Zaadcel

drs. B. de Jong / 6 reacties

Vraag

Hoelang kan een zaadcel het langst leven en hoelang leeft een zaadcel het kortst? Gaat de kwaliteit van een zaadcel achteruit als hij al even voor de bevruchting in een vrouw leeft?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Geachte mevrouw/mijnheer,

De interactie tussen de zaadcel en de voortplantingsorganen van de vrouw is complex. Na gemeenschap bevinden er zich gewoonlijk tientallen tot honderden miljoenen zaadcellen in de vagina. Van deze zeer grote groep bereikt er uiteindelijk een zeer klein aantal de eileiders (ongeveer 1 op de 1 miljoen). Aldaar kan de bevruchting van de eicel plaatsvinden.

De kwaliteit van sperma (inclusief zaadcellen) is o.a. afhankelijk van de hoeveelheid sperma (volume), het aantal zaadcellen per milliliter sperma (concentratie), de vorm en beweeglijkheid van de zaadcellen. Naarmate de kwaliteit van sperma en de zaadcellen afneemt wordt de kans op een bevruchting ook kleiner. Hierbij moet men zich wel realiseren dat de kans op een bevruchting (vruchtbaarheid) niet alleen wordt bepaald door de sperma kwaliteit, maar ook door allerlei factoren bij de vrouw.

Een normale/gezonde zaadcel kan ongeveer vijf dagen leven in de voortplantingsorganen van de vrouw. Met andere woorden, gemeenschap tot maximaal vijf dagen voor de eisprong kan leiden tot een bevruchting. Tot vijf dagen na de gemeenschap blijken zaadcellen dus kwalitatief goed genoeg om een bevruchting te bewerkstelligen. Echter, bij gemeenschap 1 tot 2 dagen voor de eisprong heeft men de grootste kans op een bevruchting. Dit zou enerzijds kunnen komen door kwalitatief betere zaadcellen, maar anderzijds zijn de vrouwelijke voortplantingsorganen in deze periode ook meer 'ontvankelijk' voor zaadcellen.

Ik hoop u hiermee voldoende informatie te hebben verstrekt.

Met vriendelijke groet,
Ben de Jong

drs. B. de Jong

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Woon/standplaats:
    Opheusden
  • Status:
    Inactief
  • Bijzonderheden:
    Functie: Arts Intensive Care

Tags in dit artikel:

bevruchtingsperma
6 reacties
anna30
Prima antwoord!

Ter aanvulling: de zuurgraad van de vagina van een vrouw heeft ook grote invloed op de zaadcellen. Ik werd moeilijk zwanger omdat de PH waarde standaard te zuur was en de zaadcellen dus doodde.
Ook het baarmoederslijmvlies heeft invloed, hoe doordringbaar is die? Sommige vrouwen hebben vijandig slijmvlies waar spermacellen slecht doorheen kunnen komen of zelfs niet.

Zo zie je dat alles op elkaar afgestemd moet zijn om een bevruchting te laten plaatsvinden, hoe wonderlijk!
machiels
Dit vond ik nu eens echt een goed probleem om op Refoweb te bespreken. Ik heb weer heel wat geleerd.......
anna30
@machiels: ik heb inmiddels geleerd hier dat de drempel naar een arts of deskundige vaak veel hoger is dan hier anoniem een vraag te stellen. En Refoweb heeft ook deskundigen die kunnen helpen, dus waarom niet?
Tuurlijk, het is geen vraag dat geloofszaken aangaat, maar een medische vraag, prima toch?
Daniel
goed antwoord van Ben de Jong, helemaal niets mis mee, jammer dat hij hersteld hervormd is.
Grapje
Jaantje
Beste Anna,
Je hebt het over vijandig slijmvlies. Het is bekend dat de in de vagina de "fagen" het sperma als "lichaamsoneigen" afbreekt. Daar is niets aan te doen. Om de kwaliteit van de zaadcel te bevorderen, om het voorgaande te kunnen overleven, wordt een gezonde levenswijze en voor de man geen "strakke" onderkleding aanbevolen.
anna30
@jaantje: vijandig slijmvlies breekt de spermacellen inderdaad af. Het is ook mogelijk dat een slijmprop voor de baarmoedermond voor de zaadcellen ondoordringbaar is.

Helaas kunnen zelfs heel goede en gezonde zaadcellen een te zure omgeving en vijandig slijmvlies niet overleven.