moet zorgen dat ouders verantwoord op grond van voldoende informatie kunnen meebeslissen over de behandeling.

Dus als jij als jongere behandeling wilt zonder je ouders te betrekken zijn er juridische en inhoudelijke overwegingen. Juridisch, zie hierboven. Maar ook vanuit inhoud zal er gekeken worden om te begrijpen waarom je dit wilt. Bovendien groeit een jongere op in relatie met ouders en anderen en is er altijd wisselwerking met elkaar. Het komt wel voor dat je als jongere een geheim hebt. Daar wordt zorgvuldig mee om gegaan en gekeken of en hoe dit gedeeld kan worden, mits het in het belang is van jou.

Met vriendelijke groet,
Vivia Verloop, Eleos

Eleos

  • Kerkelijke gezindte:
    Divers
  • Woon/standplaats:
    Nieuwegein
  • Status:
    Actief

Tags in dit artikel:

hulpverleningpsycholoog
3 reacties
Rosarah
Ik wil absoluut het antwoord niet bekritiseren of ontkrachten, maar ik vraag me oprecht af of een jongere na dit antwoord snapt wat hij/zij kan doen. Naar mijn idee is het taalgebruik in het antwoord namelijk niet erg gericht op een jongere, maar hopelijk weet de vraagsteller er toch uit te komen.

Hoe dan ook, sterkte voor jou en ik hoop dat je de juiste hulp vind. Ik ken je thuissituatie niet, maar hoop dat het mogelijk is om hulp te zoeken met medeweten en toestemming van je ouders en dat je vervolgens alle vrijheid krijgt om hier je eigen weg in te gaan.
Sterkte!
Let
Beste vraagsteller,

Je vraagt of het mogelijk is om buiten je ouders om hulp te zoeken. Als je hiermee bedoeld dat je het voor je ouders geheim wil houden, hou er dan wel rekening mee dat hulp (bijna) altijd geld kost. Of je verzekerd ben of niet. In het ene geval is het eigen risico en in het andere geval betaal je gewoon de rekening. Ik weet niet hoe erg je problemen zijn. Anders is een gesprek met een maatschappelijk werker misschien een idee. Voor zover ik weet is dat wel gratis... Sterkte!
Prisma23
Antwoord zal formeel wel juist zijn, maar of je hier verder mee komt..
Ik zou gewoon een bij je huisarts langs gaan.
Tegen je ouders kan je dan zeggen dat je bij de huisarts bent geweest omdat een "lastig gevoel in je hoofd hebt..."